کد خبر: ۲۸۸۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - 2021August 24
رسوبات آمیلوئید ممکن است در شبکیه چشم نیز ایجاد شود و اغلب در بیمارانی که از نظر بالینی با AD تشخیص داده می‌شوند که نشان دهنده آسیب‌های مشابه در هر دو اندام است.
شفاآنلاین>سلامت>بر اساس تازه‌ترین یافته‌های دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، رسوبات آمیلوئید در چشم، تاثیر قابل توجهی بر افزایش خطر ابتلا به آلزایمر دارد.
به گزارش شفاآنلاین: پلاک‌های آمیلوئید رسوبات پروتئینی هستند که بین سلول‌های مغز جمع شده و مانع عملکرد درست آن شده و در نهایت منجر به مرگ عصبی می‌شوند. آن‌ها به عنوان مشخصه بیماری آلزایمر (AD) در نظر گرفته می‌شوند و تحقیقات متعددی برای کاهش یا جلوگیری از ایجاد این عارضه در دست انجام است.

رسوبات آمیلوئید ممکن است در شبکیه چشم نیز ایجاد شود و اغلب در بیمارانی که از نظر بالینی با AD تشخیص داده می‌شوند که نشان دهنده آسیب‌های مشابه در هر دو اندام است. در یک مطالعه کوچک و مقطعی، تیمی از محققان به سرپرستی دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در دانشکده پزشکی سان دیگو، آزمایش آمیلوئید‌های شبکیه و مغز را در بیماران A۴ مورد این مطالعه و مطالعه دیگری (ارزیابی طولی خطر آمیلوئید و تخریب عصبی) را به منظور ارزیابی خطر تخریب عصبی در افراد با سطح پایین آمیلوئید انجام دادند. 

محققان مشاهده کردند وجود لکه‌های شبکیه در چشم‌ها با اسکن مغز که سطوح بالاتری از آمیلوئید مغزی را نشان می‌دهد، مرتبط است. این یافته نشان می‌دهد تصویربرداری غیر تهاجمی شبکیه ممکن است به عنوان یک نشانگر زیستی برای تشخیص خطر ابتلا به AD در مراحل اولیه مفید باشد.

رابرت ریسمن، نویسنده ارشد، دکترای علوم عصبی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و مدیر مرکز بیومارکر برای بیماری آلزایمر، گفت: این یک مجموعه داده کوچک اولیه از بازدید غربالگری بود. یافته‌های این مطالعه دلگرم کننده است، زیرا آن‌ها می‌گویند ممکن است شروع، گسترش و مورفولوژی AD (تشخیص پیش بالینی) با استفاده از تصویربرداری از شبکیه، به جای اسکن‌های سخت‌تر و پرهزینه‌تر مغز، امکان پذیر باشد. اسکن شبکیه چشم و تاثیر سولانزوماب (آنتی بادی مونوکلونال) بر تصویربرداری از شبکیه زمان بر است، متاسفانه ما باید منتظر بمانیم و این داده‌ها را پس از اتمام آزمایش A۴ به پایان برسانیم.

گام بعدی به گفته ریسمن، انجام یک مطالعه بزرگتر برای مستندسازی کامل و اطمینان از رابطه بین آمیلوئید شبکیه و آمیلوئید مغزی، به صورت مقطعی و به مرور زمان است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: