کد خبر: ۲۸۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۵ تير ۱۴۰۰ - 2021July 06
بهزاد امیری اظهار داشت: تاکنون ۲۰۰ نوع بیماری در سراسر دنیا شناسایی شده است که به دنبال انتقال عوامل ویروسی، عفونی و... از حیوان به انسان شیوع یافته و در واقع بیش از ۷۵ درصد بیماری‌های جهان ناشی از انتقال آلودگی از حیوان به انسان است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه ۵ بیماری عفونی جدید در جهان شناسایی می‌شود که منشا حیوانی دارند.

به گزارش شفاآنلاین: بهزاد امیری روز سه‌شنبه در نشستی خبری که به مناسبت ۱۵ تیر ماه، روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون ۲۰۰ نوع بیماری در سراسر دنیا شناسایی شده است که به دنبال انتقال عوامل ویروسی، عفونی و... از حیوان به انسان شیوع یافته و در واقع بیش از ۷۵ درصد بیماری‌های جهان ناشی از انتقال آلودگی از حیوان به انسان است.  

وی افزود: امروزه شیوع بیماری کووید۱۹ نیز به گفته سازمان جهانی بهداشت منشا حیوانی داشته و از حیوان به انسان منتقل شده است.

امیری تصریح کرد: مبحث بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان که در مبحث تجارت جهانی نیز حائز اهمیت است، به دلیل ارتباط با تولید محسولات دامی، با شیوع و انتقال یک بیماری می‌تواند بر تبادلات تجاری نیز تاثیرات منفی داشته باشد.  

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اغلب بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان اما قابل پیشگیری است. به عنوان مثال، بیماری هاری به عنوان یک بیماری ویروسی بر اعصاب مرکزی اثر گذاشته و از طریق گاز گرفتن حیوان و انتقال ترشحات آلوده به انسان منتقل خواهد شد.  

به گفته امیری، این بیماری در صورت عدم مراجعه به هنگام به مراکز درمانی و استفاده از سرم ضد هاری و شست وشو می‌تواند باعث مرگ انسان شود.  

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: حیوان گزیدگی نیز به عنوان یکی از بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان طی سال‌های اخیر روبه فزونی است. 

وی افزود: در سال ۹۹ تعداد موارد حیوان گزیدگی در ایران بیش از ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ مورد (در مراکز رسمی مربوطه) به ثبت رسیده و آمار غیررسمی برابر با ۲۵۳ هزار مورد است. 

امیری با اشاره به واحدهای پزشکی مربوطه در سراسر کشور اضافه کرد: در حال حاضر مراکز پزشکی مربوطه در این خصوص به صورت شبانه‌روز ارائه خدمات می‌کنند و جهت معالجه و درمان هاری، حیوان گزیدگی و... از طریق سرم ضدهاری، شست وشو و همچنین تزریق واکسن اقدام شده و مرگ ناشی از این بیماری در کشور نیز به دلیل عدم مراجعه به مراکز بهداشتی - درمانی است.

۵ مورد مرگ ناشی از هاری در سال ۹۹
وی تصریح کرد: در سال گذشته پنج مورد مرگ ناشی از هاری نیز به دلیل عدم مراجعه به این مراکز در کشور گزارش شد و سالانه نزدیک به ۱۰ مورد مرگ ناشی از این بیماری به ثبت می‌رشد. 

امیری با اشاره به تب مالت به عنوان یکی دیگر از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان افزود: یکی از بیماری‌های شایع در این زمینه نیز تب مالت است که در سال ۹۹، ۱۷ هزار و ۸۰۷ مورد گزارش شده است. 

وی در ادامه سالک را یکی دیگر از این بیماری‌ها عنوان و اظهار کرد: سالک هم به عنوان یکی از بیماری‌های شایع منتقله انسان و حیوان به واسطه گزش حشرات و موش صحرایی به انسان منتقل می‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: دی ماه ۹۹ آمار این بیماری برابر با ۱۴ هزار و ۱۷۱ مورد در کشور بوده است.

وی همچنین با اشاره به تب کریمه کنگو (سی سی اچ اف) گفت: این بیماری نیز از حیوان به انسان انتقال یافته و در حال حاضر روند ابتلا به آن در کشور کاهشی است. این بیماری ویروسی از گزش مستقیم کنه و همچنین دام آلوده به انسان انتقال می‌یابد.

 ششم جولای سال ۱۸۸۵ روزی است که لویی پاستور به طور موفق اولین واکسن ضد هاری را برای نجات یک فرد حیوان گزیده به کار برد. ششم جولای هر سال هم‌زمان با ۱۵ تیر ماه، روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، به منظور مشارکت همه سازمان‌ها برای کنترل و پیشگیری از گسترش این بیماری ها در نظر گرفته شده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: