کد خبر: ۲۸۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۶ تير ۱۴۰۰ - 2021July 17
ما در چند ماه گذشته تا حد توان برای افزایش مشارکت در این انتخابات تلاش کردیم. مثلا مدت ثبت‌نام‌ها، بررسی‌ها و اعتراضات تمدید شد و خط ارتباطی آنلاین با رئیس هیئت نظارت برای پاسخ به سوالات برقرار بود.

شفاآنلاین>سلامت> صبح دیروز هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی برگزار شد و طی آن حدود شش هزار نفر با یکدیگر به رقابت پرداختند. انتخابات ۱۴۰۰ سازمان نظام پزشکی در گروه‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، لیسانسه‌های پروانه‌دار و بالاتر و گروه مامایی برگزار شد.

به گزارش شفاآنلاین: در انتخابات امسال با توجه به شرایط کرونا، استفاده از استامپ و انگشت زدن از فرآیند رای‌دهی حذف شد، اما رای‌دهی با تعرفه کاغذی صورت گرفت.

در این انتخابات در مجموع ۲۲۲ حوزه رای‌گیری در سراسر کشور وجود داشت که ۱۴ حوزه به انتخابات میان دوره‌ای تعلق داشت. رای‌گیری در شهرستان‌هایی که دارای هیات مدیره ۱۷ نفره بودند، به مدت حداقل ۱۲ ساعت ادامه داشت. همچنین امکان افزایش تا حداکثر ۲ ساعت با نظر هیئت نظارت شهرستان امکان‌پذیر بود. رای‌گیری در شهرستان‌های دارای هیئت مدیره ۱۱ نفره نیز حداقل به مدت هشت ساعت ادامه داشت و امکان افزایش تا حداکثر چهار ساعت با نظر هیئت نظارت شهرستان، امکان‌پذیر بود.

در استان تهران نیز ۱۳ شهرستان شامل شهر تهران به همراه ۱۲ شهرستان تابعه، واجد شرایط انتخابات نظام پزشکی بودند. در شهر تهران یک شعبه نظام پزشکی و در سایر ۱۲ شهرستان‌ نیز یک شعبه نظام پزشکی، فعال بود. باید در نظر داشت که تهران دارای ۱۶ شهرستان است که سه شهرستان نظام پزشکی ندارند. از ۱۳ شهری که دارای شعب نظام پزشکی هستند، سه شهر در این انتخابات به حد نصاب نرسیده و به انتخابات میان دوره‌ای رفتند. این سه شهرستان شامل پیشوا، رباط کریم و پاکدشت بود. بنابراین انتخابات دیروز، در تهران و ۹ شهرستان تابعه برگزار شد. همچنین در هر شهر تنها یک مکان یا شعبه برای اخذ رای وجود داشت و محل اخذ رای در شهر تهران نیز دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.

همچنین این انتخابات در شهرستان‌هایی با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر تا ساعت چهار بعد از ظهر ادامه داشت. البته امکان تمدید ساعت رای‌گیری تا ۴ ساعت بعد هم وجود داشت. ساعت رای گیری در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت نیز تا هشت شب بود که البته قابلیت تمدید تا دو ساعت بعد نیز وجود داشت. در انتخابات شهر تهران حدود ۱۹۰ نفر کاندیدا به رقابت پرداختند. این عدد در شهرستان‌ها کمتر بود. همچنین در تهران حدود ۹۸ هزارنفر نیز واجد شرایط رای‌دهی بودند.

جزئیات برگزاری بزرگ‌ترین انتخابات جامعه پزشکی
عبدالحسین روح‌الامینی، رئیس هیات نظارت بر هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور هم درباره این انتخابات گفت: «ما در چند ماه گذشته تا حد توان برای افزایش مشارکت در این انتخابات تلاش کردیم. مثلا مدت ثبت‌نام‌ها، بررسی‌ها و اعتراضات تمدید شد و خط ارتباطی آنلاین با رئیس هیئت نظارت برای پاسخ به سوالات برقرار بود. ایستگاه‌های صدور تعرفه را به ۱۰ عدد افزایش دادیم و وسایل استراحت فراهم شد که سرگردانی رخ ندهد. درمورد شهرستان‌ها هم جاهایی که فاصله متنابهی داشتند قانون می‌گوید یک شعبه داشته باشند، اما هیئت مرکزی تصویب کرد تا در شهرستان‌هایی که فاصله افراد چند کیلومتر است صندوق ثابت با توافق هیئت اجرایی و نظارت دایر باشد تا مشارکت‌ها افزایش ‌یابد. به عنوان مثال شهرستان‌های اطراف شیراز لازم نیست به شیراز بیایند. کلا تلاش شد تا انتخابات روان و سهل باشد.»

وی یادآور شد: «ما حداکثر توصیه را برای فاصله‌گذاری ایستگاه‌ها انجام دادیم و در محل انتخابات هم سعی شد تجمع کنترل شود.»

از سوی دیگر، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم از عدم رعایت پروتکل‌ها در روند برگزاری انتخابات نظام پزشکی انتقاد کرد و گفت: «اولویت‌ اول تیم جدید نظام پزشکی، باید افزایش شانیت و منزلت پزشکی در جامعه باشد. پزشکان با زحمت طاقت‌فرسایی که می‌کشند شئونات لارم را ندارند. ۴۰ سال است طبابت می‌کنم. ۲۰ سال پیش ارزش طبیب بیش از این بود. این وظیفه سازمان نظام پزشکی است که جایگاه پزشک را بالاتر ببرد.»

این متخصص بیماری‌های عفونی، اظهار کرد: «برخی پزشکان یعنی متخصصان رشته‌های غیر مرتبط با کرونا، یک و نیم سال است که کوچکترین درآمدی ندارند، ولی باید رقم های میلیونی مالیات را بدهند، در صورتی که کسی به فکر عدم درآمد پزشک نیست که چگونه باید این بدهی‌ها را بدهد.»
همچنین جلیل کوهپایه زاده، رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی استان تهران هم در حاشیه هشتمین انتخابات نظام پزشکی گفت: «در انتخابات تمهیدانی را برای رعایت پروتکل‌ها اندیشیده بودیم. با توجه به رشته‌ها و شماره نظام‌های مختلف، فضاهای متفاوتی در نظر گرفتیم، ولی در ساعات اول حجم زیادی از همکاران آمدند که بیشتر در گروه پزشکان این اتفاق رخ داد. در گروه‌های دندان پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و توانبخشی، علوم آزمایشگاه و مامایی این مشکل را نداشتیم.»

وی افزود: «در عین حال همه دوستان پزشک هستند که یا واکسینه شدند و یا هر کدام چندبار به کرونا مبتلا شدند و در نهایت ایمنی فردی دارند. در فرآیند این انتخابات برای فاصله‌گذاری و رعایت بهداشت، تلاش کردیم. نظام پزشکی هدف گذاری‌ها و برنامه خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن مراقبت از کیان و مسائل صنفی و توجه به مشکلات است. امیدواریم تیم جدید مشکلات را به حداقل برسانند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: «در شهر تهران حدود ۱۹۰ نفر کاندیدا داشتیم و این عدد در شهرستان‌ها کمتر بود. در شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزارنفر ۱۱ نفر منتخب می‌شوند و در شهرهای بالای ۵۰۰ هزارنفر ۱۷ نفر منتخب خواهند شد. در تهران حدود ۹۸ هزارنفر نیز واجد شرایط رای دادن بودند.»

انتظارات جامعه پزشکی از تیم جدید سازمان نظام پزشکی
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت هم با اشاره به انتظارات از تیم جدید نظام پزشکی، تاکید کرد: «اگر کرونا نبود قطعا نظام سلامت تواناتر عمل می‌کرد. تیم سلامت ما کمرش زیر بار کرونا خرد شده است. حتی یک روز آسایش نداشتیم. امیدوارم تیم بعدی وزارت بهداشت و نظام پزشکی با همکاری با یکدیگر از پس مشکلات برآیند. مهم‌ترین مشکلاتی که الان بر سر راه ما وجود دارد بیماری کرونا است. حل مسئله کرونا اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. بنابراین رئیس بعدی سازمان نظام پزشکی و وزیر بهداشت دولت سیزدهم باید این موضوع را در اولویت خود قرار دهد و تونایی بالایی داشته باشد و بداند با چه مشکلاتی روبرو است و چه راهکارهایی مقابل او است.»

وی افزود: «هم وزیر بهداشت بعدی و هم رئیس جدید سازمان نظام پزشکی باید تجربه کشورهای موفق در مدیریت کرونا را مقابل خود قرار دهند و تصمیم گیری کنند. هر چند بخشی از مشکلات کرونا مربوط به تحریم‌ها است و شاید خیلی از همکاران پزشک ندانند این تحریم‌ها چه تاثیری منفی بر کنترل کرونا گذاشته است و ما را در دسترسی به واکسن، دارو و حتی امکانات بهداشت فردی با مشکل جدی مواجه کرده است.»

گویا ادامه داد: «همچنین باید بدانیم اگر قرار باشد مشکل کرونا حل شود نیاز به یک تصمیم جمعی دارد. اینگونه نیست که اگر در استانی موارد ابتلا افزایش یافته است، حل آن تنها وظیفه وزارت بهداشت باشد. هم اکنون آمار ابتلا بالا رفته است، زیرا مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و با تیم سلامت همکاری لازم ندارند. اگر همکاری لازم صورت گیرد و به تیم سلامت اعتماد کنند و حرف‌های تیم سلامت را باور داشته باشند شرایط بهتر خواهد شد. وقتی در گردهمایی‌ها و مراسمات مختلف نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود نباید انتظار داشت که این بیماری به راحتی کنترل شود. مردم باید توصیه‌های نظام سلامت را باور داشته باشند و فارغ از هرگونه تفکر سیاسی به توصیه‌ها عمل کنند.»

همچنین پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور هم درباره اولویت‌های تیم جدید سازمان نظام پزشکی، گفت: «هرچقدر بتوانند در مدیریت کرونا کمک کنند بهتر است. یکی از اقدامات مهم نظام پزشکی باید ساماندهی خدمات پزشکی باشد که کمک کنند به وزارت بهداشت و خدمات پزشکی را برای مردم تسهیل کنند تا در اقصی نقاط کشور دسترسی بهبود یابد.»

حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور نیز ضمن برشمردن اولویت‌های اصلی تیم جدید سازمان نظام پزشکی، تاکید کرد: «در انتخابات نظام پزشکی، پروتکل‌ها رعایت نشد و این در حالی بود که پیشتر به وزارت بهداشت نامه نوشتیم و تذکرات لازم را دادیم و خواستیم محل‌های رای را به چند قسمت و چند محل تقسیم کنند، ولی نپذیرفتند. استقبال از انتخابات نظام پزشکی تا پیش از این حالت نزولی داشت، اما روند مشارکت در انتخابات اخیر بهبود یافت.

خوشحالم که به هر علتی مشارکت افزایش یافت که این موضوع دو یا سه پیام بزرگ دارد. اول آنکه معلوم است این سازمان زنده و پویا است و اعضای این سازمان دنبال تحول و تغییر هستند. پیام بعدی این است که منتخبان این دوره، وظایف خیلی سنگینی دارند. پیام سوم هم برای ما است که در سازمان نظام پزشکی بودیم. وقتی استقبال افزایش می‌یابد، یعنی عملکرد دوره قبل، عملکرد بدی نبوده است و توانسته سازمان را زنده نگه دارد.»

وی افزود: «رای در انتخابات نظام پزشکی، رای تحول است. بخشی از این تحول به تیم قبلی باز می‌گردد که توانسته سازمان را زنده نگه دارد و امیدواریم این روند در تیم بعدی تکرار شود. در سازمان نظام پزشکی اولویت اول پیش از پزشکان، سلامت مردم است، چون اگر به مردم نرسیم سازمان می‌خواهیم برای چه؟ در دوره کرونا سعی کردیم کنار مردم باشیم و خدمت کنیم‌. حضور جامعه پزشکی در انتخابات نشان داد این همراهی با مردم به جان پزشکان چسبیده است.»
کرمانپور تاکید کرد: «در دو سال گذشته جامعه پزشکی هم مانند سایر مشاغل تنها ضرر مالی نکرده است و خیلی از پزشکان مهاجرت کردند یا مطب‌هایشان را بستند، زیرا نمی‌صرفد کسی در جایی مطب بزند و پول ویزیت و پرداختی از بیمه‌ها تنها کفاف اجاره‌ همان مطب را بدهد. بنابراین مطب‌ها بسته شده است. اولویت اصلی تیم جدید نظام پزشکی باید به گونه‌ای باشد که از نظر صنفی باب تازه‌ای برای اعضای نظام پزشکی باز کند. برخی از دور به خوش پوشی و ... پزشکان نگاه می‌کنند و نمی‌دانند پشت این خوش پوشی چه خبر است. اگر پزشک خوب لباس نپوشد و تمیز نباشد، مردم بدبین می‌شود.»

وی افزود: «مردم تصور می‌کنند ۱۰۰ درصد جامعه پزشکی از ماما و دندان‌پزشک تا جراح و متخصص همه از نظر مالی در سطح بالایی هستند که اینگونه نیست. کل کسانی که وضعیت مالی خیلی خوبی دارند کمتر از ۱۰ درصد هستند و ۹۰ درصد جامعه پزشکی یک مقدار از خط فقر بالاتر هستند.» کرمانپور خاطرنشان کرد: «تیم جدید در وهله بعد باید پروتکل‌های درمان را با وزارت بهداشت مکتوب و دقیق بیاورند تا یک پزشک در شمال شهر تهران به یک شیوه و یک پزشک در بشاگرد به شیوه‌ای دیگر عمل نکند. افرادی که حتی در همین دوره کرونا با زیر سوال بردن مراقبت‌های بهداشتی سبب آسیب رساندن به مردم شدند باید پاسخ دهند و وظیفه تیم جدید رسیدگی به این موضوعات است. در کنار این موضوع، آموزش سلامت به مردم از طریق صدا و سیما اولویت بسیار مهمی است و با آموزش بهتر، اوضاع سلامت مردم به مراتب بهتر می‌شود. سطح سواد سلامت مردم پایین است و اولویت وزارت بهداشت و نظام پزشکی باید افزایش این سواد باشد.»

همچنین محمدحسین شهبازی، رادیولوژیست فعال در تهران هم به انتظاراتش از تیم جدید سازمان نظام پزشکی می‌پردازد و می‌گوید: «واقعا برای اغلب فعالان جامعه پزشکی، خط و مشی سیاسی افراد پذیرفته شده در این انتخابات مهم نیست. ما فقط می‌خواهیم افرادی که انتخاب می‌شوند، فارغ از هرنگاه سیاسی و جناحی که دارند، دغدغه‌های جامعه پزشکی را درک کنند و برای حل این دغدغه‌ها گام بردارند.»

او تاکید می‌کند: «وضعیت اقتصادی جامعه پزشکی در دوران کرونا، بسیار بدتر شد. بحران مالی در بسیاری از مراکز خصوصی وجود دارد و خیلی از همین مراکز تشخیصی و درمانی با زحمت به ادامه فعالیت می‌پردازند. انتظار داریم که تیم جدید نظام پزشکی برای حل مشکلات مالی اعضای جامعه پزشکی، گام‌های محکم تری بردارد. اگر وضعیت اقتصادی مراکز درمانی بهتر شود، قطعا فرصت‌های شغلی بیشتری نیز در اختیار جامعه پزشکی خواهد بود.»

وضعیت انتخابات نظام پزشکی در تهران
عباس مسجدی، رئیس هیئت نظارت هشتمین دوره انتخابات نظام پزشکی استان تهران هم درباره جزئیات این انتخابات در تهران عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین انتخابات صنفی با توجه سبقه پزشکی، همین انتخابات نظام پزشکی است‌. با تمهیداتی که از پیش اندیشیده شد، دانشگاه علوم پزشکی ایران مجری انتخابات بود. خوشبختانه در سه محل دانشکده، کتابخانه و مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، انتخابات داشتیم. از اولین ساعات با مشارکتی غیرقابل پیش بینی، همکاران حضور داشتند.» مسجدی تاکید کرد: «با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم الکترونیکی فراهم نبود تا شعبه را در سطح تهران گسترش دهیم، تصمیم هیئت اجرایی و هیئت نظارت این بود که محل برگزاری انتخابات دانشگاه علوم پزشکی ایران باشد.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: