کد خبر: ۲۸۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۱۷ تير ۱۴۰۰ - 2021July 08
در این اوضاع و احوال کرونایی حیات و نفس بیماران بسیاری به دستگاه‌های کمک تنفسی وابسته است. آن هم نه فقط در بیمارستان‌ها، بلکه در منازل. البته مسوولان تاکید دارند در تمام بیمارستان‌های کشور سیستم‌های ژنراتورها و برق اضطراری وجود دارد

شفاآنلاین>سلامت> هوای این روزهای تابستان بسیار داغ است، از طرفی مدتی است دمای هوای تهران به ۴۱ درجه و دیگر شهرهای جنوبی به ۴۸ درجه رسیده است. با این وجود ماجرای قطع مکرر برق، آن هم بدون برنامه و اعلام قبلی در سراسر ایران همچنان ادامه دارد و مردم را کلافه کرده است. در عین حال در برخی مناطق قطع همزمان برق و آب و البته اختلال در اینترنت چالش مضاعفی را برای بسیاری از فعالیت‌های شغلی، اجتماعی و… ایجاد کرده است.

به گزارش شفاآنلاین: البته این تمام ماجرا نیست، بلکه مهم‌ترین قسمت ماجرای قطع برق این روزها، این است که قطع مکرر برق می‌تواند سلامت بیماران زیادی را در کشور تحت‌تاثیر قرار دهد و فاجعه‌آفرین شود؛ آن هم در این روزهایی که کرونا با موج پنجم در حال گسترش است.

در این اوضاع و احوال کرونایی حیات و نفس بیماران بسیاری به دستگاه‌های کمک تنفسی وابسته است. آن هم نه فقط در بیمارستان‌ها، بلکه در منازل. البته مسوولان تاکید دارند در تمام بیمارستان‌های کشور سیستم‌های ژنراتورها و برق اضطراری وجود دارد و تا حدی مشکل در آنها با تمهیداتی قابل رفع است، اما در منازل برخی بیمارانی تحت مراقبت قرار دارند که به دلیل شدت آسیب‌های ریوی از دستگاه‌های کمک تنفسی برقی استفاده می‌کنند. همچنین طبق طرح درمان در منزلی که وزارت بهداشت از ابتدای موج چهارم بیماری کرونا برای مدیریت بار بیماری در بیمارستان‌ها و افزایش تخت‌های خالی برای بستری بیماران بدحال‌تر پیش گرفته است، بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا به جای بیمارستان، در منزل تحت مراقبت قرار دارند و حتی ممکن است به دستگاه اکسیژن‌ساز برقی نیز متصل باشند و بر این اساس قطع ناگهانی برق می‌تواند ضربه غیرقابل جبرانی به سلامت آنها زده و حتی حیات‌شان را با مشکل مواجه کند. از طرفی پیش‌تر دکتر حمید عمادی رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی گفته بود: «اگر نیم ساعت دستگاه اکسیژن‌ساز برقی بیماری که در منزل است به دلیل قطعی برق خاموش شود، بیمار به دلیل زجر تنفسی فوت می‌کند.»

اگرچه برخلاف ادعای مسوولان درخصوص اینکه تمام بیمارستان‌های کشور دارای برق اضطراری هستند ولی اخیرا در فضای مجازی فیلم‌هایی از خاموشی برق در بیمارستان‌ها و حتی بخش‌های مراقبت ویژه مشاهده می‌شود. ناله و گریه خانواده‌ها از پشت دوربین دل همه را خون کرده است ولی وزارت بهداشت تاکنون برای رفع چنین معضلی اقدامی صورت نداده است.

ضرر قطعی برق در بیمارستان‌ها
با این تفاسیر قطع مکرر برق حتی در بیمارستان‌ها نیز می‌تواند عوارض بسیاری به دنبال داشته باشد؛ چراکه اولا طبق گفته کارشناسان و پزشکان فعال در حوزه سلامت و بیمارستان‌ها، هرچند که بیمارستان‌ها به ویژه در کلانشهرها اغلب به برق اضطراری و دیزل ژنراتور مجهز هستند، اما خروج برق از برق شهری و ورود به برق اضطراری مدتی زمان می‌برد و تا زمانی که این اتفاق بیفتد، یک کاهش محسوس در فشار اکسیژن ایجاد می‌کند، زیرا برق یک لحظه می‌رود و مجددا برقرار می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که اولا سطح فشار لازم اکسیژن خصوصا برای آی‌سی‌یوها کاهش یابد و گاهی همین اتفاق می‌تواند به بیماران آسیب برساند.

بنابراین نکته بسیار مهم این است که حداقل برای قطع برق بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید برنامه‌ای مشخص وجود داشته باشد و برای بیمارستان‌ها مشخص باشد که در چه ساعتی برق قطع می‌شود تا بتوانند به سرعت برای اتصال به برق اضطراری اقدام کنند.

در عین حال نکته دوم این است که توجه به تهویه مناسب در بیمارستان‌ها، آن هم در فصل گرم سال و در شرایطی که بیماران مبتلا به کرونا با علائمی نظیر تب، سرفه و… در بیمارستان‌ها بستری هستند، امری ضروری است. به هر حال نمی‌توان به بیمارستان‌ها گفت که در ساعات مشخصی کولر یا وسیله تهویه هوا را خاموش کنند؛ چراکه در این صورت حرارت بدن بیمار بالا رفته و به وی ضربه می‌زند. در عین حال وجود تهویه در بیمارستان‌ها ضرورت دارد تا بیماری‌های تنفسی نظیر کرونا به سایر افراد و بیماران دیگر منتقل نشود.

علاوه بر این، معضل سومی که قطع مکرر و بی‌برنامه برق در بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند، نگرانی از تخریب زیرساخت‌ها و تجهیزات بیمارستانی و دستگاه‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی و… است که بعضا با هزینه‌های میلیاردی و با شرایط دشوار آن هم در زمانی که کشور از تحریم‌های آمریکایی در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو رنج می‌برد، تهیه شدند و با هر بار قطعی برق ممکن است خسارات زیادی به اقتصاد سلامت کشور تحمیل شود.

بر همین اساس بود که چندی پیش دکتر زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرد که «قطع برق نگرانی‌هایی را در عرصه بهداشتی و درمانی ایجاد کرده است. تعداد قابل توجهی از بیماران نیازمند استفاده از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز هستند که این موضوع فشار مضاعفی را به بیمارستان‌ها تحمیل می‌کند.»

وی گفته بود که «علاوه بر این اتاق‌های عمل و بخش‌های اورژانس نیز در حیطه بخش‌های پرخطر در مواجهه با نوسانات برقی هستند. برخی دستگاه‌ها نیز که قیمت گرانی دارند در نوسانات برق دچار مشکل می‌شوند.»

زالی همچنین گفته بود که «علاوه بر اینها در حوزه واکسیناسیون زنجیره سرد از اهمیت بسزایی برخوردار است که همین موضوع موجب نگرانی‌هایی شده است. این نگرانی‌ها از طریق استاندار تهران به مسوولان حوزه برق انتقال داده خواهد شد.»

فوت کرونایی‌ها بر اثر افت میزان اکسیژن‌رسانی
در همین رابطه دکتر محمدرضا ‌هاشمیان فوق‌تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح‌دانشوری گفت: ابتدای امر باید بدانید که تمام بیمارستان‌های کشور دارای برق اضطراری هستند و حال اگر بیمارستانی دارای ژنراتور برق اضطراری نباشد، وزارت بهداشت نباید به او مجوز راه‌اندازی و فعالیت دهد. اگر این‌گونه باشد قطعا تخلف است. از طرفی در فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده برق اضطراری وجود دارد ولی صدای افت اکسیژن سراسری به گوش می‌رسد. در این صورت بیماران بدحال دچار وضعیت بدتری می‌شوند و بیمارانی که زیر دستگاه ونتیلاتور هستند فوت می‌کنند. البته این امر جدیدی نیست بلکه با رسانه‌ای شدن آن توجه همگان جلب شده است.

وگرنه سال‌هاست ما این معضل را به وزارت بهداشت تذکر داده‌ایم ولی همانند دیگر موارد وزارت بهداشت هیچ اقدامی در راستای بهبود وضعیت صورت نداده است. وزارت بهداشت توجهی به این امور ندارد. وی افزود: از سوی دیگر قطعی برق برای بیماران بدحال کرونایی با درگیری حاد ریوی که نیاز به دستگاه اکسیژن دارند، به یک معضل جدی تبدیل شده است، زیرا سطح اکسیژن بیماران کرونایی بسیار پایین است، بنابراین هنگامی که برق در بیمارستان‌ها قطع می‌شود، همزمان با آن فشار اکسیژن‌رسانی دستگاه‌های اکسیژن‌ساز هم کاهش پیدا می‌کند. به همین سبب بیمارانی که نیاز مبرم به اکسیژن دارند در این ساعت بی‌برقی به دلیل افت میزان اکسیژن‌رسانی دستگاه فوت می‌کنند. متاسفانه علت فوت بسیاری از بیماران کرونایی را وزارت بهداشت اعلام نمی‌کند. چه‌بسا تعداد زیادی از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان به دلیل افت فشار اکسیژن فوت می‌کنند نه بیماری کرونا.

تخت‌های آی‌سی‌یو‌ها مملو از بیماران غیرکرونایی
دکتر ‌هاشمیان با تاکید بر اینکه آی‌سی‌یو‌ها از بیماران غیرکرونایی پر شده است، بیان کرد: بیمارستان‌های خصوصی و دولتی برای کسب درآمد همچنان عمل‌های زیبایی را با سرعت هرچه تمام‌تر انجام می‌دهند. به همین دلیل تخت‌های آی‌سی‌یو‌ها مملو از بیماران غیرکرونایی است. در نتیجه تخت برای بیماران کرونایی در هیچ بیمارستانی یافت نمی‌شود. از طرفی در برخی بیمارستان‌ها مجبورند بیماران کرونایی را در بخش سی‌سی‌یو بستری کنند که این امر جرم و تخلف محسوب می‌شود زیرا در بخش‌های سی‌سی‌یو پزشک متخصص ۲۴ساعته حضور ندارد و تنها پرستار وجود دارد. بنابراین همین امر منجر به افزایش فوتی‌ها در بیماران کرونایی شده است.
وی افزود: بنده درخصوص اینکه چرا در آن فیلم منتشرشده بیماران کرونایی در سی‌سی‌یو حضور داشتند، اعتراض دارم، چرا که بستری کردن بیماران کرونایی در این شرایط از نظر پزشکی جرم است. بیمارستان‌ها نباید به خاطر درآمدزایی تخت‌های آی‌سی‌یو را به بیماران غیرکرونایی تخصیص دهند. از سوی دیگر به دلیل قانون وزارت بهداشت در بخش سی‌سی‌یو نیاز نیست پزشک ۲۴‌ساعته حضور داشته باشد. به همین دلیل حضور بیماران کرونایی در سی‌سی‌یو تخلف مشهود است. وزارت بهداشت هم تاکنون عکس‌العملی نشان نداده است.

افزایش فوت بیماران بدحال در منزل
این فوق‌تخصص آی‌سی‌یو درخصوص خطر مرگ برای بیماران کرونایی در راستای قطعی برق تاکید کرد: متاسفانه این روزها به دلیل کمبود تخت خالی بسیاری از بیماران برای درمان بیماری در منزل با دستگاه اکسیژن برقی تنفس می‌کنند. این در حالی است که امروزه بیش از دو ساعت برق سراسر کشور می‌رود. اگر بیمار درگیری حاد ریوی با افت اکسیژن‌رسانی خون داشته باشد، با قطعی برق که منجر به قطعی دستگاه اکسیژن‌ساز هم می‌شود، فوت می‌کند.

کاش آدرس بیمارستان‌های صحرایی را به ما هم بدهند!
وی در ادامه گفت: البته چنین بیماری نباید در منزل باشد ولی به دلیل کمبود تخت امکان دارد او در خانه بستری شود. با این حال هنوز وزیر بهداشت از وجود ۴۰۰ تخت خالی و شرایط امن و امان سخن می‌گوید. همچنین چند روز پیش وزیر بهداشت از بیمارستان‌های صحرایی گفته که مشخص نیست این بیمارستان‌های صحرایی کجا هستند، کاش به ما هم آدرس این بیمارستان‌ها را بدهند. با این حال اگر وزیر بهداشت تخت خالی آی‌سی‌یو در بیمارستان دولتی سطح شهر سراغ دارد کاش به ما بگوید تا در کسری از ثانیه بیماران کرونایی را در آنجا مستقر کنیم. شگرد وزارت بهداشت بیان سخنانی است که واقعیت ندارد. ایشان هر حرفی که دوست دارند را بازگو می‌کنند، از طرفی بقیه دروغ می‌گویند تنها ایشان راست می‌گوید. در حالی که این‌گونه نیست.

وزارت بهداشت اعتقادی به درمان و واکسیناسیون ندارد!
دکتر ‌هاشمیان با تاکید براینکه وزارت بهداشت اعتقادی به درمان و واکسیناسیون ندارد! بیان کرد: به طور کلی وزارت بهداشت تمام راه‌حل‌های درمان کرونا را به‌درد‌نخور می‌داند. چه‌بسا کمیته مقابله با کرونا تا مدت‌ها اعتقادی بر واکسیناسیون نداشتند، بلکه ایمنی گله‌ای را موثر‌تر می‌دانستند. هنوزم داروی رمدسیویر را بد می‌دانند. از طرفی اعتقادی به بستری بیماران کرونایی در بیمارستان ندارند و بر این تصورند که منزل برای درمان بهتر است. بنابراین وزارت بهداشت تاکنون اعتقادی به درمان بیماری کرونا و واکسیناسیون نداشته است. در حال حاضر هم تنها دو درصد از جمعیت کشور دوز دوم واکسن را زدند. مشخص نیست مابقی مردم تا چندماه یا چند سال دیگر واکسینه می‌شوند. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: