کد خبر: ۲۸۵۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۰ - 2021July 14
روانشناس بالینی گفت:در وهله اول باید هیجانات و خلقیات متاثر از حوادث و اتفاقات روزمره خود را کنترل کرد و بعد در قالب مدیریت بحران آن را هدایت کنیم.

شفاآنلاین>اجتماعی>یک روانشناس بالینی گفت: برای داشتن ازدواجی هدفمند و موفق باید تیپ شخصیتی افراد و زندگی دوران کودکی آنها در مشاوره‌های پیش از ازدواج حتما مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر مرجان انصاری بیان کرد: برای پیشنهاد تعامل و رابطه مناسب به طرف مقابل و برقراری حلقه هدفمند و سالم میان دو فرد ما به شفافیت و رفع تناقض کلامی و باطنی، صداقت و پرهیز از دروغ‌گویی، احترام به مرزهای مین‌گزاری شده طرفین و صمیمیت نیازمند است.

وی بااشاره به تعامل کلامی و هدفمند جهت ایجاد رابطه صلح‌آمیز افزود: در وهله اول باید هیجانات و خلقیات متاثر از حوادث و اتفاقات روزمره خود را کنترل کرد و بعد در قالب مدیریت بحران آن را هدایت کنیم.

این روانشناس بالینی رابطه ضابطه‌مند ازدواج را مستلزم رعایت ۹ هستم ضروری برشمرد و اظهار کرد: طرفین در بدو مسیر باید همگونی جسمی و فیزیکی و اندام‌ها را دارا باشند، دیگر آنکه یک‌سطحی جنسی نیز لازم است و باید از سیستم تفکرات جنسی یکدیگر آگاهی کامل پیدا کنند.

انصاری ملازمه‌داشتن زوجین در اعتقادات مذهبی و شدت و ضعف آن را نیز از دیگر عوامل موثر در امر ازدواج موفق قلمداد کرد و در ادامه گفت: علاوه بر مسائل مذهبی، دغدغه‌های مالی و بحث مادیات و پول یکی از هفت دعوای مهم بین زوجین در سرتاسر جهان است، بطوری‌که نگاه هریک از طرفین نسبت به مسائل مالی و پس‌انداز، چگونگی کسب درآمد، مسافرت رفتن هریک از آنها و نحوه استفاده از پول می‌تواند مشکل‌ساز و مانعی در امر ازدواج باشد.

وی سطح تحصیلات و فرهنگ و سیستم تربیتی فرزندان را نیز در کنار دیگر آیتم‌ها مهم عنوان کرد به گونه‌ای که شناخت و درک فرهنگ و خلق‌وخو افراد تنها با تعامل قبل ازدواج میسر می‌شود و افزود: فرهنگ سیستم جهان‌بینی افراد را هویدا می‌کند و لازمه شروع هر رابطه‌ای شناخت فرهنگ‌ها و چکش‌کاری آن است.

انصاری هدف زوجین را نیز عامل مهمی تلقی کرد و گفت: در کنار اهداف فردی افراد از جمله خروج از کشور و مهاجرت، شرکت در مسابقاتی خاص و یا یافتن منبع معیشتی مجزا، اهداف جمعی نیز حضور دارد مثل آرمان‌های سیاسی، ادبی، علمی و اخلاقی که این اهداف را به تمام جنبه‌های زندگی خود تسری می‌دهند، لذا در این بین اهداف دونفره نیز موثر در مقوله ازدواج است تا صمیمیت بین طرفین ایجاد شود.

انصاری تصریح کرد: زوجین باید در زندگی مشترک خود تفریح و نشاط داشته‌باشند و بتوانند حس رشد و پیشرفت به یکدیگر ببخشند و این هدف زمانی محقق می‌شود که آیتم‌های موثر در ازدواج به فراخور افراد مختلف رعایت شود.

وی درخصوص توقعات بیجای طرفین در ازدواج اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین فیلتر مانع کمال‌گرایی طرفین است به طوری‌که هرچیزی را در حد اعلا طلب می‌کند و از جنبه‌های مختلف زندگی خود شکایت و گله‌مندی دارد، لذا حس مالکیت و به‌هم زدن حریم خصوصی نیز توقعی بیش از حد قلمداد می‌شود چرا که هرکسی باید برای خود محدوده و خلوتی داشته و در حد متعادل خود استقلال و آزادی فکری و عملکردی برای وی لحاظ شود.

 وی افزود: آرزو داشتن و رویاپردازی و در افکار خود زندگی کردن نیز حائز اهمیت است و مداومت این سه امر واکنش طرف مقابل، سردی عاطفی و حتی جدایی زوجین را سبب می‌شود.

این مشاور خانواده منشا توقعات بیجا را آسیب‌ها و نقص‌های روانی فرد برشمرد و تصریح کرد: زمانی که در کودکی هیجانات کودک ارضا نشده و همدلی و احساس امنیت آن سلب شود در بزرگسالی اختلالات شخصیتی فرد را شامل و بهداشت روانی و دید آگاهانه وی را کاهش می‌دهد، بعلاوه با آگاهی و روانکاوی قبل ازدواج می‌توان امید به کاهش توقعات بیجا داشت.

انصاری بااشاره به سطح زندگی افراد و توقعات بیجای آن‌ها گفت: گاهی فقر باعث ایجاد شخصیت ناقص و ناآگاه در فرد می‌شود که بالعکس آن نیز ممکن خواهد بود، از طرفی ممکن است سطح متمول جامعه نیز فردی ناپخته ارائه دهد، لذا خیلی نمی‌توان پیش‌قضاوت کرد که چون فردی از سطح خاصی از جامعه می‌آید حتما شخصیت خوب یا بدی دارد. البته اگر در دوران تربیتی وی نزاع و خشم خانگی حضور داشته قطعا سطح زندگی وی را تغییر خواهد داد و بالعکس ممکن است فردی که در محیطی ایزوله بزرگ شده توان مقابله با مسائل را نخواهد داشت، ازین رو پیش‌داوری در این امر درست نبوده و همه این مسائل با مشاوره قبل ازدواج مشخص خواهدشد.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: