کد خبر: ۲۸۷۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 21
این روزها کرونا به شدت در مازندران می‌تازد و چند صد خانواده را درگیر خود کرده، درمانگاه‌ها دچار ازدحام فراوان شده کمبود اقلام دارویی و سرم به چشم‌ می‌خورد.
شفاآنلاین>سلامت>خانواده بیماری از غرب استان مازندران برای تهیه داروی «تمزیوا» به داروخانه‌های مرجع مراجعه می‌کند اما در پاسخ می‌شنود که: " متاسفانه نداریم و این دارو در اختیار معاونت غذا و داروست و آنها طبق روال خود توزیع می‌کنند. " 

خانواده دیگری که برای بیمارش در بخش کرونا، نیاز فوری به داروی «اکتمرا» دارد، در گیر و دار گرفتن دارو از دانشگاه خسته شده و روانه بازار آزاد می‌شود و از دلالی از شهر بابل این دارو را به قیمت ۱۸ میلیون تومان ( ۷ برابر قیمت اصلی ) می‌خرد. 
بیمار دیگری در ساری بعد از نیافتن داروی بیمار خود میگوید بعضی دلالان در فضای مجازی تعداد بالایی از این دارو را دارند و به قیمت بالاتر مبادله می‌کنند و مجبور شدم از آنها بگیرم! 
این روزها کرونا به شدت در مازندران می‌تازد و چند صد خانواده را درگیر خود کرده، درمانگاه‌ها دچار ازدحام فراوان شده کمبود اقلام دارویی و سرم به چشم‌ می‌خورد. روزی نیست بیماران برای تهیه داروهای نسخه خود به یک یک داروخانه ها سرنزده تا نسخه خود را تک‌قلم، تک‌قلم آنهم بصورت محدود کامل کنند و در این بین فضایی مناسب برای دلالان دارو ایجاد شده تا داروهای مورد نیاز مردم را به چند برابر قیمت بفروشند.
بطور مثال بیمارانی که برای دریافت قرص «فاویپیراویر» شهر به شهر می‌گردند و در آخر با ناامیدی و دست خالی به خانه برمی‌گردند. وضعیت کمبود دارو در داروخانه‌ها قابل کتمان نیست اما توزیع نامتناسب و غیرکارشناسی دارو هم مزیت علت شده بطوریکه در مورد سرگشتگی بیماران در پیدا کردن داروی فاویپیراویر از یکی از داروخانه‌های خصوصی پرس و جو کردیم، در پاسخ شنیدیم : " کمبود دارو به‌علت موج کرونا و تقاضای شدید برای مصرف بعضی از داروها و سرمها مشکل کشوری است اما تدابیر خاصی که در مازندران بر سر توزیع دارو اتفاق می افتد نیز در هیچ استانی بدین شکل وجود ندارد! "

او افزود: "داروی فاویپیراویر که الان برای درمان سرپایی بیماران کووید ۱۹ تجویز میشود فقط در چند داروخانه خصوصی شبانه روزی خاص توزیع شده و به بقیه داروخانه‌ها داده نمیشود که تعدادی از صاحبان این داروخانه های منتخب نیز خود از کارمندان مدیریت غذا و داروی مازندران هستند و نه تنها تضاد منافع رعایت نشده بلکه علاوه بر شائبه رانت، در نگاه مردم بقیه داروخانه ها به ضعف و  عدم توانایی نیز متهم می‌شوند! "
وضعیت دارویی بیماران خاص هم خالی از لطف نیست، از کمبود داروی سل‌سپت که داروی اصلی بیماران پیوندی است تا کمبود بعضی اقلام داروهای شیمی درمانی مثل فلوئوراسیل و هرسپتین و ... که روند توزیع نامتناسب آنها که باعث شده بیماران مازندرانی بعد از ناامید شدن از داروخانه های خاص مرکز استان برای تهیه داروهای خود به استانهای دیگر رفته یا به اجبار به سمت دلالان و بازار سیاه سوق پیدا کنند؛ این در حالیکه است که توزیع نامتناسب و غیر منطقی باعث شده یکی از این اقلام دارویی کمیاب و مورد نیاز بیماران سرطانی در یکی از  بخشها وجود داشته اما بیمارستان به‌علت کرونا قادر به خدمات و پذیرش بیماران سرطانی نیست و این دارو بدون استفاده مانده است و بیماران سرپایی برای تهیه آن آواره شهرهای اطراف و تهران هستند.
وضعیت حاضر حتی واکنش پزشکان و متخصصان مربوطه را بخاطر اختلال در  روند درمانی بیماران‌شان بعلت توزیع نامناسب دارو در بخشهای مختلف برانگیخته است. چندی پیش نیز رئیس انجمن علمی سرطان و هماتولوژی کشور با انتشار عکسی  از مرکز جامع سرطان ساری در پست اینستاگرامی خود از تعطیل شدن بخش شیمی درمانی بعلت کرونا و نبود دارو برای بیماران شیمی درمانی سرپایی و مدیریت درمانی و عملکرد مسئولین مربوطه گلایه کرده بود. 
باید گفت ما در وضعیت نامطلوب و سختی قرار داریم، جولان سهمگین کرونا در بخشهای درمانی، تکمیل ظرفیت بیمارستانها و متعاقب آن نیاز به تجهیزات و دارو در تمام مراکز درمانی، اما در این موقعیت مدیران و تصمیم گیران می‌توانند به نظرات کارشناسی و منتقدین بیشتر توجه کنند و با دادن دست یاری به طرف تمام بخشهای دولتی و خصوصی از ظرفیت آنها برای کم کردن مشکلات دارویی مردم  استفاده کرده و از آلام آنها بکاهند.

دکتر محمد طاهری/ پزشک داروساز
خبرآنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: