کد خبر: ۲۸۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 14
كرونا واقعا يك بيماري ناشناخته است و هر چه بيشتر جلو مي‌رويم پیچیدگی‌های آن بيشتر مي‌شود و براي همين هم در واقع مسئولين كشور هم از ابتدا فكر نمي‌كردند اين ويروس چقدر مي‌تواند خطرناك باشد

شفاآنلاین>سلامت> روزهای اخیر و هفته‌های پیش رو از حساس‌ترین روزهای ایران است زیرا پس از ۱۸ ماه از اولین نشانه‌های ظهور کرونا در ایران حالا طبق آمار رسمی روزی ۵۰۰ کشته از این جنگ نابرابر می‌دهیم.

به گزارش شفاآنلاین: جنگی که با عملیات فریب به بیراهه رفتیم و بجای واردات واکسن و قرنطینه، مستعان ساختیم و روغن بنفشه توصیه کردیم.

تا به امروز هر کشوری که با نسخه‌های کهن، غیرعلمی و لجاجت با کرونا مواجه شده، هزاران هزار از مردم بی‌تقصیر خود را قربانی این نسخه‌ها کرده است. حالا نتیجه‌ی عملکرد "علمی" و عملکرد "سنتیِ" مقابله با کرونا، روی نمودار تعداد کشته‌ها و رقم بستری شده‌ها نمایان است.
کارنامه ما نیز از جمله مردودی‌های این آزمون بود، مثل هند، برزیل، مکزیک. اما ما آزمون‌های دیگری را نیز باختیم که هنوز کارنامه‌اش را دریافت نکرده‌ایم ولی حتما روز پاسخگویی به آن‌ها هم فراخواهد رسید. به جهت بررسي شرايط روز كرونا گفتگو كرديم با منصور ميرزاكوچكي بروجني پزشک، فعال سیاسی و نماينده مجلس ششم كه مشروح آن را مي‌خوانيم:

به‌صورت كلي با توجه به شرايط امروز، دقيقا در چه موقعيتي نسبت به اين ویروس قرار داريم؟
در آغاز عرض خسته نباشيد، به تك تك كادر درمان و كليه مردم و خيريني كه در كرونا كمك كردند به شدت تشكر و قدرداني مي‌كنم و اميدوارم مسئولين كشور قدر مردم را بدانند.
كرونا واقعا يك بيماري ناشناخته است و هر چه بيشتر جلو مي‌رويم پیچیدگی‌های آن بيشتر مي‌شود و براي همين هم در واقع مسئولين كشور هم از ابتدا فكر نمي‌كردند اين ويروس چقدر مي‌تواند خطرناك باشد و درست به جنگ آن نرفتند و همین باعث شد كه متاسفانه تعداد زيادي از هموطنان ما از بين روند.
حالا ما در چه موقعيتي قرار داريم، به نظر من کرونا بزرگترين مسئله‌ی ايران و جهان است و ما بايد به صورت جدي با آن مقابله كنيم و چند لاين را بايد در نظر بگيريم. اول اينكه چه اشتباهاتي در مقابله با اين ويروس مرتكب شديم كه واكسن هم در آغاز وارد نكرديم و به دنبال ساخت آن رفتیم. بله ما كشوري هستيم كه ۶۰ سال است در خاورميانه پيرامون ساخت واكسن حرف براي گفتن داريم و خيلي از شركت‌هاي دولتي و خصوصي در حال تحقيق درباره‌ي واكسن هستند و سابقه طولاني نيز دارند اما آيا لزوما بايد واكسن كرونا را خودمان مي‌ساختيم و تزريق مي‌كرديم؟ اين يك مطلبي است كه به نظر من اشتباه بود و كل حاكميت درگير آن شد. البته بايد براي ساخت واكسن تلاش مي‌شد اما بهتر بود واكسن وارد مي‌كرديم. مي‌گويند مشكلات تحريم و اف اي تي اف اين مسائل را داشتيم و شايد به ما واكسن نداده‌اند و حتي متحدين ما مثل چين و شوروي نيز به ما واكسن به اندازه كافي ندادند اين حرف‌ها درست است اما خيلي جاهاي دنيا بودند كه به ما واكسن مي‌دادند و خواهند داد مثل ژاپن، یا بعضی كشورهاي اروپايي، اين را بايد پيگيري كنيم ما بايد سرعت واكسيناسيون را به شدت از روزي صد هزار افزايش دهيم هر چند كار سختي است و بايد اين آمار را بالا ببريم. يكي از مسئولين حرف قشنگي زد و گفت ما چطور مي‌توانيم در يك روز سي ميليون راي از مردم بگيريم و بايد همانونه هم مردم را در يك روز به مقدار زياد واكسينه كنيم.
يكي از كارهايي كه در اين زمينه بايد پيش بگيريم واردات واكسن و ساخت آن و تزريق به مردم است.
آمدن واكسن به تنهایی چاره‌ي كار ما نيست و تزريق به مردم كار مهمي است. براي تزريق نيز چند راهكار وجود دارد و همه نهادها بايد در اين زمينه كمك كنند تنها وزارت بهداشت نمي‌تواند بحران به اين بزرگي را حل كند.
وزارت كار نيز در اين زمينه موثر بوده و بخش كارگري كه آسيب‌پذير‌ترين بخش كشور است بايد تحت پوشش قرار گیرد و وظيفه‌مند شوند كه قشر كارگري را واكسينه كنند چون بزرگترين ضربه را طبقه كارگر كه عنصر توليد است، از كرونا مي‌خورد.
ما خيلي از وزارت خانه‌هايمان يك سيستم بهداشتي و درماني دارند و بايد آن‌ها را مثل وزارت نفت، شهرداري‌ها، آموزش و پروش، بانك‌ها و قوه قضاييه موظف كنند كه بيمارستان‌هاي خود را در اختيار واكسيناسیون قرار دهند و بار از روي دوش وزارت بهداشت كم شود.
البته من عدد و آمار ندارم اما وزارت كار حتما مي‌تواند قسمت زيادي از بخش كارگري و كارفرمايي را واكسينه كند و به واكسيناسيون شتاب دهد. باید تمام نهادها به كمك وزارت بهداشت بيايند تا روند واكسيناسيون سرعت يابد و به عدد يك يا دو يا سه ميليون دوز در روز برسند.
يك بخشي از مردم واقعا مي‌توانند همكاري كنند و از خانه بيرون نيايند اما يك بخشي از مردم ناچارند چون اگر سر كار نروند نان شب ندارند و اینجا حاكميت بايد وارد شود. انگلستان طبق آماري در يك سال اول كرونا سي و هشتاد ميليارد پوند پول به صنوف مختلف تزريق كرده است تا مشكل اصناف حل شود و دچار چالش اقتصادي نشوند. حاكميت ما نيز بايد از پول‌هايي كه در اختيار آن هست و مال مردم است، به مردم مختلف كمك كند كه از خانه بيرون نيایند و به ضرورت از خانه بيرون بيايند. نمي‌شود به مردم بگوييم بيرون نياييد ولي به ما هم ربطي ندارد شما از كجا پول در مي‌آوريد، اين يك دوگانگي بزرگ است.
اگر جلوی كرونا را نگيريم ديگر مردم نخواهند بود كه به آن‌ها حكومت كنيم، همه بايد اين مسئله را بفهميم كه مردم نبايد در اين تعداد بسيار بميرند.
نااميدي مردم به امنيت كشور هم ضربه مي‌زند و مسئولين كشور بايد فكر كنند و راهكارهاي مختلفي را مدنظر قرار دهند. در نهايت حالا هم كه واكسن وارد مي‌كنيم سرعت تزريق كند است باید روش‌ها بهبود یابد، به قشر فقير نيز كمك مالي كنيم. الان آمارهاي مختلفي مي‌آيد كه كشورهاي مختلف كه واكسيناسيون را شتاب داده‌اند آمار كشته‌هايشان به صفر رسيده است. تا ۸۰ درصد جامعه هدف را واكسينه نكنيم گذار از اين بحران سخت است.

برخي از اقشار از جمله كودكان كار، كارتن خواب‌ها و.. مشخص نيست در چه دسته بندي و با چه اولوليتي واكسينه مي‌شوند. براي اقشار آسيب پذير در كرونا چه بايد كرد؟
من اطلاع ندارم كه اين افراد در كدام دسته بندي قرار دارند يا ندارند چون آمار ندارم. با شعار دادن هم چيزي حل نمي‌شود. اگر گروهی از افراد واكسينه نشوند كانون پخش كرونا مي‌شوند. البته مردم نيز بايد پروتكل‌ها را رعايت كنند اما آن فرد فقيري كه پول ندارد ماسك و مواد شوينده بخرد حكومت بايد به آن‌ها كمك كند. افراد معتاد و آسيب ديده و كودكان كار و.. بايد ديده و حمايت شوند و اگر حمايت مالي و بهداشتي نشوند براي انتشار كرونا خيلي موثر هستند. همه بايد به كمك بياييم چون وزارت بهداشت به تنهايي نمي‌تواند مشكل را حل كند و همه در كشور عملا بايد كار را پيش ببرند و تلاش كنند و تمام اقشار را در نظر بگيرند چون اين بيماري فقير و غني را درگير مي‌كند.

با اين وجود چه بايد كرد؟
برای مقابله با کرونا باید به صورت سیستماتیک عمل شود. اولین موردی که پیش‌تر هم عرض کردم این است که حتما باید مصون سازی یا همان واکسیناسیون را انجام دهیم.
واکسیناسیون دو راه بیشتر ندارد تولید واکسن در داخل و خرید واکسن از خارج. متاسفانه تولید داخل کفاف جمعیت قابل توجه بالای ۱۸ سال را نمی‌دهد و با قول‌هایی که داده شد از سمت تولید کنندگان واکسن اما متاسفانه تولید به عددی که قول داده بودند نرسید.
مورد بعد خرید واکسن از خارج از کشور است که باید از کشورهایی که واکسن معتبر ساخته‌اند و تعدادشان هم زیاد نیست، واکسن بخریم، هر کدام از کشورها که می‌خواهند باشند.
ما باید از تمام کشورها تقاضای خرید کنیم و اگر به ما فروخته نشد باید فشار بیشتری وارد کرد و کلیه دستگاه‌های مربوطه برای تزریق واکسن را هم فرا بخوانیم تا سریع‌تر انجام شود.
دستگاه دولت جدید و قوا و حاکمیت هم بحمدالله همه و همه یک دست هستند و این انشالله حسن است که کمک کنند و دستگاه دیپلماسی را وادار کنند و به آن کمک کنند که از تمامی کشورها دنبال خرید واکسن باشند.
از  طرفی از ایرانیان مقیم خارج از کشور هم درخواست شود که کمک کنند چرا که می‌توان گفت بیشتر یا حتی همه ایرانیان خارج از کشور دل در گرو ایران دارند و باید به مردم و کشور کمک کنند که تلفات کشورشان کمتر از این شود.
رایزنی‌های اقتصادی کشور که خارج از کشور فعالیت می‌کنند باید تمام توان خود را بگذارند و دولت از ایشان بخواهد و به آن‌ها تکلیف کند که برای خرید واکسن کمک کنند.
از بخش خصوصی باید خواسته شود که به خرید و واردات واکسن کمک کنند و به خرید واکسن به صورت انتفاع نگاه نکنند و به آن به صورت کاری ملی و ایثار نگاه کنند و در ورود واکسن را از روش‌های مختلف و از همه کشورها پیگیری کنند.
در زمان مصون سازی و واکسیناسیون و حتی بعد از آن باید پروتکل‌ها را با جدیت اجرا کرد. پروتکل‌هایی که شامل استفاده از ماسک، شست و شویدستان، کمتر بیرون رفتن از منزل می‌شود و درکنار آن متاسفانه تعطیلی بسیاری از اصناف.
ما نمی توانیم به صنفی بگوییم که یکسال یا دوسال تعطیل باش. نمی‌توانیم به صنف مسافربری بین شهری و شهری بگوییم ظرفیت تاکسی خود را به نفر برسان و هیچ کمک مالی هم به او نکنیم. اینجاست که حاکمیت باید وارد شود و پیرامون پروتکل‌ها به اقشار مختلف کمک کند و این توسط بنیادهای مختلف انجام شود.
پول، پول مردم است. اگرچه در اختیار مردم نیست اما بیت المال است و باید برای مردم هزینه شود و اگر مردم از بین روند دیگر حکومت ارزشی ندارد. وقتی که مردم وجود داشته باشند حکومت می‌تواند بر آنان حاکمیت کند. اگر مردمی نباشد باید بر سنگ و گل و ماشین و خانه حاکمیت شود.
بنیادها و نهادهایی که پول‌های خوبی دارند باید به مردم و اقشار ضعیف زیر خط فقر که نمی‌توانند هر روز به تعداد افراد خانواده ماسک بخرند کمک هزینه دهند.
باید دولت و حکومت که یکدست است و دیگر حرفی از اختلافات نیست کمک کنند و از سازمانهای مردم نهاد و نهادهای دولتی که کار اجتماعی مردمی دارند مانند هلال احمر کمک بخواهند.
توزیع تعدادی بسته غذایی کفایت نمی‌کند. افراد باید شناسایی شوند و دولت به آن‌ها کمک کند که بتوانند زندگی کنند و در حین زندگی مصون‌سازی شوند تا برسیم به ۷۰ درصد واکسیناسیون. اگر کمک نشود بحران بیش از چیزی می‌شود که ما فکر می‌کنیم و آن وقت کنترل آن سخت می‌شود.
مطلب بعدی درمان است. در این دوران عده‌ای از افراد مبتلا می‌شوند و این درمان هزینه‌بر است و بسیاری از افراد توان پرداخت آن را ندارند و زمانی که در بستر بیماری هستند ممکن این ویروس منجر به فوت ایشان شود. هزینه درمان این بیماران را باید حکومت بدهد و به بخش خصوصی کمک کند و از بخش خصوصی بخواهد در هزینه‌ها یاری کند.
 کسانی که توان مالی دارند خود می‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند اما کسانی که ندارند در دوره درمان جدای بیماری یک تا دو ماه بیکار می‌شوند و این‌ها باید کمک هزینه بگیرند.
نباید شعار دهیم، باید بدانیم بدون مردم حکومت سودی نمی‌برد. پس باید از بیت‌المالی که در اختیار حاکمیت است برای مردم استفاده شود و کاری کنیم که بتوانیم از این قضیه درست خارج شویم.
متاسفانه شاهد تعداد فوتی‌های بالایی هستیم. در فضای مجازی شاهد این قضیه هستیم و کادر درمان را می‌بینیم که همه خسته‌اند و باید این چند مورد را انجام دهیم. باید از همه ارکان حکومت استفاده شود تا جلوی کرونا گرفته شود.

نكته آخر
دستگاه‌هاي بزرگ مردم‌نهاد و هلال احمر بايد شتاب كاري خود را افزايش دهند و همكاري خوبي نيز ميان هلال احمر و سيستم دولتي وجود دارد و همه و همه بايد وارد شوند وگرنه خدايي ناكرده مشكل به طرفي مي‌رود كه ديگر نشود كاري كرد و تاريخ نيز درباره ما خوب قضاوت نخواهد کرد. از دست رفتن يك نفر تنها يك نفر نيست بلكه يك خانواده با مشكل رو به رو مي‌شود و هر چه بيشتر بايد توان بگذاريم تا مشكل حل شود.
می‌گویند نام ديگر اين ويروس را مي‌توان ويروس منافق ناميد، كه در هر ثانيه با يك چهره وارد مي‌شود يك موقع از نوع دلتا و هندي و انگليسي و.. كه اين يعني يك بيماري منافق و مقابله با آن كار آساني نيست و با هر كدام مقابله كنيم با چهره ديگري مي‌آيد و متاسفانه كل دنيا از جمله كشور عزيزمان ايران را نيز درگير كرده است. روزنامه مستقل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: