کد خبر: ۲۸۷۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 18
آرتریت یا آرتروز به معنای التهاب مفصل است که خود شامل بیش از ۱۰۰ نوع اختلال متفاوت است، عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به روماتیسم شامل سابقه خانوادگی، سن و جنسیت است
شفاآنلاین>سلامت>فوق تخصص روماتولوژی گفت: روماتیسم فقط یک نوع بیماری نیست بلکه در صورت عدم بهبود بیماری باعث از دست رفتن عملکرد بخش‌های مختلف بدن می‌شود.
به گزارش شفاآنلاین:ثریا شادمان فر فوق تخصص روماتولوژی با حضور در برنامه ضربان شبکه سلامت اظهار کرد: روماتولوژی در رابطه با بیماری‌های مفصلی است که ریشه از ضربه یا تروما نداشته باشد.

او با اشاره به اینکه اختلالات روماتیک موجب درد مزمن و اغلب متناوب می‌شود که بر روی مفاصل یا بافت همبند اثرمی گذارد افزود: روماتیسم نمایانگر اختلال به خصوصی نیست، اما بیش از دویست نوع بیماری‌های مختلف را موجب می‌شود.

شادمان فر با اشاره به اینکه روماتیسم غیر مفصلی نشانگر درد ناحیه‌ای روماتیسم بافت نرم است ادامه داد: رایج‌ترین علائم روماتیسم سر درد، گردن درد، کاهش اشتها و تب است، همچنین ضعف عضلات، اشکال در خواب، کاهش دامنه حرکتی، سوزش، تیرکشیدن، ضعف و خستگی مزمن از جمله علائم دیگر روماتیسم است.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه روماتیسم علائمی شبیه آنفولانزا مانند احساس داغی و تعریق دارد خاطرنشان کرد: سفتی و خشکی صبحگاهی که بیش از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد از علائم روماتیسم است، روماتیسم فقط یک نوع بیماری نیست در صورت عدم بهبود این بیماری باعث از دست رفتن عملکرد بخش‌های مختلف بدن می‌شود.

او اظهار کرد: آرتریت یا آرتروز به معنای التهاب مفصل است که خود شامل بیش از ۱۰۰ نوع اختلال متفاوت است، عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به روماتیسم شامل سابقه خانوادگی، سن و جنسیت است، در صورت ابتلای یکی از افراد خانواده به آرتریت روماتوئید احتمال ابتلای دیگر اعضای خانواده افزایش پیدا می‌کند.

شادمان فر با اشاره به اینکه روماتیسم مفصلی در زنان شایع‌تر از مردان است تصریح کرد: شایع‌ترین سن ابتلا به این بیماری در زنان بعد از دوران یائسگی و دهه سوم و چهارم زندگی است، لذاروماتیسم مفصلی در همه سنین می‌تواند اتفاق بیفتد، اما در سنین ۳۵ تا ۶۰ سالگی بیشتر بروز پیدا می‌کند.

او افزود: در حال حاضر هیچ درمانی برای روماتیسم مفصلی وجود ندارد، اما تشخیص به موقع و درمان سریع می‌تواند در هنگام بروز درد، به تسکین آن کمک کند، متاسفانه برخی این عارضه را با آرتروز اشتباه می‌گیرند و به آن توجه نمی‌کنند. در حالی که در این بیماری به تدریج با تغییرات فرم مفصلی مواجه می‌شویم که باید آن را جدی گرفت، البته نباید واهمه و ترس از این بیماری با درد‌های کوتاه مدت موجب نگرانی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: