کد خبر: ۲۸۸۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 02
آیا می‌باید واکسن تولید می‌کردیم یا اینکه مانند دیگر کشور‌ها منتظر ساخت واکسن توسط تولیدکنندگان بزرگ جهان می‌ماندیم؟ به اعتقاد من حتما باید واکسن را تولید می‌کردیم. حتی باید آن را این روز‌ها توسعه دهیم

شفاآنلاین>سلامت>  این روز‌ها بحث واکسن و بحث واردات سایر واکسن‌ها بهم گره خورده است. زمانی که کشور‌های دیگر از جمله روسیه و چین از ایران خواسته بودند در برنامه تست واکسن‌ها مشارکت کنند، ایران از آن سرباز زد.

 جریان اصولگرا که یکدست مدعی شد: نباید موش آزمایشگاهی دیگران شویم! آن‌ها در صداوسیما رسما اعلام کردند: «برای واردات واکسن نباید دلار هزینه کنند، باید مانع این کار شد».

سئوال این است که آیا هزینه‌ای که برای واکسن داخلی کردیم ارزشش را داشت؟

 آیا می‌باید واکسن تولید می‌کردیم یا اینکه مانند دیگر کشور‌ها منتظر ساخت واکسن توسط تولیدکنندگان بزرگ جهان می‌ماندیم؟ به اعتقاد من حتما باید واکسن را تولید می‌کردیم. حتی باید آن را این روز‌ها توسعه دهیم. جنگ آینده بشر، جنگی از نوع کروناست. به همین راحتی می‌توانند کشوری را با همه هست و نیستش نابود کنند. در این جنگ واکسن‌ها و درمان است که حرف اول را می‌زند. آیا نباید برای آن روز آماده بود؟

 من به تولید واکسن داخلی افتخار می‌کنم. من به تولید هر واکسنی در داخل ایران افتخار می‌کنم و حتی تولید آن را کمتر از تولید موشک برای ایران نمی‌بینیم. ابزار قدرتمندی است که می‌تواند آینده دفاعی کشور را تامین کند. اما حق نداریم مردم امروز را برای رسیدن به آن نقطه (که نمی‌دانیم دور است یا نزدیک) به کشتن دهیم.

 ما حق نداریم به خاطر اینکه از واکسن داخلی حمایت کنیم، جلوی واردات دیگر واکسن‌ها را بگیریم. ما حق نداشتیم از همکاری با دیگر کشور‌ها در فرآیند آزمایش واکسن‌ها دست برداریم. آنهم با توهم توطئه‌هایی که عده‌ای به فضای رسانه تزریق کردند.

 این اتفاقی است که مردم از آن ناراحت و عصبانی هستند. ما نیاز داشتیم که واکسیناسیون را هرچه سریعتر به هر روش و هر میزان که می‌توانیم انجام دهیم. در عین حال به هیچ وجه هم نباید از تولید واکسن در داخل کشور و همچنین تقویت این ابزار که امروز دیگر از یک ابزار درمانی به یک ابزار امنیتی تبدیل شده، دست بکشیم. آنچه موجب خشم مردم شده این است که عده‌ای تصور کردند نباید بازار واکسن داخل را در اختیار برند‌های خارجی قرار دهند و در این مسیر راه‌های ورود مسدود شد.

 مهم این است که جان هر انسان می‌تواند حتی مسیر تاریخ را تغییر دهد. از همین رو نباید راضی به پرداخت چنین هزینه‌ای برای دست یابی به واکسن باشیم. در عین حال ساخت واکسن به روش‌های جدید را نیز با افتخار باید ادامه داد.داوود حشمتی؛ فعال سیاسی/ امتداد نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: