کد خبر: ۲۸۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - 2021August 26
فعالان طب سنتی به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول، آنها هستند که در دانشکده‌های طب سنتی- ایرانی بوده و دوره‌ای رسمی را می‌گذرانند و PHD می‌گیرند که جنبه علمی بیشتری دارد.
شفاآنلاین>سلامت>عضو منتخب سازمان نظام پزشکی و رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران، به ۳ سئوال کلیدی در حوزه سلامت پاسخ داد.
به گزارش شفاآنلاین:علی جعفریان، در برنامه "دوشنبه‌های دارویی" در پاسخ به اینکه آیا می‌توان شاهد روزی باشیم که وزیر بهداشت پزشک نباشد، گفت: این موضوعی است که در چند دهه گذشته بارها و بارها مطرح شده و بسیار با تأمل باید به آن پاسخ داد.

وی افزود: از آنجایی که وزارت بهداشت ما علاوه بر ارائه خدمات، عهده دار آموزش پزشکی هم هست و به این جهت باید با دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارتباط باشد، در صورتی که وزیر بهداشت پزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه نباشد امکان ایجاد تعامل و زبان مشترک با رؤسای این دانشگاه‌ها را نخواهد داشت و به زبان ساده‌تر حریف نخواهد بود.

جعفریان گفت: در دوره فعلی که دکتر نمکی وزیر بهداشت بود مشخص شد که ایشان در چه جاهایی دچار قوت و ضعف بودند و تجربه قابل تأملی بود.

وی افزود: در شرایط فعلی صلاح نمی بی نم که آموزش پزشکی از وزارت بهداشت جدا شود اما اینکه از اساس این کار و این ادغام درست بوده است یا نه محل بحث مفصلی است. البته معتقدم تغییراتی در همین ساختار موجود دانشگاه‌ها برای عملکرد بهتر لازم است.

جعفریان ادامه داد: به طور کلی بنده اعتقاد دارم که در شرایط فعلی، وزیر بهداشت با توجه به ماهیت وزارت بهداشت ما که به نوعی متفاوت با وزارت بهداشت سایر کشورها است، باید پزشک باشد.

وی در پاسخ به بحث تعارض منافع در وزارت بهداشت، گفت:
این موضوع بسیار پیچیده است ولی معتقدم مقابله با تعارض منافع نیاز به قانون مدون و مشخصی دارد که قابلیت اجرا هم داشته باشد. تعارض منافع صرفاً به وزرات بهداشت اختصاص ندارد و در همه جا وجود دارد و باید مکانیزم حذف آن را به صورت کلان دید. در این خصوص نیاز به قانون جامع با ضمانت اجرایی هستیم.

جعفریان افزود: اینکه گفته می‌شود هر کسی در بیمارستان صاحب سهام هست نباید وزیر باشد و هر کسی در شرکت دارویی سابقه دارد نمی‌تواند رئیس سازمان غذا و دارو باشد درست نیست و برداشت بسیار ابتدایی از موضوع تعارض منافع است.

وی در پاسخ به اینکه روش‌های بهره برداری از طب سنتی چیست، اظهار داشت: فعالان طب سنتی به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول، آنها هستند که در دانشکده‌های طب سنتی- ایرانی بوده و دوره‌ای رسمی را می‌گذرانند و PHD می‌گیرند که جنبه علمی بیشتری دارد. دسته دوم گروهی هستند که البته مختص کشور ما هم نیستند. آنها مبنای علمی زیادی ندارند و مجموعه‌ای از اطلاعات درست و غلط که آغشته به اوهام و خرافات هم هست را عرضه می‌کنند که متأسفانه دارای طرفدار نیز هست و در همه جای دنیا هم این مشکل وجود دارد.

جعفریان گفت: به طور کلی راجع به طب سنتی باید موضع وزارت بهداشت در طب سنتی شفاف باشد و مرزها را رعایت کند. باید به این نکته توجه داشت که طب، دانش تجربی‌ِ مبتنی بر شواهد است و هر چیزی که شواهد کافی ندارد قابل اعتماد نیست. به نظر من ابو علی سینا مدرن ترین پزشک زمان خود بوده است که به خیلی از دانش‌ها پی برده بود که خیلی‌ها نمی‌دانستند اما بخش‌های زیادی از علم او به درد امروز نمی‌خورد.

وی افزود: به طور کلی هر کسی هر ادعایی در مورد سلامت مردم دارد باید بتواند برای آن شواهد کافی ارائه کند و به دنبال آن مورد حمایت وزارت بهداشت قرار بگیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: