کد خبر: ۲۸۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - 2021August 30
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اظهار کرد: برای واردات واکسن آنفلوانزای فصلی، سالانه حدود ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد. اما اکنون ما توانستیم با تکیه بر توان داخلی این واکسن را تولید کنیم.
شفاآنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: ایران چندین واکسن کرونا در مرحله بالینی و یک واکسن در مرحله تجاری سازی دارد.

به گزارش شفاآنلاین:مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اظهار کرد: برای واردات واکسن آنفلوانزای فصلی، سالانه حدود ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد. اما اکنون ما توانستیم با تکیه بر توان داخلی این واکسن را تولید کنیم.

او گفت: مطالعه بالینی واکسن آنفلوانزای ایرانی از یک سال پیش آغاز شده و مهرماه سال جاری به اتمام می‌رسد و در نهایت برای مصرف وارد بازار می‌شود. از این واکسن حدود ۲ میلیون دوز تولید خواهد شد. 

قانعی با بیان اینکه ایران چندین واکسن کرونا در مرحله بالینی و یک واکسن در مرحله تجاری سازی دارد، افزود: واکسن برکت از فاز سه عبور کرده و در مرحله تجاری سازی است، واکسن‌های فخرا و رازی هم در مرحله انجام مطالعات بالینی قرار دارند.

به گفته او واکسن اسپایکوژن نیز در اواخر شهریور بیمارگیری آن به پایان رسیده و بعد از تایید وزارت بهداشت وارد بازار خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: یکی از واکسن‌های کرونا که در شرکت اسوه در حال تولید است، این هفته مجوز مرحله بالینی را دریافت خواهد کرد. واکسن پایا فن یاخته که شبیه به واکسن فایزر است، طی دو ماه آینده با کسب مجوز، کار خود را آغاز خواهد کرد. ایران در ساخت واکسن و فناوری آن جایگاه و وضعیت خوبی دارد.

قانعی درباره علت مشکل واردات واکسن کرونا توضیح داد: متاسفانه دولت واکسن‌هایی را پیش خرید کرده بود که تولید نشده بودند، همین موضوع باعث تاخیر در روند توزیع واکسن شد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: به همین منظور شرکت‌های دانش بنیان را از نظر مالی تامین کردیم تا خود را از واردات واکسن راحت کنیم. اگر شرکتی قصد ساخت و تولید واکسن را دارد باید به اندازه‌ای وضعیت مالی خوبی داشته باشد که تا بتواند ماده اولیه و تمام زیرساخت‌ها را فراهم کند.

او بیان کرد: بعد از فراهم کردن مواد اولیه واکسن و زیرساخت‌های آن، دولت در این مرحله از آن شرکت حمایت و محصول آنها را خریداری می‌کند اما اگر شرکت مذکور در تولید و ساخت واکسن با شکست روبه رو شود، باید تمام خسارات وارد شده را تقبل کند. البته ما چنین توانایی در شرکت‌های ایرانی نداریم که بتوانند خسارات وارد شده را به تنهایی پرداخت کنند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تصریح کرد: شرکت‌های تولیدکننده واکسن برکت، فخرا و رازی که به منابع دولتی وصل هستند، اگر در تولید و ساخت واکسن شکست بخورند، شخص یا شرکتی ورشکست نخواهد شد. yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: