کد خبر: ۲۸۵۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۴ تير ۱۴۰۰ - 2021July 15
بیماران قبل از مصرف هر نوع داروی اعم از شیمیایی و گیاهی باید راهنمای کاغذی روی جعبه را مطالعه و به میزانی که توصیه شده است، مصرف نمایند.
شفاآنلاین>سلامت>معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بسیاری از داروهای چاقی و لاغری که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند، تقلبی هستند.
به گزارش شفاآنلاین:عباس علیمرادیان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: عملاً هیچ نظارتی بر چرخه تولید و توزیع برخی داروهای گیاهی به ویژه داروهای چاقی، لاغری و بلندی قد که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می شوند، وجود ندارد.
او افزود: اگر ماده موثره که در تولید دارو استفاده می شود، گیاه باشد، آن دارو داروی گیاهی به شمار می‌رود و اگر هم ماده موثره تولید آن شیمیایی باشد یک داروی شیمیایی است.

او تاکید کرد: عوارض داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی بسیار کمتر است، اما اگر داروهای گیاهی نیز عوارضی را در افراد ایجاد کنند بسیار گذرا است و چندان جدی نخواهد بود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجا که حرف اول و آخر را در علم پزشکی، تشخیص پزشک می‌زند بنابراین اگر پزشکی به درستی تشخیص دهد، در نتیجه داروی مناسبی را نیز تجویز می کند.
علیمرادیان ضمن هشدار درباره مصرف بی‌رویه و بیش از اندازه برخی داروهای گیاهی مانند شربت آویشن گفت: گیاه آویشن با همه خواصی که دارد، اما نباید در سبد مصرف سبزی های روزمره خوراکی ماه قرار گیرد و باید به میزان مناسب مصرف شود که دلیل آن هم وجود یک ماده آن است که به غشای تنفسی آسیب می‌رساند.

او تاکید کرد: بیماران قبل از مصرف هر نوع داروی اعم از شیمیایی و گیاهی باید راهنمای کاغذی روی جعبه را مطالعه و به میزانی که توصیه شده است، مصرف نمایند.
علیمرادیان گفت: حدود ۹۵ درصد از لیست داروهای گیاهی در سراسر دنیا بدون نسخه عرضه می شود.

او به لزوم اطلاع‌رسانی به مردم و آگاهی سازی آنها نسبت به مصرف داروها حتی داروهای گیاهی تاکید کرد و گفت: مثلاً زعفران در همه کتب علمی به عنوان یک گیاه خوراکی و دارویی اشاره شده است، اما این نکته که مصرف بیش از ۵ گرم آن باعث مسمومیت و بعضاً مرگ می‌شود را، کمتر اشاره شده که نیاز است اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.
برچسب ها: هولناک ، تقلبی ، ریه ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: