کد خبر: ۲۸۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - 2021July 30
رادیوتراپی در درمان تومورهای موضعی که حساس هستند، بکار می رود. رادیوتراپی می تواند به کمک جراحی بعضی تومورها را بهبود دائم بخشد
شفاآنلاین>سلامت>کریمی گفت: دستگاه پرتودرمانی روشی برای رهایی از تومورهای سرطانی بوده که به دست جوانان و نخبگان ایرانی به بومی سازی رسیده است.
دبه گزارش شفاآنلاین:ستگاه پرتودرمانی روشی برای رهایی از تومورهای سرطانی
کریمی، مدیر فروش یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پرتودرمانی تومور سرطان اظهار کرد: از مهمترین روش های درمان سرطان می‌توان به جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و پرتودرمانی اشاره کرد که روش پرتو درمانی از همه روش‌ها پیشی گرفته است. پرتو درمانی قابلیت درمان اکثر تومورهای سرطان، از جمله تومورهای بزرگ یا کوچک و حساس مثل تومور مغزی یا تومور مجاور نخاع را دارد. 

او افزود: رادیوتراپی عبارت است از استفاده اشعه مخصوص برای درمان تومورهای سرطان، از بین بردن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان، البته ذکر این نکته هم الزامی است که برخی از سرطان‌ها با رادیوتراپی درمان نمی شوند، مثلاً در سرطان‌هایی مثل لوسمی ( نوعی سرطان خون) که سلول‌های سرطانی در کل گردش خون وجود دارند، نمی توان از اشعه استفاده کرد. رادیوتراپی یا به طور مستقل بر روی بیماری انجام می‌شود و یا بعد از انجام عمل جراحی سرطان و یا بعد از شیمی درمانی به عنوان مکمل عمل جراحی و شیمی درمانی بر روی بیماری انجام می‌شود.

کریمی گفت: در درمان سرطان برای پزشک چهار وسیله وجود دارد. جراحی- رادیوتراپی- شیمی درمانی- ایمونوتراپی. درمان با جراحی بهترین درمان سرطان است، زیرا بیمار را از بیماریش جدا می سازد. مهمترین اندیکاسیون درمان جراحی در بیماری‌هایی است که موضعی است ولی برداشتن ناکامل یک تومور غیرقابل عمل (Inoperable ) مقدار کل تومور را کم می‌کند و کمک بزرگی برای درمان بقیه تومور است. 

او ادامه داد: در بسیاری از تومورها در اولین مراحل آن درمان جراحی قطعی است و بعضی از آن ها را می توان به کمک رادیوتراپی نیز درمان قطعی کرد و یا آنکه از رادیوتراپی و شیمی درمانی برای از بین بردن بقایای تومور استفاده کرد. رادیوتراپی با اشعه یونیزه کننده خود سلول را می کشد. همه نسوج به رادیوتراپی حساس هستند ولی سلول های سرطانی حساسیت بیشتری دارند. رادیوتراپی در درمان تومورهای موضعی که حساس هستند، بکار می رود. رادیوتراپی می تواند به کمک جراحی بعضی تومورها را بهبود دائم بخشد و یا برای کم کردن حجم تومور در آن دسته از تومورها که حساس هستند بکار رود. 

مدیر فروش این شرکت اظهار کرد: رادیوتراپی ممکن است قسمتی از سلول های مرکزی تومور را که در آن قسمت هیپوکسی وجود دارد باقی بگذارد ولی اغلب اوقات ضعف درمانی جراحی و رادیوتراپی به علت متاستازهای کوچک میکروسکوپی است که در موقع درمان از نظر کلینیکی ناپیدا بوده است. به این دلیل شیمی درمانی و ایمونوتراپی برای این متاستازهای کوچک اهمیت بسیاری پیدا می کنند. کشورهای آمریکا، سوئد و اخیراً چین (که سهم چندانی در دنیا ندارند) از تولید کننده‌های این تجهیز در دنیا هستند، البته یک شرکت آلمانی هم تا چندین سال پیش تولید کننده این محصول بوده که بنا به دلایلی خط تولید آن از سال ۲۰۱۲ متوقف شده است.

کریمی تصریح کرد: دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی در مراکز درمان سرطان استفاده می شود و یکی از روش های پرکاربرد درمان سرطان در دنیاست و به دلیل تکنولوژی بالای به کار رفته در این دستگاه از قیمت بالایی نیز برخوردار است و بومی سازی آن جلوی خروج میلیون ها دلار ارز را می گیرد. دستگاه تولیدی از نظر کیفی و تکنولوژی های درمان مشابه به روزترین نمونه های خارجی است و تمامی استانداردهای جهانی لازم را نیز گذرانده و از عمق بومی سازی بسیار بالایی برخوردار است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: