کد خبر: ۲۸۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - 2021August 28
مشکل کمبود فضای آموزشی و سرویس بهداشتی مدارس از آن دسته مشکلاتی است که جدا از موضوع کرونا هم نظام تعلیم و تربیت با آن دست و پنجه نرم می‌کرد و همچنان هم این موضوع پابرجاست هرچند که رعایت فاصله اجتماعی و قوت گرفتن توجه به بهداشت این مشکل را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.
شفاآنلاین>اجتماعی>کارشناسان آموزشی معتقدند تا زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته نشود، این امر محقق نمی‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:«باید تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تامین استاندارد‌های مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود.» این‌ها عبارتی بود که با اعلام رئیس دولت سیزدهم بالاخره تکلیف شروع سال تحصیلی جدید را مشخص کرد.

موضوعی که چند وقتی می‌شد درباره آن، اما و اگر‌های بسیاری وجود داشت، اما بالاخره ستاد ملی مقابله با کرونا آن را تعیین تکلیف کرد، هرچند که درباره زمان دقیق بازگشایی مدارس معیاری کیفی مطرح شد و آن هم تامین زیرساخت‌های بهداشتی بود، تامین زیرساخت‌هایی که معلوم نیست شاخص مناسب آن چیست و چه زمانی مطلوبیت لازم را برای آغاز سال تحصیلی جدید کسب می‌کند.

پروژه مهر، استراتژی مهم در آموزش و پرورش

آغاز سال تحصیلی از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌شود و حال هم که تعیین سکاندار این وزارتخانه هنوز قطعیت پیدا نکرده است، شائبه‌هایی برای پیشبرد پروژه مهر محتمل می‌شود البته که روز گذشته علیرضا کاظمی سرپرست جدید آموزش و پرورش بلافاصله بعد از انتصابش در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه، بر شروع بدون دغدغه سال تحصیلی جدید تاکید کرده و گفته است که «از تمام همکاران در مجموعه آموزش و پرورش تقاضا دارم، بدون وقفه کار‌ها را با جدیت در کنار هم دنبال کنند تا بتوانیم در این فرصت باقی مانده مجموعه آموزش و پرورش را سربلند کرده و آغاز آرام و بانشاطی را برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم؛ چرا که یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های ما، بازگشایی مدارس، آغاز سال تحصیلی و شروع مهرماهی بدون دغدغه است.»

چندی پیش هم علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود که مدارس در مهر ماه مجازی برگزار می‌شود البته از حدود ۱۱۲ هزار مدرسه در کشور ۶۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه زیر ۱۰۰ نفر دانش آموز دارد و تصمیم بر این است که در صورت بازگشایی در هیچ کلاسی نباید بیش از ۱۵ نفر دانش آموز حضور داشته باشد.

او تاکید کرده بود که تاکنون ۸۵ درصد معلمان و کادر اداری آموزش و پرورش واکسینه شده‌اند و دوز دوم واکسیناسیون معلمان و کادر‌های اداری نیز به سرعت انجام خواهد شد، چراکه تعطیلی مدارس آسیب بسیار بیشتری دارد بنابراین با اعمال شیوه نامه‌های بهداشتی به دنبال بازگشایی مدارس هستیم.

علاوه بر آن مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت که هماهنگی‌های لازم برای ثبت نام رانندگان سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید توسط شهرداری‌ها انجام شده است و این افراد در گروه حمل و نقل عمومی قرار دارند تا بر اساس اعلام وزارت بهداشت این رانندگان برای تزریق واکسن کرونا در اولویت قرار گیرند.


از تمهیدات بهداشتی مدارس چه خبر؟!

مشکل کمبود فضای آموزشی و سرویس بهداشتی مدارس از آن دسته مشکلاتی است که جدا از موضوع کرونا هم نظام تعلیم و تربیت با آن دست و پنجه نرم می‌کرد و همچنان هم این موضوع پابرجاست هرچند که رعایت فاصله اجتماعی و قوت گرفتن توجه به بهداشت این مشکل را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

براساس آیین نامه‌های بهداشت محیط مدارس به ازای هر ۶٠ نفردانش آموزیک دستشویی لازم است تا دانش آموز بتوانند در مواقع لزوم در طول روز دست خود را بشونوین، دستشویی باید خارج از توالت، ولی در مجاورت آن قرارداشته باشد. ارتفاع آن از سطح زمین ۶۰ تا ۷۵ سانتیمتر و متناسب با قد وسن دانش آموزان باشد.

در مدرسه به ازای هر ۴۰ دانش آموز حداقل یک سرویس بهداشتی درنظر گرفته می‌شود، آبخوری عمومی باید به ازای هر ۴۵ نفر دانش آموز یک عدد تامین شود و ارتفاع شیر آبخوری از سطح زمین بین ۷۵ تا ۱۰۰ سانتی‌متر باشد.

رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور هم از تامین اعتبار ۴۶۰ میلیارد تومانی برای تجهیز سرویس‌های بهداشتی در مدارسی که فاقد سرویس بهداشتی هستند، خبر داده بود و این در حالی بوده که سال گذشته این رقم حدود ۶٠ میلیارد تومان بوده است.

تمهید امکانات برای بازگشایی مدارس عشایری

یکی از محتمل ترین انواع مدارسی که امکان هرچه سریع تر برقراری آموزش حضوری در آن میسر خواهد بود،مدارس عشایری بوده که به سبب جمعیت کم این مناطق، کم خطر شدن شیوع کرونا در چنین نواحی بیش از سایر مناطق امکان پذیر است، بنابراین آمادگی مدارس عشایری برای شروع سال تحصیلی ضرورت پیدا می‌کند.

محمدرضا سیفی مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر  درباره وضعیت تامین امکانات بهداشتی مدارس عشایری بیان کرده بود که بیس از ٧٠ درصد این مدارس فاقد سرویس بهداشتی یا سرویس مطلوب هستند.

او ادامه داد: ۴۴٩ منطقه لازم آلت جه را شناسایی کردیم و براستی دستورالعمل‌های نصیب آموزشی، تمهیداتی برای این مناطق در نظر گرفتیم؛ در فاز اول ٧٠٠ میلیارد تومان اعتبار برآورد شد و سازمان نوسازی مدارس هم قول داده است تا همکاری‌های لازم را داشته باشد.

سیفی با اشاره به اینکه تامین فضای آموزشی و سرویس بهداشتی برای مدارس عشایری شرایط خاصی را می‌طلبد، گفت: باید فضا‌ها متناسب با شرایط دانش آموزان عشایر در نظر گرفته شود.

برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان عشایری

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر از دیگر برنامه‌های مربوط به نصیب آموزشی را توانمندسازی معلمان برشمرد و بیان کرد: در این مورد معاونان آموزش ابتدایی استان‌ها و حوزه ستادی وارد عمل شدند و مسئولان ستاد هم مدیران کل استانی هستند.

او افزود: در این دوره برنامه‌های ضمن خدمت در نظر گرفته شده است تا آمادگی لازم برای نیرو‌ها در نظر گرفته شود.

سیفی تصریح کرد: آمادگی لازم برای شروع سال تحصیلی در مدا‌ی عشایری وجود دارد ضمن آنکه واکسیناسیون معلمان این مدارس هم جزو اولویت‌ها قرار گرفته است.

با وجود آنکه کمتر از یک ماه به اول مهر باقی مانده است، تامین زیرساخت‌های آموزشی منوط به وعده‌هایی است که ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد و به نظر می‌رسد اعلام رسمی بازگشایی مدارس از اول مهر البته به طور حضوری اقدامی مثبت بوده است، اما باید دید اجرای برنامه‌های در نظر گرفته شده و رفع کمبپ‌ها که هنوز آماری شفاف از آن وجود ندارد، چه زمانی به سر منزل مقصود می‌رسد تا دانش آموزان تحصیل پشت میز و نیمکت مدرسه را تجربه کنند.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: