کد خبر: ۲۸۹۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 09
زمانی عنوان می‌شود پزشکان محرم هستند که ضروری باشد و با نگاه و حتی با دستکش پی به بیماری نبرند یا بعضا هنگام جراحی دستکش مانع کارشان شود

شفاآنلاین>سلامت> روز گذشته توئیتی به طور گسترده در فضای مجازی دست به دست شد که با واکنش تند کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. در این توئیت که به حجت‌الاسلام احمد عبدالهی‌نژاد دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان منتسب شده است به تبلیغ تزریق واکسن کرونا توسط پرستاران زن انتقاده و عنوان شده: «لمس دست نامحرم هنگام تزریق واکسن قطعا حرام است.»

به گزارش شفاآنلاین: آیت‌الله سیدیوسف طباطبائی‌نژاد نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اصفهان نیز پزشکان را با وجود باور عمومی مردم نامحرم خواند و خواستار آن شد مردم براساس احکام شرعی میان پزشکان و افراد عادی تفاوت چندانی قائل نشوند و تزریق واکسن توسط پزشک یا پرستار زن را برای مردان حرام دانست.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبائی‌نژاد گفت: باور عمومی بر این است که پزشکان محرم هستند، این باور غلط است و پزشکان با افراد عادی تفاوتی ندارند.

وی ادامه داد: زمانی عنوان می‌شود پزشکان محرم هستند که ضروری باشد و با نگاه و حتی با دستکش پی به بیماری نبرند یا بعضا هنگام جراحی دستکش مانع کارشان شود.

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد با بیان اینکه پزشک نامحرم است و این‌گونه نیست که موقع آمپول زدن هم افراد راحت باشند و بگویند پزشکان از محارم هستند، عنوان کرد: برخی از بزرگان معتقدند اگر بتوان معالجه را با نگاه پیش برد، لمس کردن حرام است و این حکم شرعی علما است و فتوای ما نیست.
امام جمعه اصفهان درخصوص نحوه واکسینه شدن مردم توسط کادر درمان گفت: برای واکسیناسیون نیز باید حتما از دستکش استفاده کنند و فقط آن بخش از دست که تزریق در آن محل صورت می‌گیرد، باز شود.

زنان باید هنگام دریافت واکسن مراقب پوشش خود باشند و تزریق‌کننده نیز نباید نگاه کند. اما محمدتقی فاضل میبدی نظری برخلاف طباطبایی‌نژاد دارد. او ضمن رد این ادعا گفت: «در زمان پیامبر کسی از ایشان سوالی پرسید و آیه‌ای قرآنی نازل شد که به مردم بگویید زیاد سوال نکنید برای خودتان تا این حد حلال و حرام درست نکنید. حالا مساله ما هست.»وی ادامه داد: «برخی افراد قصد دارند مدام برای مردم حلال و حرام درست کنند در حالی که آنها از حلال و حرام واقعی که موضوع توسعه کشور، محیط‌زیست، مبارزه با کرونا و افزایش تورم است جا مانده‌اند. حلال و حرام اینجا است، اما متاسفانه حلال و حرام واقعی را رها کرده‌اند و به این مسائل حاشیه‌ای چسبیده‌اند که مثلا اگر زنی دست مردی را در زمان تزریق واکسن لمس کند حلال است یا حرام!»

فاضل میبدی تاکید کرد: «این بحث انحرافی است. اسلام دین تنگ‌نظرانه نیست و در زمان ضرورت این مسائل جایگاهی ندارد. زمان ضرورت الان است و وقتی خانمی برای آقایی واکسن بزند چه ایرادی دارد؟ سوال اینجاست این خطابه‌ها را این افراد از کجا می‌آورند؟»

این روحانی اصلاح‌طلب با ذکر قسم جلاله گفت: «والله به الله جامعه را گرفتار این حلال و حرام کردن‌ها یعنی جامعه را در عذاب انداختن. هرچه مردم ذهنشان آرامتر باشد و ذهنشان گرفتار حلال و حرام نشود، راحت‌تر دینداری می‌کنند. اگر مردم را با این حلال و حرام‌ها بترسانیم دینداری از بین می‌رود.»عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم تاکید کرد: «اگر علمای ما دنبال حلال و حرام هستند باید به دنبال حرام‌های واقعی مثل اینکه چرا واکسن در زمان مناسب وارد نشد؟ چرا واکسن درست تزریق نشد؟ چرا آمار فوتی‌ها بالا رفت؟ چرا تورم بالاست؟ چرا جوانان بیکار هستند و… بروند. محرمات واقعی در این موارد است.»روزنامه جهان صعنت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: