کد خبر: ۲۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 21
شفاآنلاین-وزارت بهداشت بنا دارد از این پس برای رفع نیاز مناطق محروم، کاهش خروج دانشجویان ایرانی به خارج از کشور و جلوگیری از نفوذ فرهنگ غیراسلامی، بورسیه‌ای داخلی را فراخوان کند که در اولین فراخوان با استقبال دانشجویان مواجه شده است.
به گزارش شفاآنلاین،فراخوان بورس داخل دانشجویان دکتری وزارت بهداشت 93 برای اولین بار اعلام شد. بورسیه داخل کشور برای دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت بدین معنی است که پس از بورس شدن یک دانشجوی دکتری، این دانشجو به محض فارغ التحصیلی به استخدام موقت آن دانشگاه در خواهد آمد.

بورسیه وزارت بهداشت به منظور تأمین نیازهای آموزشی و تخصصی دانشگاههای علوم پزشکی به ویژه در مناطق محروم کشور از طریق تربیت دانشجو در دانشگاههای داخل و در مقطع دکترای تخصصی (Ph.D) طراحی شده است.

این هدف در رشته هایی که امکان تربیت آنها در داخل وجود دارد و بهره‌گیری از این نیروی انسانی در امور آموزشی و تحقیقاتی مورد نیاز کشور و کاهش تعداد دانشجوی اعزامی به خارج از کشور دنبال می شود.

به همین علت وزارت بهداشت قرار است از این پس برای جلوگیری از صرف هزینه های ارزی و نفوذ فرهنگ غیر اسلامی، همه ساله تعدادی از پذیرفته شدگان سهمیه آزاد آزمون دوره های دکترای تخصصی (Ph.D) را به بورس تحصیلی داخل اختصاص دهد.

سلیمان احمدی، رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: اولین فراخوان کشوری بورس دانشجویان دکترای تخصصی داخل کشور شامل گروه‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت، داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری است.

وی با بیان اینکه از این پس بر اساس تقویم هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شده است که همه ساله در اردیبهشت این فراخوان اعلام شود می‌گوید: اهدافی که در این دوره و فراخوان دنبال می‌کنیم عدالت در جذب و پذیرش دانشجویان برای بورسیه و تأمین کادر هیئت علمی مجرب، متعهد و دارای معلومات علمی و آموزشی بالا به عنوان عضو هیئت علمی گروه پزشکی به طور برجسته است.

احمدی اهداف دیگر این فراخوان را نیازسنجی دانشگاه ها اعلام کرده و می‌گوید: این فراخوان در 51 رشته که شامل داروسازی در 11 رشته، پیراپزشکی 4 رشته،علوم پایه پزشکی 21 رشته، مدیریت سلامت و آموزش پزشکی و اخلاق پزشکی 8 رشته، بهداشت 5 رشته، پرستاری و دندانپزشکی هر یک در 1 رشته خواهد بود.

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت ادامه می‌دهد: امتیاز داوطلبان بر اساس رشته محل محاسبه می شود و در مجموع 208 ظرفیت در 51 رشته و برای 56 دانشگاه جذب خواهند شد.

احمدی ادامه می‌دهد: این فراخوان اختصاص به دانشجویانی دارد که در مقاطع دکترای تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی و در رشته های اعلام شده تحصیل می‌کنند و در صورت جذب و طی مراحل گزینش علمی و عمومی و پس از موافقت شورای اجرایی بورس، حکم بورس دانشجویان صادر خواهد شد و پس از فارغ التحصیلی در دانشگاهی که بورسیه شده اند مستقیماً به عنوان هیئت علمی متعهد خدمت با مرتبه استادیاری اشتغال خواهند داشت.

 وی می‌گوید: بر اساس نیازسنجی انجام شده از دانشگاه های کمتر برخوردار مقرر شد تا داوطلبان این دانشگاه ها حق انتخاب 2 رشته را داشته باشند تا امکان جذب توسط این دانشگاه ها افزایش یابد و برعکس در دانشگاه های مادر و بزرگ مثل تهران، شهیدبهشتی، شیراز، اصفهان و مشهد داوطلبان فقط اجازه انتخاب یک رشته و محل را داشته باشند.

شرایط بورس داخل وزارت بهداشت ویژه دانشجویان دکتری تخصصی

هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی با همکاری مرکز خدمات آموزشی اولین فراخوان بورسیه دانشجویان مقطع Ph.D. دانشگاههای علوم پزشکی کشور را برگزار می‌کند. ثبت نام به صورت متمرکز و اینترنتی به آدرس jazb.aac.behdasht.gov. ir بوده و ملاک ثبت نام متقاضیان در فراخوان، گرفتن کد رهگیری است.

1- پذیرش متقاضی در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) در رشته های مورد نیاز علوم پایه پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی (صرفاً رشته های جامعه نگر، مواد دندانی) خواهد بود. متقاضیان بایستی در آزمون سراسری دکترای تخصصی پذیرفته شده باشند.

2- در خصوص رزمندگان، جانبازان، همسران و فرزندان جانباران بالای پنجاه درصد، آزادگان، فرزندان و همسران شهدا بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی عمل خواهد شد.

3- حداکثر سن برای داوطلبان جهت استفاده از بورس داخل 40 سال است.

تبصره: به سقف سنی ایثارگران شامل رزمندگان با بیش از 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ، جانبازان بالای 25درصد، آزادگان بالای 3 سال اسارت، فرزندان جانبازان بالای 50 درصد، فرزندان شهدا وآزادگان با بیش از 3 سال اسارت، حداکثرتا 5 سال افزوده خواهد شد.

4- تمام دانشجویان پس از گذراندن حداقل دو نیمسال تحصیلی می‌توانند در فراخوان شرکت کنند. لازم به توضیح است تا قبل از پایان تحصیلات این امکان برای همه متقاضیان شرکت در فراخوان وجود دارد.

5- عنوان رشته متقاضی باید با عنوان رشته درج شده در فراخوان دقیقاً مطابقت داشته و پذیرش موارد مشابه ممنوع است.

تبصره 4-1: دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته های زبان انگلیسی، تربیت بدنی و ادبیات فارسی نمی توانند از تسهیلات فراخوان بورسیه داخل استفاده نمایند.

6- دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره های حضوری دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور و موسسات تابعه در اولویت پذیرش و جذب هستند.

7- مستخدمان کشوری ( کارمند رسمی و پیمانی وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی و هر سازمان دولتی دیگر) در صورت پذیرفته شدن در فراخوان بورس، زمان صدور حکم بورسیه باید استعفای پذیرفته شده خود را به دانشگاه مربوطه تحویل کنند.

8- متقاضیانی که قبلاً تعهد خاص به یکی از دانشگاه های علوم پزشکی و موسسات تابعه سپرده‌اند می‌توانند فقط در فراخوان بورس همان دانشگاه شرکت کنند..

تبصره: این متقاضیان در صورت اخذ عدم نیاز دانشگاه محل تعهد خاص می‌توانند در فراخوان سایر دانشگاهها نیز شرکت نمایند.

9- شرط معدل مقاطع تحصیلی قبلی متقاضیان برای شرکت در فراخوان در دوره کارشناسی ارشد حداقل 16 وبرای دوره دکترای حرفه ای حداقل 15 است.

10- در هر دانشگاه / دانشکده در شرایط مساوی، اولویت استفاده از تسهیلات بورس با متقاضیان بومی و نخبگان واستعدادهای درخشان بر اساس آیین نامه است.

11- متقاضیان بورس مجاز به انتخاب دو دانشگاه خواهند بود. لازم به توضیح است در صورت داشتن شرایط انتخاب دو دانشگاه، انتخاب اول در اولویت قرار خواهد داشت.

تبصره: متقاضیانی که محل انتخاب بورس آنها یکی از دانشگاههای علوم پزشکی تهران – شهید بهشتی – ایران – شیراز- اصفهان – تبریز – مشهد – کرمان و اهواز باشند تنها یکی از دانشگاه های مذکور را می توانند بعنوان محل بورس انتخاب کنند.

بر این اساس و پس از انتشار اولین فراخوان، از میان یک هزار و 622 دانشجو تقاضای شرکت در این بورسیه را داشته‌اند که از این تعداد 715 نفر زن و تعداد 907 نفر مرد بودند و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 76 شرکت کننده بیشترین متقاضی را داشته است.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: