کد خبر: ۲۸۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - 2021July 26
افراد دارای اعتماد به نفس با هرحرفی از سوی دیگران ناراحت و آزرده نمی‌شوند چون ارزش خود را میدانند،نکات مثبت خود را بیشتر توجه میکنند،با اقتدار صحبت میکنند و تردیدی در صحبتشان دیده نمیشود.

شفاآنلاین>سلامت>  چقدر آشنایی دارید از تعریف اعتماد به نفس؟برای هر واژه و اصطلاحی یک تعریف مشخص وجود دارد.اعتماد به نفس در تعریف لغوی به معنای خودباوری میباشد.زمانی

خود باوری در فرد شکل میگیرد که انتخاب و پذیرش مسئولیت ما بزرگ باشد و در مسیری قرار بگیریم که چالش، موفقیت، شکست، ریسک، تصمیم‌گیری، انتخاب‌های حساس و پیشرفت باشد. مهمترین و بنیادی‌ترین بخش زندگی انسان مربوط میشود به اعتماد به نفس که نفوذ روی همه جوانب زندگی ما دارد و یکی از نیازهای مهم فردی است تا فردا احساس مفید بودن بکند.

اعتماد به نفس یک چیز درونی است که بیشتر زنان درگیرش هستند تا مردان و خیلی مهم،مفیدو ضروری می‌باشد که زندگی ما را تحت تاثیر قرار میدهد. کلمه اعتماد به نفس به معنای باور و اعتقاد فرد نسبت به توانایی‌هایی دارد که در هر فردی متفاوت می‌باشد؛حالا چرا متفاوت است؟ چون بستگی به شخصیت و توانایی‌هایی که فرد را می‌سازد داردوبه میزان کیفیت، عملکرد فرد اشاره دارد و برمی‌گردد به توانایی‌ها، نقاط قوت و ضعف و تصمیماتی که فرد می‌گیرد.

سوالی که پیش می‌آید این است که چه کاری انجام بدهیم که اعتماد به نفس ما بالا برود؟۱. به خود برچسب نزنید که من نمی‌توانم، خجالتی هستم، میترسم و... و اجازه ندهیم دیگران این برچسب را به ما بزنند، چون باعث شود اعتماد به نفس ما بیاد پایین و دیگر قادر به انجام هر کاری نباشیم‌.۲.این چیزی که هستید را بپذیرید یعنی هر نقص یا مشکلی را که دارید را بپذیرید تا دیگران شما را جدی بگیرند.۳.مواظب زبان بدنتان باشید چون زبان بدن هر شخصی نشان می‌دهد که چقدر به خودش اعتماد دارد، وقتی به چهره بعضی از افراد نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید و می‌فهمید که فرد حتی خودش را هم قبول ندارد، زبان بدنتان به نحوی باشد که دیگران متوجه بشوند در هر حالت میتوانید مدیریت کنید،این حالت نه تنها احساس خوبی به شما میدهد بلکه دیگران بیشترشما را جدی میگیرند و حتی دیدشان نسبت به شما تغییر می‌کند. ۳. ما برای موفقیت‌های خودمان و کارهایی که برای ما حتی لحظه‌ای رضایت درونی ایجاد میکند، هرچند کوچک هدیه بخریم این کار باعث رضایت و حس خوب در درون ما میشود.۴.قبول کنیم هر کسی در زندگیش اشباه می‌کند و کسی را نمی‌یابیم که بگوید من اشتباه نکردم پس چرا ما از اشتباهاتی که مرتکب می‌شویم چه خواسته یا ناخواسته خجالت می‌کشیم؟

چرا وقتی میخواهیم در مورد اشتباهاتشان صحبت کنیم احساس شرم می‌کنیم یا خودمان را سرزنش میکنیم؟باید بپذیریم که هر فردی اشتباه می‌کند و این پذیرش اعتماد به نفس شما را افزایش میدهد.۵.به ظاهر،سبک لباس پوشیدن خودتان توجه کنید، لبخند بزنید (در روز ما یادمان میرود که لبخند بزنیم؛لبخند یا خندیدن احساس خوبی به شما میدهد از نگاه کردن به عکس گرفته تا یادآوری مطلبی که باعث لبخند یا خنده شما می‌شود).۶.ورزش کردن خیلی موثر است باعث شود روحیه ما بالاتر برود، احساس ما در روز بهتر بشود، و ما را سرحال بیاورد. حالا نیازی نیست حتما برویم باشگاه،کلوپ؛همان پیاده روی به شما حس خوبی می‌دهد با نگاه کردن به محیط اطراف.۷.زیاد خودتان را با دیگران مقایسه نکنید مخصوصا با افراد نزدیک؛این کار باعث میشود فقط نکات منفی خودتان در ذهنتان بیاید و در مورد دیگران فقط شما نکات مثبت را یاد‌آور میشوید.این عمل اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهد و در روز نشخوار فکری را خواهید داشت. ۸.بر روی چیزهایی تمرکز کنم که میتوانید تغییرشان بدهید مثل رفتار خودم (من نمیتوانم دیگر آن را تغییر بدهم)، مثل مقابله با ترسها؛کارهایی را انجام بدهید(رفتاری)که ترس از انجام دادنش را دارید؛ این کار باعث میشود احساس درونی رضایت از خود را داشته باشید. کسانی که اعتماد به نفس دارند در مواقع شکست یا مشکلات که برایشان پیش می‌آید به جای عقب نشینی،انکار،پریشانی و به کارگیری احساسات با منطق شان جلو می‌روند و تصمیم میگیرند.آیا شما در این مواقع میتوانید با منطق جلو بروید؟اگر پاسخ بله است بنابراین شما اعتماد به نفس را دارید.

افراد دارای اعتماد به نفس با هرحرفی از سوی دیگران ناراحت و آزرده نمی‌شوند چون ارزش خود را میدانند،نکات مثبت خود را بیشتر توجه میکنند،با اقتدار صحبت میکنند و تردیدی در صحبتشان دیده نمیشود.

آیا میدانید ریشه عدم اعتماد به نفس یا نداشتن اعتماد به نفس کافی از کجاست؟ بله، از گذشته؛ دلیلش: بایدها، نبایدها، تحقیر، تنبیه، سرزنش، عدم بیان احساسات، احساس بی‌ارزشی، خودکم‌بینی، تایید نشدن، ترس، نادیده گرفته شدن تواناییهای کودک؛ همه اینها باعث میشود کودک در بزرگسالی آن اعتماد به نفس کافی را در جامعه نداشته باشد که توسط والدین، اطرافیان(معلم، دوست، آشنایان) و خانواده بر کودک صورت گرفته است.

بنابراین بیشتر به کودک و نوجوان خود توجه داشته باشیم، خواسته‌های خودمان را به فرزند خود تحمیل نکنیم، توانایی‌های فرزندانمان را هر چند کوچک ببینیم و مورد تشویق قرار بدهیم.

چه چیزی یا چه کاری به من کمک میکند که اعتماد به نفس من افزایش یابد؟ این سوال که تمرین ساده ای هم میباشد را به فرزند خود بدهید تا در موردش فکر کند و پاسخ دهد؛ این تمرین باعث میشود فرزند شما بخواهد و تلاش کند برای بالا بردن اعتماد به نفس خود.

شما میتوانید برای بالا بردن وافزایش اعتماد به نفس فرزندتان یا حتی خودتان از مشاور و روانشناس کمک بگیرید یا در کلاس‌های مهارت شرکت کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: