کد خبر: ۲۸۷۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 08
پلاکت‌ها در مغز استخوان شما به همراه انواع دیگر سلول‌های خونی ساخته می‌شوند.
شفاآنلاین>سلامت>آژانس دارویی اروپا از یک عارضه احتمالی واکسن آمریکایی ضد کرونای جانسون اند جانسون در افراد خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین: در تازه‌ترین موارد در زمینه عوارض جانبی واکسن‌های کرونا، آژانس دارویی اروپا اعلام کرد واکسن تک دوزی آمریکایی «جانسون اند جانسون» با موارد تعداد پلاکت پایین خون در افراد ارتباط دارد.

«کمیته ارزیابی ریسک دارویی» (PRAC) وابسته به آژانس دارویی اروپا اعلام کرد پس از ارزیابی شواهد موجود و همچنین مواد مشکوک به دارا بودن عوارض جانبی که به سازنده این دارو و سازمان‌های اروپایی و آمریکایی گزارش شده، به این نتیجه رسیده است. این کمیته البته اعلام نکرد چه تعداد از این عوارض جانبی را مشاهده کرده است.

این کمیته همچنین توصیه کرد تا افراد اطلاعات خود در خصوص این واکسن را آپدیت کرده و «کاهش پلاکت‌های خونی» را به عنوان عارضه‌ای احتمالی از این واکسن در نظر بگیرند.

در این وضعت خاص که به عنوان «ترومبوسیتوپنی ایمنی» شناخته می‌شود، شمار پلاکت‌های خون که برای لخته شدن و دلمه شدن نیاز است، کاهش می‌یابد؛ چرا که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به آن‌ها حمله می‌کند.

پلاکت‌ها در مغز استخوان شما به همراه انواع دیگر سلول‌های خونی ساخته می‌شوند. آن‌ها به هم می‌چسبند (لخته) تا بتوانند در هنگام برش یا بریدگی‌های کوچک در دیواره رگ‌های خونی، جلوی خونریزی را بگیرند.

این کمیته همچنین خواهان افزده شدن سرگیجه و «وزوز گوش» به لیست عوارض جانبی احتمالی این واکسن شد.

از سوی دیگر، کمیته ارزیابی دارویی آژانس دارویی اروپا خواهان دسترسی به داده‌های بیشتری از واکسن «آسترازنکا» شده تا دریابد آیا این واکسن دو دوزی ضد کرونا، با «سندرم گیلن باره» که یک اختلال ایمنی نادر بوده که باعث التهاب عصبی، درد و مشکل در راه رفتن می‌شود، در ارتباط است یا خیر.
برچسب ها: پلاکت ، واکسن ، جانسون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: