کد خبر: ۲۸۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 03
اگر فردی بعد از مدتی که واکسن تزریق کرده به کرونا مبتلا شود میزان بستری شدن و یا مرگ و میر آن‌ها پایین‌تر از افرادی است که واکسینه نشده اند
شفاآنلاین>سلامت>یادگاری گفت: هیچگاه و با هر نوع واکسنی تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا از اثر بخشی دوز اول کم نمی‌کند.
به گزارش شفاآنلاین:داوود یادگاری متخصص بیماری های عفونی با اشاره به این سوال که مردم چه واکسنی بزنند، اظهار کرد: مردم باید هر واکسنی که در حال حاضر در دسترس است را تزریق کنند. هیچکدام از واکسن‌هایی که در بازار وجود دارد ایمنی صد درصدی را برای بدن ایجاد نمی‌کند و اثر بخشی واکسن‌های کرونا با یکدیگر متفاوت است. افرادی که واجد شرایط واکسیناسیون هستند، از زدن واکسن غافل نشوند و حتما واکسن مقابله با کرونا را دریافت کنند.

او افزود: اگر فردی بعد از مدتی که واکسن تزریق کرده به کرونا مبتلا شود میزان بستری شدن و یا مرگ و میر آن‌ها پایین‌تر از افرادی است که واکسینه نشده اند و ممکن است اثر بخشی واکسن‌ها نسبت به برخی سوش‌های کرونا کم باشد، اما زدن واکسن برای همه افراد لازم و ضروری است. کسانی که قبل از دریافت واکسن به کرونا مبتلا شدند باید یک ماه از بهبودی آن‌ها بگذرد تا بتوانند واکسن را دریافت کنند.

یادگاری ادامه داد: همه افرادی که به کرونا مبتلا شده و بهبود یافتند و در حال حاضر بدنشان دارای آنتی بادی است، ممکن است برخی از آنتی بادی‌ها در برابر ویروس مقاوم نباشد، زیرا تجربه نشان داده سوش‌های جدید در افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده اند دوباره دیده شده است و اثر واکسن تنها روی آنتی بادی نبوده، زیرا روی سیستم سلولی نیز اثر گذاشته و آن‌ها را فعال می‌کند. بنابر این چه کسانی که آنتی بادی دارند و چه کسانی که آنتی بادی ندارد باید واکسن کرونا را در موعد مقرر دریافت کنند.

متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: بسیاری از واکسن‌هایی که باعث پیشگیری از بروز بیماری خواهند شد، از عوارض بعد از کرونا نیز جلو گیری کرده و تزریق آن انتشار ویروس را نیز در بین خانواده و نزدیکان کم می‌کند. اثر بخشی واکسن در برابر کرونا زمانی کامل می‌شود که دوز دوم به موقع دریافت شود.

یادگاری با اشاره به اینکه اگر تزریق دوز دوم واکسن به تاخیر افتد، اثر بخشی دوز اول کم می‌شود گفت: این امر ناممکن است، زیرا اگر شرایط طوری باشد که فرد مجبور شود با تاخیر دوز دوم را بزند هیچگاه از اثر بخشی دوز اول کاسته نمی‌شود و نیاز نیست دوز اول را دوباره دریافت کند.
برچسب ها: تاخیر ، تزریق ، دوز ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: