کد خبر: ۲۸۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - 2021July 24
فتح اله دهقان
.اگر بگوییم فقدان مدیریت و برنامه ریزی موجب نوعی آنارشیسم در جوامع می‌شود سخنی گزاف نگفته ایم.
شفاآنلاین>سلامت>مدیریت عبارت است از فرایند به‌کارگیری کارا و اثربخش منابع مادی و انسانی زیر نظام ارزشی پذیرفته شده آن جامعه با عنایت به اصولی چون برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل و نظارت بر اساس هدف‌های از پیش تعیین شده
تاریخ حیات بشر بر کره زمین حکایت از آن دارد که هرچه از دوران اولیه زندگی انسانها فاصله گرفته وبه اصطلاح روبه جلو می‌آییم،جوامع بشری نیز پیچیده‌تر می‌شوند.
اداره جوامع پیشرفته، به شدت تخصصی،پیچیده،مشبک ومتمدن امروزی الزاما دارای ابزار ولوازمی است.مدیریت
وبرنامه ریزی از ابزارهای حیاتی برای اداره دنیای کنونی است.اگر بگوییم فقدان مدیریت و برنامه ریزی موجب نوعی آنارشیسم در جوامع می‌شود سخنی گزاف نگفته ایم.
جهان امروز کاردستی مدیران خردمند،هوشمند، خلاق،با درایت، آینده نگر،صاحبان گنجینه ارزشمند اطلاعات صحیح، به روز و جامع، خبره در علم مدیریت و البته مطلع و مسلط به اوضاع
بین الملل در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی است.
بی شک مدیریت بهینه و مطلوب، بدون عنصر و متغیر
برنامه ریزی نا ممکن است.
در حالی که انقلاب میجی ژاپن، پس از اقدامات وتلاشهای امیرکبیر برای توسعه ایران آغاز شده بود انجام گرفت.اما،این کشور علی رغم محدودیتهای منابع طبیعی،ضمن حفظ ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی بومی وملی با مدیریت استراتژیک، برنامه ریزی علمی وسرمایه گذاری صحیح و به موقع اکنون
جزو اقتصادهای برترو بزرگ جهان است.
مقایسه تاریخی ایران با کره جنوبی،ترکیه، مالزی و چین
نیز گواه این ادعاست.
اما هدف از این مقدمه چینی این است که به همگان هشدار بدهیم، چاره حل مشکلات وبحران‌های کشور این است که فضا را برای حضور مدیران برای برنامه ریزی و استفاده بهینه وصحیح ازمنابع وامکانات کشور غنی و زر خیز ایران فراهم کنیم.
لازمه این کار پذیرش و باور این واقعیت است که در دنیای کنونی اداره بهینه امور وتوسعه کشور در غیاب علم مدیریت و برنامه ریزی اگر نگوییم محال،ناممکن است.
با فرارسیدن ودر هنگامه بحران وبا تصمیمات خلق الساعه مشکلات حل نمی‌شود.بلکه مصداق ضرب المثل از این ستون تا آن ستون فرج است می‌باشد.ادامه این روش وایجاد بحرانهای زنجیر وار درکشور،بن بست و به مثابه کیش و مات در بازی شطرنج است.
القصه،وقت آن رسیده تا با باور علم مدیریت و استفاده از مدیران لایق و توانمند، اقدام به برنامه ریزی اصولی و دراز مدت و استفاده صحیح از سرمایه‌های کشور مشکلات به صورت اساسی درمان شود.
به گواه همه جهانیان، ایران از نظر نیروی انسانی،مدیران و برنامه‌ریزان،همچنین سرمایه مالی«ایرانیان داخل و خارج از کشور» جزو کشورهای برتر دنیا است.کافی است شرایط را فر اهم کنیم تا مدیران با برنامه‌ریزی اصولی و کارشناسی درازمدت مشکلات را اساسی حل نموده و بحران‌هایی که کشور را تهدید می‌کنند مهار نمایند.درخصوص سرمایه نیز به باور نویسنده این سطور استفاده صحیح از سرمایه‌های سرشار و پتانسیل‌های داخلی کشورو همچنین سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور می‌تواند تامین‌کننده بخش زیادی از نیاز مالی برای سرمایه‌گذاری در جهت حل مشکلات کشور باشد. البته این به معنی عدم استفاده از تجربیات، علم مدیریت پیشرفته بین المللی،خرد جمعی و سرمایه جهانی نمی‌باشد. ختم کلام، راه حل مشکلات کشور نه نگاه انتزاعی، و عکس العمل‌های خلق‌الساعه به رویدادهای مستحدثه و برخورد چکشی با بحران‌هاست، بلکه در دنیای کنونی راه حل منطقی وپذیرفته شده برای حل مشکلات اساسی وریشه‌ای جوامع انسانی، مدیریت استراتژیک است. مصداق کلام گهر بار سعدی رحمت اله علیه که می‌فرماید:
علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد
دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست
به روزگار سلامت سلاح جنگ بساز
وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید بست
امید است،این مهم مورد توجه رئیس جمهور منتخب وتیم ایشان واقع گردد.
آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: