کد خبر: ۲۸۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۳۱ تير ۱۴۰۰ - 2021July 22
سردردهای صبحگاهی آزاردهنده هستند و مراجعه به پزشک و مشورت امری عادی است، چون ممکن است حتی با مصرف مسکن‌ها نیز سردرد به طور کامل برطرف نشود و خیلی از افراد تمام روز را با این مشکل دست به گریبان بمانند.
شفاآنلاین>سلامت>برای پیشگیری از سردردهای صبحگاهی لازم است عوامل آن را به خوبی بشناسید. اگر عوامل، قابل تشخیص و جزو موارد رایج باشند، می‌توانید با رعایت مواردی از آن پیشگیری کنید.

به گزارش شفاآنلاین:سردرد یک ناراحتی کمابیش غیرقابل تحمل است که در هر ساعتی از روز امکان بروز دارد. عوامل آن متناسب با ساعت و زمانی که بروز می‌کند یا شدت آن متفاوت است. اگر زمانی که از خواب شبانه بیدار می‌شوید در گیجگاه خود احساس ضربه می‌کنید، حالت تهوع دارید یا نمی‌توانید چشمان‌تان را باز کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سردردهای صبحگاهی آزاردهنده هستند و مراجعه به پزشک و مشورت امری عادی است، چون ممکن است حتی با مصرف مسکن‌ها نیز سردرد به طور کامل برطرف نشود و خیلی از افراد تمام روز را با این مشکل دست به گریبان بمانند. در ادامه به چند عامل ایجادکننده سردردهای صبحگاهی اشاره می‌کنیم.

مهم‌ترین دلایل سردرد صبحگاهی

سردرد صبحگاهی به دلیل بدخوابی

علاوه بر آپنه خواب که یک وضعیت بالینی است، عوامل عاطفی و روحی دیگری نیز وجود دارد که مانع از خواب خوب و استراحت کامل می‌شود. استرس، دغدغه‌های روزمره یا اضطراب باعث تغییر کیفیت خواب می‌شود. افراد زیادی هستند که شب‌ها دیر می‌خوابند و صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. در واقع به مدت ۸ ساعت منظم نمی‌خوابند. این مسائل به طور مستقیم روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارند. 

احساسات منفی و کابوس‌های شبانه نیز از عوامل دیگرسردرد صبحگاهی هستند. یادتان باشد سروصدا یا نور بیرون (مانند نور چراغ‌های خیابان، تلویزیون روشن و غیره) مانع از استراحت کامل در شب می‌شود و سردرد صبحگاهی ایجاد می‌کند. 

سردرد صبحگاهی ناشی از کشیدگی عضلانی

اگر به ‌اندازه کافی نمی‌خوابید، وضعیت خوابیدن‌تان نامناسب است، شب‌ها کابوس می‌بینید یا از بی‌خوابی رنج می‌برید، عضلات گردن و شانه‌هایتان کشیده شده به جمجه فشار می‌آورد و سردرد ایجاد می‌کند. پس لازم است که از یک بالشت و تشک مناسب استفاده کنید تا خواب راحت و باکیفیتی داشته باشید و ستون فقرات‌تان در یک وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. 

سردرد صبحگاهی بر اثر مصرف زیاد دارو

اگر سردردهای صبحگاهی‌تان بیش از دو بار در هفته بروز می‌کند، بهتر است داروهایی را که (با تجویز پزشک یا خودسرانه) مصرف می‌کنید، بررسی کنید. یادتان باشد زیاده‌روی در مصرف داروهای مسکن نیز می‌تواند باعث سردردهای صبحگاهی شوند.

خروپف و وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب

به گزارش بنیاد میگرن آمریکا، عامل مختلفی ممکن است عامل ایجاد سردرد صبحگاهی باشند یا در ایجاد آن دخالت داشته باشند. گاهی یک دلیل ساده مثل خروپف می‌تواند احتمال ابتلا به سردرد صبحگاهی را افزایش دهد.

خروپف یکی از علائم رایج آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب است. آپنه خواب، زمانی ایجاد می‌شود که در تنفس فرد وقفه ایجاد شود یا موقع خواب، تنفسی سطحی داشته باشد. البته همه خروپف‌ها لزوما علامت آپنه نیستند. آپنه خواب یکی از دلایل سردرد صبحگاهی است.

اگر نسبت به ابتلا به وقفه تنفسی در خواب شک دارید، علائم مختلفی وجود این اختلال را نشان می‌دهد:

بیدار شدن مداوم از خواب در نیمه‌شب.

خواب‌آلودگی در طول روز.

 نکاتی برای داشتن خوابی سالم و راحت

برای اینکه شرایط خواب خود را بهبود ببخشید، این عادت‌ها را در خودتان تقویت کنید:

الگوی خواب منظمی داشته باشید. هر شب، سر ساعت مشخص بخوابید و صبح‌ها سر ساعت مشخص بیدار شوید.

از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل اجتناب کنید. این موارد، خواب منظم را مختل می‌کنند.

قبل از خواب، از فعالیت‌هایی که مغز را تحریک می‌کند، اجتناب کنید؛ مثلا تماشای تلویزیون یا وب‌گردی.

قبل از خواب، فعالیت‌های آرام‌بخش انجام دهید؛ مثلا مدیتیشن.

فهرستی از فعالیت‌هایی تهیه کنید که باعث خواب آرام‌تر شما می‌شوند یا خواب‌تان را به‌هم می‌زنند.

فضایی آرام، تاریک و راحت برای خواب در نظر بگیرید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همه کسانی که سردرد صبحگاهی را تجربه می‌کنند، لزوما به مراجعه به پزشک نیاز ندارند. اگر هر کدام از علائم زیر را داشتید، به پزشک مراجعه کنید:

اگر در هفته دو بار یا بیشتر به سردرد مبتلا می‌شوید.

سردردهای تکرارشونده به‌خصوص در افراد بالای ۵۰ سال و کسانی که قبلا چنین سردردهایی را تجربه نکرده‌اند.

سردردهای ناگهانی یا شدید همراه با گرفتگی گردن.

سردردهایی که بعد از آسیب به سر ایجاد می‌شود.

سردردهایی همراه با تب، حالت تهوع و استفراغ که هیچ دلیل دیگری.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: