به گزارش شفاآنلاین:روح الله رضاعلی پژوهشگر حوزه آموزش وپرورش درباره الزامات مورد نیاز برای آموزش ترکیبی در سال تحصیلی پیش رو بیان کرد: طراحی آموزشی جوهر و اصل آموزش و یادگیری است؛ لذا معلمان باید توانایی طراحی آموزشی در این شرایط را داشته و به انواع رویکردها و روشهای تدریس آشنا باشند.
او ادامه داد: خواندن و دیدن فیلمهای آموزشی نمیتواند جایگزین تمرین برای تثبت و تعمیق یادگیری شود لذا در طراحی آموزش ترکیبی باید به انواع تمرینها و فعالیتها و آزمونهای عملکردی توجه کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افراد میزان یادگیری متفاوتی دارند، گفت که یک روش ترکیبی برای همه مناسب نیست؛ لذا از طریق ترکیب متنوع و متعدد وسایل میتوان به تعداد یادگیرندگان به روشهای ترکیبی دست یافت. بدین منظور باید از پلتفرمهای یادگیری ترکیبی برای انتقال مفاهیم و مطالب استفاده کرد.
رضاعلی تصریح کرد: نقش مدیریت آموزشی بسیار مهم است. مدیران شایسته همیشه میدانند که چگونه میتوان با استفاده از افراد و ترکیب وسایل به عملکرد مناسب دست یافت و در این شرایط تسهیل گر و دارای اخلاق حرفهای برای حفظ و ارتقاء انگیزههای کاری معلمان خواهند بود.
او معتقد است که در شرایط حاضر خانواده دیگر نقش پشتیبان مالی ندارد بلکه باید تسهیلگر آموزش و یار دوم معلمان در آموزش باشد لذا باید زبان معلم و آموزش را درک کند برای این فهم مشترک نیازمند تبیین گری و آموزشهای ویژه برای خانوادهها هستیم.
این پژوهشگر با تاکید بر اینکه حوزه ستادی باید از پدرسالاری برای مدیریت و طراحی آموزشی دست کشیده و اجازه بدهد مدرسه با فراغت بال روشهای مناسب را انتخاب و ترکیب کند، اظهار کرد: حوزه ستادی باید در نقش یک حامی بزرگ و دلسوز برای ارائه آخرین تجربیات جهانی، تخصیص بودجه و امکانات مالی مناسب و تفویض اختیارات ظاهر شود. برای این اقدام میتوان اختیارات بیشتر به استانها داد و از شلیک دو همگانی در ابتدای سال تحصیلی برای همه دانش آموزان کشور خودداری کرد.