کد خبر: ۲۸۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 07
پس از یک دوره کمبود، روند واردات واکسن در کشور، سرعت بیشتری به‌خود گرفته، اما این موضوع برای نزدیک‌شدن به قطع زنجیره کرونا کفایت نمی‌کند. از این‌رو، برای رسیدن به ایمنی جمعی، چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. حالا که روند واردات واکسن سرعت گرفته، باید در کنار آن تقویت تولید واکسن داخلی هم مورد توجه قرار گیرد.

شفاآنلاین>سلامت> کرونا، ویروس ناشناخته‌ای است و هنوز با گذشت بیش از 18‌ماه شیوع، ایران مانند سایر کشورهای دنیا، درگیر آن است. واکسیناسیون ماه‌هاست که آغاز شده اما همچنان سویه‌های جدید در حال شیوع است و همین موضوع، شرایط بی‌ثباتی را ایجاد ‌کرده است. ما در ایران دستاورد بزرگی در تولید واکسن داخلی داریم که نباید آن را نادیده گرفت.

به هر حال، در کنار واردات واکسن، تولید داخل هم فعال شده و این دو در کنار هم نیاز کشور را تامین خواهند کرد؛ هرکدام به سهم و اندازه خودشان. اما نکته اینجاست که شیوع کرونا، تنها با یک دور واکسیناسیون پایان نمی‌یابد و به‌احتمال زیاد برای قطع زنجیره، ما به چندین دوره واکسیناسیون نیاز داریم. متخصصان پیش‌‌بینی می‌کنند با توجه به ایجاد سویه‌های جدید کرونا و واکسن‌گریزی برخی‌ گونه‌ها، با ادامه‌دار‌بودن شیوع کرونا، پاندمی تا دو سه سال آینده برقرار است، به همین دلیل تا رسیدن به ایمنی جمعی، جمعیت کشورها، نیاز به چندین دور واکسیناسیون و ورود و تولید محموله‌های بیشتری از واکسن دارند.

پس از یک دوره کمبود، روند واردات واکسن در کشور، سرعت بیشتری به‌خود گرفته، اما این موضوع برای نزدیک‌شدن به قطع زنجیره کرونا کفایت نمی‌کند. از این‌رو، برای رسیدن به ایمنی جمعی، چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. حالا که روند واردات واکسن سرعت گرفته، باید در کنار آن تقویت تولید واکسن داخلی هم مورد توجه قرار گیرد.

به هر حال یکی از ابزارهای مقابله با کرونا تزریق واکسن است، اما با توجه به تقاضای بالای واکسن در دنیا، تامین آن کار آسانی نیست. هر‌چند که حوزه دیپلماسی خارجی، وزارت بهداشت و سایر ارگان‌ها در تلاش برای واردات واکسن هستند تا بتوانند نیاز کشور را تامین کنند، اما در کنار آن تولید داخل هم باید مورد توجه قرار گیرد تا در یک زمانی، نیاز به بازار واکسن خارجی کمتر شود. ثابت شده که واکسن، آمار مرگ‌ومیر را کم می‌کند اما نکته مهم‌تر تزریق واکسن بدون وقفه و همچنین تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
 این موضوع یک مسئولیت اجتماعی است که نباید از آن غافل ماند، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی، مسئله‌ای است که حتی پس از واکسیناسیون باید رعایت شود؛ چراکه ثابت شده در کنترل شیوع بسیار تأثیرگذار است.
تصور این است که با ورود واکسن، تمام مشکلات حل می‌شود، اما مسئله مهم‌تر فرهنگسازی برای بالا‌بردن تمایل مردم به تزریق واکسن ‌بی‌توجه به نوع واکسن است. کرونا سبک زندگی ما را تغییر داده است، باید بپذیریم که درصورت رعایت‌نکردن پروتکل‌ها و تزریق نکردن واکسن، ممکن است جان خود یا عزیزانمان به خطر بیفتد.
بنابراین اصل اول این است که بپذیریم با ویروس خطرناکی مواجه هستیم و اصل دوم، ضرورت تزریق واکسن است. ما هم‌اکنون شرایط اضطرار را تجربه می‌کنیم، سازمان بهداشت جهانی همواره تأکید کرده که بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است، هرچند که دربرخی مقالات بر تأثیر بیشتر برخی ‌واکسن‌ها تأکید می‌شود اما در نهایت گفته می‌شود که تمام واکسن‌ها ایمنی ایجاد می‌کنند و مانع مرگ و شدت‌گرفتن بیماری می‌شوند. به همین دلیل باید درباره همین موضوع به مردم آموزش لازم داده شود تا در کنار واردات واکسن، زمینه واکسیناسیون به‌ویژه در مناطقی که تمایل به این کار ندارند، فراهم شود. این نوع فرهنگسازی نیاز به یک کار ویژه‌ای از سوی رسانه‌ها دارد. فضای مجازی و واقعی رسانه، بستر خوبی برای اینگونه اقدامات است تا همزمان با فراهم‌شدن زیرساخت‌های واکسیناسیون، مانعی بر سر راه ایمنی جمعی وجود نداشته باشد.حسین قاسمی‌- دبیر کمیته امنیتی - اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا/ روزنامه همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: