کد خبر: ۲۸۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 06
تفاوت ما با اروپایی‌ها در مسئله جمعیتی این است که آن‌ها روند سالمندی را به‌تدریج طی کردند
شفاآنلاین>سلامت>پژهان گفت: سرعت رشد سالمندی در ایران سه برابر نرخ رشد جمعیت فعلی است و با سرعت بالایی در حال ورود به مرحله سالمندی جمعیت هستیم.
 به گزارش شفاآنلاین:علی پژهان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در برنامه رادیویی بیان کرد: سرعت رشد سالمندی در ایران سه برابر نرخ رشد جمعیت فعلی است و با سرعت بالایی در حال ورود به مرحله سالمندی جمعیت هستیم.

وی درباره الگو‌های آینده پژوهی جمعیت ایران گفت: بحث آینده‌پژوهی جمعیت، یکی از اصلی‌ترین محور‌های موضوع جمعیت است. آینده‌پژوهی جمعیت یک فرایند و تلاش سیستماتیک برای نگاه به آینده است.

پژهان در ادامه بیان کرد: آینده‌پژوهی جمعیت، فرآیند‌ها و روند‌ها و سناریو‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. ما با نمایش تصاویر و اشکال جمعیتی می‌توانیم پیاممان را به مردم انتقال دهیم و راهبرد‌ها و الزامات سیاستی را نیز طراحی کنیم تا از چالش‌ها و بحران‌های آینده جلوگیری شود.

وی با اشاره به این که آنالیز جمعیت‌شناسی روش‌ها و متد‌های مختلفی دارد افزود: برای این که تصویر روشن‌تر و شفاف‌تری از مسائل جمعیتی در آینده کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مسئولان داشته باشیم تا سیاست‌گذاری مناسبی صورت گیرد باید از فرایند‌های جمعیت‌شناسی و آینده‌پژوهی استفاده کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز درباره روند کاهشی نرخ باروری و رشد جمعیت هشدار داد و بیان کرد: افزایش روند مهاجر فرستی سالانه رقمی بین تا ۱۸۰ هزار نفر از ایران ما را با یک چالش جمعیتی اساسی مواجه خواهد کرد. در حال حاضر خیلی خانواده‌ها فرزندآوری را یک متغیر مزاحم در زندگی خود می‌دانند.

پژهان خاطرنشان کرد: درگذشته بیشتر کسانی که از کشورمان مهاجرت می‌کردند از دانشجویان بودند. در حال حاضر افراد زیر دیپلم از کشور مهاجرت می‌کنند که احتمال بازگشتشان هم به کشور برعکس دانشجویان خیلی کمتر است.

وی عنوان کرد: جمعیت‌شناسان باید آمار و تحلیل خود را از رفتار‌های جمعیتی در آینده برای مردم تبیین و بازگو کنند و به گوش مسئولان نیز برسانند تا سیاست‌ها متناسب با رفتار‌های جمعیتی طراحی شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مطرح کرد: از بحث سالمندی جمعیت به‌عنوان چالش‌برانگیزترین بحث درمورد مسئله جمعیت است. جمعیت سالمند کشورمان از سال ۱۳۳۵ از یک میلیون هم اکنون به ۱۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است و این موضوع باید در آینده‌پژوهی موردتوجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگر بین ۷ تا ۱۴ درصد جمعیت یک کشور بالاتر از ۶۰ سال باشند یعنی آن جمعیت در مرحله سالمند شدن قرار گرفته است و اگر این درصد بین ۱۴ تا ۲۱ درصد باشد یعنی جامعه به مرحله سالمندشده رسیده و اگر هم بالاتر از ۲۱ درصد باشد مرحله فوق سالمندی است.

وی اظهار کرد: تفاوت ما با اروپایی‌ها در مسئله جمعیتی این است که آن‌ها روند سالمندی را به‌تدریج طی کردند، اما سرعت رشد سالمندی در ایران سه برابر نرخ رشد جمعیت فعلی است و با سرعت بالایی در حال ورود به مرحله سالمندی جمعیت هستیم.

پژهان در پایان خاطر نشان کرد: کشور‌های اروپایی برای مشکل سالمندی جمعیت و مهاجر فرستی و مهاجرپذیری راهکار‌هایی در نظر گرفتند. ما هم باید توجه مسئولان و رسانه‌ها را نسبت به این موضوع انقلاب خاموش و بحران سالمندی جلب و آن‌ها را حساس‌تر کنیم و تجربه کشور‌های دیگر را هم به کار بگیریم.
برچسب ها: سرعت ، سالمندی ، جمعیت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: