کد خبر: ۲۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۴ - ۲۸ تير ۱۳۹۳ - 2014July 19
شفاآنلاین- خبرنگاران حاضر در وین پایتخت اتریش که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1 + 5 در آنجا برای دستیابی به توافق جامع در جریان است، ساعاتی پیش گزارش دادند که طرفین برای تمدید این مذاکرات به مدت چهارماه دیگر به توافق رسیده اند.

به گزارش شفاآنلاین ،این توافق جمعه شب در پی ساعت ها بحث و رایزنی طرفین و در پایان هفدهمین روز از مذاکرات وین 6 اعلام شد تا در نتیجه آن، گفت و گوهای هسته ای میان ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق جامع 4 ماه دیگر تمدید شود.

قرار است درباره نحوه اعلام توافق طرفین به زودی اطلاع رسانی شود.

نمایندگان ایران و 1+5 از دوم جولای (11 تیرماه ) ششمین دور مذاکرات جامع خود را برای رسیدن به توافق جامع آغاز کرده اند اما به دلیل اختلافات بر سر موضوعات اساسی به ویژه موضوع ظرفیت غنی سازی ایران نتوانسته اند متن پیش نویس توافق نهایی را به اتمام برسانند چرا که هنوز در برخی مفاهیم به درک مشترکی نرسیده اند.

بر اساس جدیدترین بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، کشور برای پنج سال آینده به 190 هزار سو سوخت هسته ای نیاز دارد که این میزان، صرفا سوخت سالانه نیروگاه اتمی بوشهر، راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را تامین خواهد کرد.

بیانات تخصصی و فنی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصمیم سیاسی تهران بود که به صراحت از سوی عالی ترین مقام نظام در حین مذاکرات وین 6 مطرح شد و موضع مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان را در وین درباره موضوع غنی سازی ایران تقویت کرد.

بر اساس این نیاز، پیشنهادی از سوی دکتر ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همتای آمریکایی اش «جان کری» - که در دوازدهمین روز این مذاکرات در وین حضور یافت و پس از سه روز نیز اتریش را به مقصد واشنگتن ترک کرد-، ارائه شده است که روی میز باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا قرار دارد تا طرفین به درک مشترکی از مفاهیم برسند.

بر اساس این پیشنهاد، قرار است تهران صرفا در طول دوره ای که مشخص خواهد شد، ظرفیت غنی سازی خود را برای اعتماد سازی طرف مقابل نسبت به صلح آمیز بودن هسته ای خود توسعه ندهد و پس از آن برای تامین نیازهای خود بتواند سوخت هسته ای تولید کند و طرف مقابل نیز در قبال آن، همه تحریم ها علیه ایران را لغو کند.

از آنجا که در مدت زمان باقیمانده تا 20 جولای (29 تیرماه) امکان رسیدن به درک مشترک از مفاهیم در موارد اختلافی به ویژه موضوع غنی سازی وجود نداشت، طرفین از دو روز پیش درباره تمدید مذاکرات و نحوه و شرایط آن با یکدیگر رایزنی می کنند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا موافقت خود را با تمدید مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی اعلام کرده و قرار است نمایندگان کنگره را در این زمینه متقاعد کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز شب گذشته اعلام کرده است اگر روشن شود که طرف مقابل در برابر حقوق و نظرات ملت ایران در چارچوب مقررات بین المللی احترام و تواضع می کند، هم به مذاکره ادامه می دهیم و اگر ضروری هم باشد زمان آن را نیز تمدید می کنیم.

روحانی تاکید کرد: آنچه در این مذاکرات می خواهیم، ˈبرد بردˈ است که به نفع همه خواهد بود.


ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: