کد خبر: ۲۸۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 06
گزارش‌ها از برخی مراکز درمانی، حاکی از این است که در برخی مراکز به دلیل کمبود نیرو و افزایش میزان مراجعان، مرخصی پرستاران لغو می‌شود و پرستاران به اضافه کاری اجباری گمارده می‌شوند

شفاآنلاین>سلامت> به دلیل کمبود نیرو، شاهد لغو مرخصی برخی پرستاران و اضافه کاری اجباری آنها هستیم

به گزارش شفاآنلاین: در روزهایی که موج پنجم کرونا در حال کشتار گسترده است، شاهد زحمت شبانه‌روزی پرستاران برای مداوای بیماران هستیم. قطعا اگر زحمات آنها نبود، آمار فوتی‌های کرونا بسیار بیشتر از میزان فعلی بود. با توجه به کمبود جدی پرستار در اغلب مراکز درمانی، خیلی از پرستاران همزمان بجای چندین نیرو کار می‌کنند. همین تلاش مضاعف به مدت چندین ماه موجب افزایش فرسودگی پرستاران شده است. بسیاری از کارشناسان سلامت تاکید دارند که در این شرایط سخت باید مرخصی پرستاران رعایت شود و به آنها فرصت تنفس و احیا بدهیم تا بیش از این دچار فروپاشی جسمی و روانی نشوند.

گزارش‌ها از برخی مراکز درمانی، حاکی از این است که در برخی مراکز به دلیل کمبود نیرو و افزایش میزان مراجعان، مرخصی پرستاران لغو می‌شود و پرستاران به اضافه کاری اجباری گمارده می‌شوند. بسیاری از صاحبنظران سلامت تاکید دارند که افزایش فشار کاری به پرستاران، نه تنها موجب از دست رفتن و فراری دادن این نیروها از مراکز درمانی می‌شود، بلکه موجب افت عملکرد و کاهش کیفیت ارائه خدمات نیز خواهد شد. باید در نظر گرفت که پرستاران نیز سقفی از توان و انرژی دارند که اگر این سقف در ماه‌های متوالی به طور مداوم شکسته شود، آنگاه افت عملکرد کادر درمان نیز کاملا قابل انتظار خواهد بود. این موضوع در نهایت به ضرر بیماران نیز تمام خواهد شد.

یوسف رحیمی، عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری هم با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، پرستاران به مرخصی و استراحت نیاز دارند، گفت: «پرستاران در ۱۸ ماه گذشته بدون استراحت و مرخصی، شبانه‌روز در خدمت بیماران کرونا بوده‌اند. سختی کار و فشار کاری مضاعف، مشاهده مرگ بیماران و کمبود نیرو آنان را خسته کرده است و به شدت به مرخصی و استراحت نیاز دارند.»
همچنین وی تاکید کرد: «تبعیض در هر جایی که باشد، سبب اختلاف و کاهش انگیزه است. تفاوتی که بین نیروهای شرکتی و رسمی در گروه پرستاری است با وجود تحصیل و خدمات یکسان، اختلاف و کاهش انگیزه را در بر دارد. از مسئولان می‌خواهیم به حل این موضوع به طور جدی بپردازند.»

وی ادامه داد: «با توجه به اینکه پرستاران نزدیک به دو سال با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و مبارزه با این بیماری یک نبرد فرسایشی برای آنها است. برای جلوگیری از خستگی و فرسایشی شدن پرستاران نیاز به جذب نیرو در سیستم درمان کشور داریم؛ به‌خصوص در این شرایط که بخش‌های غیرفعال بیمارستان نیز به دلیل افزایش کرونا فعال شده است.» عضو شورای عالی نظام پرستاری اظهار کرد: «افزایش بیماران و نبود پرستار کافی به کار و زحمت بیشتر پرستاران منجر می‌شود. همین امر باعث آسیب و فرسایش پرستاران و کاهش خدمات با کیفیت درمانی برای بیماران است.»

رحیمی ادامه داد: «اولین معضل در گروه پرستاری، کمبود نیرو است. لازم است به صورت کارشناسی و سازمان یافته در این خصوص تصمیم گرفته شود تا به استانداردهای جهانی نسبت پرستار به جمعیت نزدیک شویم. وجود نیروی کافی، کیفیت خدمات پرستاران افزایش می‌دهد و از فرسودگی پرستاران جلوگیری می‌کند.»

وی افزود: «فوت بیمار، فشار روحی و روانی زیادی را برای پرستاران ایجاد می‌کند. شایسته است مرخصی‌هایی در نظر گرفته شود تا التیام‌بخش روحی برای پرستاران باشد. متاسفانه در بحران کرونا نه تنها پرستاران مرخصی نداشتند، بلکه در شیفت‌های طولانی مدت در حال ارائه خدمات به بیمار هستند.»

رحیمی خاطر نشان کرد: «در بحران کرونا و تعطیلات، مشاغل دیگر تعطیل و دور کار بوده‌اند، در حالی که پرستاران شبانه‌روز مشغول ارائه خدمت هستند. بنابراین مناسب است امتیازاتی برای این عزیزان در نظر گرفته شود تا کمکی برای معیشت و التیام سختی آنها باشد.»

سختی کار پرستاران؛ از لغو مرخصی‌ها تا دستمزدهای اندک
افزایش آمار مبتلایان، پر شدن ظرفیت تخت‌های بستری و لغو مرخصی‌ها در برخی مراکز درمانی، همه حکایت از آن دارد که روزهای سخت‌تر و طاقت‌فرساتری در انتظار پرستاران خواهد بود.
پرستاران را می‌توان یکی از گروه‌های بسیار آسیب‌پذیر در برابر کرونا دانست. شدت گرفتن موج پنجم کرونا به طور مستقیم بر سختی کار پرستاران هم اضافه خواهد کرد. با افزایش روزافزون آمار بیماران بستری در مراکز درمان کرونا، دوباره روزهای سخت و پراضطراب پرستاران آغاز شده است. بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که بخش عمده‌ای از آسیب‌های موج پنجم کرونا، متوجه جامعه پرستاری خواهد شد. با افزایش آمار مبتلایان به کرونا، فشار کاری پرستاران هم چند برابر می‌شود.
پرستاران فعال در مراکز درمان کرونا بیش از 18ماه است که تحت شدیدترین فشار کاری و فرسودگی شغلی قرار دارند. با تشدید موج پنجم کرونا، فشار کاری آنها چند برابر شده و خستگی و فرسودگی پرستاران افزایش پیدا کرده است.

سیما شیرانی، پرستار فعال در بخش‌های درمان کرونا نیز به مشکلات پرستاران در بخش‌های درمان کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: «مدت‌هاست که گفته می‌شود نیروهای جدید به مراکز درمان کرونا جذب می‌شوند، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. چندین ماه است که با کمترین نیرو و با کمترین مرخصی در حال خدمت به بیماران مبتلا به کرونا هستیم.»
او تاکید می‌کند: «کمبود پرستار بخصوص در شیفت‌های شب به شکل محسوس‌تری وجود دارد که باید برای رفع این مشکل، فکر عاجلی شود. همچنین خیلی از پرستاران به دلیل فشار کاری زیاد نمی‌توانند به مرخصی بروند و مجبور به انجام اضافه کاری‌های طولانی هستند. در صورت تشدید شیوع کرونا، مجموعه مشکلات پرستاران هم بیشتر خواهد شد و میزان خستگی و فرسودگی پرستاران، تشدید می‌شود.»

همچنین مهدیه صمدیاری، دیگر پرستار فعال در بخش درمان کرونا نیز می‌گوید: «کار در بخش‌های کرونایی، اصلا قابل قیاس با کار کردن در هیچ کدام از بخش‌های درمانی نیست. جدای از عوارض جسمی و خستگی شدید کادر پرستاری، وضعیت روحی و روانی اغلب پرستاران نیز چندان مطلوب نیست. خیلی از پرستاران، هر روز با صحنه‌های مرگ و میر مواجه می‌شوند. کار طاقت‌فرسا به مدت طولانی در بخش‌های مراقبت ویژه، مشکلات افسردگی و اضطراب در بین جامعه پرستاری را افزایش داده است باید با ارائه فرصت مرخصی به پرستاران، فرصتی برای نفس کشیدن به آنها داد.»
او خاطرنشان می‌کند: «نیاز داریم که حمایت روحی و روانی از کادر پرستاری صورت گیرد و خدمات سلامت روان در اختیار جامعه پرستاری باشد. مواجهه هر روزه با بیماران مبتلا به کرونا که خیلی از آنها در وضعیت حاد بیماری قرار دارند، وضعیت روحی پرستاران را بسیار شکننده‌تر کرده است. در این شرایط نباید حفظ سلامت روانی پرستاران، فراموش شود. باید نیروهای ویژه‌ای برای ارائه خدمات سلامت روان به کادر درمان وجود داشته باشد تا پزشکان، پرستاران و بهیاران بتوانند با توان روحی و روانی بیشتری به ادامه خدمت بپردازند.»

از سوی دیگر، راحله هوشمند، پرستار فعال در بخش درمان کرونا نیز به بخش دیگری از مشکلات جامعه پرستاری در دوران کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: «شاید خیلی از مردم با خودشان فکر کنند که دریافتی پرستاران در دوران کرونا بیشتر شده است، اما در خیلی از مراکز درمانی اینطور نیست. در برخی مراکز درمانی به پرستاران اعلام می‌کنند که چون درآمد اختصاصی بیمارستان کاهش پیدا کرده است، مجبوریم کارانه شما را کاهش دهیم و یا دیرتر پرداخت کنیم. یعنی نه تنها درآمد برخی پرستاران بیشتر نشده است، بلکه برخی از پرستاران با کاهش درآمد هم مواجه شده‌اند.»

او یادآور می‌شود: «پرستاران در بخش دولتی با افزایش شدید حجم کاری مواجه شده‌اند و پرستاران در بخش خصوصی نیز با خطر تعدیل نیرو روبرو هستند. در برخی مراکز درمانی خصوصی با اعلام اینکه درآمد بیمارستان‌ها کمتر شده است، اول از همه سراغ تعدیل پرستاران می‌روند تا هزینه‌ها را کاهش دهند. میزان مرخصی پرستاران هم به شدت کاهش یافته است. واقعا نباید به پرستاران به دید سپر بلا نگاه شود. یعنی نباید به این شکل باشد که تا وقتی به آنها نیاز داریم، شفاهی از آنها تقدیر کنیم، اما وقتی پای عمل رسید، مزد فداکاری‌شان را پرداخت نکنیم. همچنین با توجه به اینکه در بخش‌های درمان کرونا، همراه بیمار نمی‌تواند حضور داشته باشد، همین مساله نیز به بار کاری پرستاران اضافه کرده است.»

کمال رمضانی، فعال صنفی حوزه پرستاری در بابلسر هم با اشاره به ضرورت حمایت از پرستاران مبتلا به کرونا، تاکید کرد: «لازم است برای پرستارانی که دچار عارضه کرونا شده‌اند، با توجه به اینکه عوارض این بیماری برای این افراد همچنان باقی مانده است، مورد حمایت مالی و روحی قرار بگیرند. با شروع بحران کرونا کمبود نیروی پرستار بیشتر شد. بنابراین نیاز است جذب نیروی پرستار سریع‌تر انجام شود. همچنین امیدوارم مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یک مقدار بیشتر وضعیت پرستاران و کادر درمان را رعایت کنند.»

همچنین ضیاالحمید دامنی، فعال صنفی حوزه پرستاری در ایرانشهر هم با اشاره به اینکه در برخی مراکز درمانی به پرستاران مرخصی داده نمی‌شود، گفت: «کمبود نیروی پرستاری به حدی است که در برخی مراکز به پرستاران مرخصی داده نمی‌شود. کمبود نیروی پرستار به‌خصوص در استان‌های کم برخوردار مثل سیستان و بلوچستان و در دانشگاه‌های همجوار کاملا مشهود است. نسبت پرستار به تخت بیمارستانی حدود هشت دهم به ازای هر تخت بیمارستانی است که نسبت به استانداردها پایین‌تر است.»

پرستاران؛ سپر بلای موج پنجم کرونا
نمایندگان جامعه پرستاری می‌گویند عوارض و تبعات تشدید موج پنجم کرونا، پرستاران را بیش از هر گروه دیگری درگیر خواهد کرد. حسین جعفری، فعال حوزه پرستاری هم تاکید می‌کند: «معضل اصلی که سبب آسیب جسمی و روحی برای پرستاران می‌شود، بحث کمبود نیروی انسانی است. این در صورتی است که تعداد تخت‌های بیمارستانی افزایش پیدا کرده، ولی در قبال آن جذب نیرویی صورت نگرفته است. باید توجه داشته باشیم که در نظر نگرفتن زیر ساخت مناسب با نیروی انسانی، سبب بروز مشکلات و آسیب‌ها در جامعه پرستاری می‌شود.»

وی اظهار کرد: «از مردم درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. بی‌توجهی به پروتکل‌ها موجب آسیب رسیدن جدی به کادر درمان و مردم می‌شود. خواهش می‌کنیم مردم مراقب سلامتی خودشان و کادر درمان باشند. در این دوران سخت، برخی پرستاران دچار بیماری کرونا شدند و حتی بعد از مدتی که بهبود یافتند، دچار عوارض متعدد شدند.»

همچنین شمس‌الدین شمسی، فعال صنفی حوزه پرستاری هم تاکید کرد: «باید برای محافظت از پرستاران، اقداماتی مثل افزایش نیروی انسانی صورت بگیرد. همچنین از مردم می‌خواهیم واقعا پروتکل‌های بهداشتی را بطور جدی رعایت کنند، اول بخاطر خودشان و بعد بخاطر کادر درمان.»
او ضمن هشدار نسبت به مهاجرت پرستاران در ایام کرونا، گفت: «ما در خصوص مهاجرت پرستاران در ایام کرونا هشدار دادیم. تعدادی از پرستاران ما در دوران کرونا مهاجرت کردند، برای اینکه شرایط خوبی را برایشان فراهم می‌کنند. همین باعث مهاجرت آنها می‌شود. قبلا داشتن مدرک زبان برای مهاجرت پرستاران شرط مهمی بود که برخی کشورها، این شرط را هم برداشتند. در نتیجه، جذب پرستاران در این کشورها آسان‌تر شده است. البته عمده‌ این نیروها که می‌روند، نخبه هستند.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: