کد خبر: ۲۸۸۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - 2021August 29
عضو انجمن پیوند اعضای خاورمیانه اعلام کرد:
دکتر فصیحی اظهار کرد: در درجه اول، مشکل اصلی حمایت نکردن سازمان از حرفه پزشکی و دوم پشتیبانی ضعیف و ناکافی از اعضای سازمان است.
شفاآنلاین>سلامت>استاد بازنشسته دانشگاه علوم‌پزشکی در ارزیابی عملکرد چهار ساله مدیریت نظام پرشکی اظهار کرد: «در حال حاضر نظام پزشکی در کشور به یک سازمان منفعل تبدیل شده است.»
به گزارش شفاآنلاین:دکتر فیروز فصیحی ضمن اعلام این مطلب افزود: از زمان استعفای آقای دکتر فاضل، سازمان بیشتر به یک بنیاد گسترده به همراه پرسنل فراوان تبدیل شد که عملا مشابه یک موسسه اجتماعی- اقتصادی است که ارائه خدماتی نظیر فروش بلیت ارزان، تورهای مسافرتی، فروش خودرو قسطی‌، برگزاری کنسرت و نمایش و… را در دستور کار دارد.
هر چند در ظاهر این خدمات برای رفاه بیشتر جامعه پزشکی ایجاد شده اما در واقع این خدمات منجر به خروج سازمان نظام پزشکی از مسیر اصلی خود که همانا حفظ صیانت و قداست این علم و‌حرفه مقدس بود، شد.
دکتر فصیحی که بیش از ۳۵ سال در تربیت پزشکان جوان کشور اهتمام ورزیده است، در ارتباط با مشکلات سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: در درجه اول، مشکل اصلی حمایت نکردن سازمان از حرفه پزشکی و دوم پشتیبانی ضعیف و ناکافی از اعضای سازمان است؛ به طور مثال وقتی فقط ۱۰درصد تعرفه خدمات کادر درمان افزایش داده می‌شود، به یکباره سازمان به چه حقی هزینه‌های خود را ۳۰درصد افزایش می‌دهد. از جمله مبالغ گزاف برای تمدید پروانه، حق عضویت، اخذ گواهی و…
به همین خاطر بنده معتقدم این موضوع برای یک سازمانی که باید حافظ حرفه و جامعه پزشکی باشد، موضوع جالبی نیست.
این نفرولوژیست مساله دیگر را، دخالت‌های دولتی و حکومتی در انتخابات اخیر سازمان دانست و گفت: اغلب افرادی که در دوره جدید انتخاب شدند !!!! به هیچ عنوان افراد شناخته شده جامعه پزشکان نیستند و اغلب با طرح و لابی‌های قبلی انتخاب شده‌اند به همین خاطر آنها نمایندگان اکثریت جامعه پزشکی نیستند.
دکتر فصیحی در بخش دیگری از گفت‌وگو، در ارتباط با عملکرد دولت پیشین در حوزه سلامت با انتقاد شدید از دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: صرف‌نظر از دوره‌های قبل، این دو دولت بی‌شک از بدترین دولت‌های تاریخ ایران بود.
وی افزود: در طول دو دوره ریاست آقای روحانی بر دولت خسارات ناگواری به کشور وارد شد؛ از جمله تلفات جانی به اشکال مختلف و همچنین زیان‌های مالی فراوان. کاهش وحشتناک ارزش پول ملی، گرانی، رانت‌خواری، پارتی‌بازی، غارت ثروت‌های ملی و پرداخت حقوق‌های نجومی که در اغلب موارد اعضای هیات دولت و اعوان و انصار آنان دست داشتند از جمله این کاستی‌ها به‌شمار می‌روند.
وی تصریح کرد: البته معتقدم تنها موضوع حائز افتخار دولت روحانی، برجام بود که آن هم پس از مدتی به دلایل مختلف نابود شد.
عضو انجمن پیوند خاورمیانه، انتخاب دکتر نمکی را از بزرگ‌ترین اشتباهات دولت روحانی دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه آخرین وزیر بهداشت دولت روحانی در عین ناتوانی و ناکارآمدی تمام مشکلات و مسائل را به گردن دیگران انداخته و با وعده‌ووعیدها و گزارش‌های کذب موجب به‌هم‌ریختگی و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سلامت کشور شد. او با اینکه توان وزارت را نداشت اما خودخواهانه بر سر پست باقی ماند و باعث آسیب عظیم جانی و مالی به سلامت ملت شد که باید روزی پاسخگوی آن باشد این زبونی و ناتوانی به گونه‌ای بود که ایشان حتی به پیشنهاد تعطیلی و قرنطینه‌ای که خودش اعلام کرده بود نیز، رای نداد.
دکتر فصیحی با اشاره به مشکلات فراوان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور که گریبانگیر بخش قابل‌توجهی از جامعه پزشکی نیز است، تصریح کرد: در حال حاضر ویزیت یک پزشک فوق‌تخصص در ایران سه و نیم دلار است‌، در حالی که در کشورهای همسایه این نرخ حداقل ۸۰ دلار است ضمن‌آنکه این نرخ دو سال است که تغییری نکرده اما در همین حال یک بطری شیر از ۶۳۰۰ تومان به بیش از ۱۳هزار تومان افزایش پیدا کرده است. یا یک خودروی پراید پنج میلیونی به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. این مساله برای اکثر مردم بحران‌زا بوده و چنین شرایطی به ‌طور قطع تنها به نفع رانت‌خواران بوده است.
فوق‌تخصص نفرولوژی با ابراز تاسف از مدیریت دولت روحانی درباره کرونا بیان کرد: روحانی با برخی مشاوران کم‌سواد و ناآگاه، کرونا را یک مساله ساده انگاشتند و آن را شبیه یک آنفلوآنزا نشان دادند به همین خاطر شاهد مرگ و میر بسیار بالای مردم بوده و هستیم که البته عده‌ای از پزشکان نیز در این مرگ‌و‌میرها بی‌تقصیر نیستند. استاد بازنشسته دانشگاه در ارتباط با نقش کادر درمان از زمان شیوع کرونا با صراحت اعلام کرد: در شرایط کرونایی پیش آمده،بر هیچکس پوشیده نیست که کادر درمان نهایت فداکاری را داشته‌اند و همچنان مشغول خدمت هستندو در این راه نیز شهدای زیادی را تقدیم کرده است.
فصیحی همچنین مقصر اصلی آمار بالای قربانیان شرایط وخیم کرونا را در درجه اول تصمیم‌های غلط دولت دانست و افزود: یک‌سری توهمات و لجبازی‌های دولت باعث شد دست رد به کمک‌های کشورهای دیگر بزنند در حالی که اطلاع داشتند که کشور دچار کمبودهای جدی خواهد شد.
عضو پیشین هیات‌مدیره انجمن نفرولوژی کشور در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت ملت ایران باید قدردان پزشکان، کادر درمان و به ویژه پرستاران زحمتکش و گرانقدر کشور باشند و بدانند آنها تا پای جان برای ملت و کشور ایستادگی کرده و خواهند کرد.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: