کد خبر: ۲۸۴۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۰ تير ۱۴۰۰ - 2021July 01
واکسیناسیون راحت در ارمنستان بسیاری از شهروندان ایرانی را که به این کشور سفر کرده بودند حیرت‌زده کرد

شفاآنلاین>سلامت> تورهای ارمنستان در ایران رونق گرفته است. دلیل این امر نیز واکسیناسیون رایگان در این کشور است. اگرچه دولت نسبت به برگزاری تورهای واکسن اعتراض کرده و آن را تخلف نامیده است اما مدیران آژانس‌های مسافرتی و برگزارکنندگان تورهای ارمنستان می‌گویند هیچ تضمینی برای واکسیناسیون به مسافران ارائه نمی‌دهند و تنها تورهای عادی ارمنستان را برگزار می‌کنند. در واقع هیچ تخلفی صورت نگرفته است، فقط تورهای ارمنستان رونق گرفته‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: واکسیناسیون کرونا، ‌خدماتی است که دولت ارمنستان به مسافران ارائه می‌دهد تا گردشگری کشور خود را مجددا رونق دهد. در این میان دفاتر مسافرتی هیچ نقشی ندارند. اما افزایش تقاضا می‌تواند قسمتی از ضررهای بسیاری را که در دوران کرونا تحمل کرده‌اند جبران کند. دولت که هیچ حمایتی از آنها نکرده، حداقل جلوی تورهای ارمنستان را نگیرد.

پرسشی که از دولت پیش می‌آید این است که اگر قرار است به همین منوال سالمندان را در صف‌های طولانی نگه دارد و در نهایت هم بی‌نتیجه و یا با برخورد نامناسب به خانه بفرستد، چرا جلوی تورهای واکسیناسیون را می‌گیرد؟ آیا دولت معتقد است مردم به کلی نباید واکسینه شوند؟ یا اینکه قصد دارد مردم را واکسینه کند اما آن را به زمانی موکول کرده که تمام دنیا جشن پایان کرونا را برگزار کرده‌اند و ایران از سوی تمامی کشورها بایکوت، قرنطینه و منزوی شده است؟
آیا هدف دولت از این اقدام این است که مرزهای دنیا را به روی مردم ببندد؟ آیا قصد دارد اقتصاد را زمین بزند؟ یا اینکه به راستی برنامه‌ای دارد و خیال اجرا کردنش را ندارد؟ تورهای واکسن حداقل امکانی است برای سالمندان که واکسینه شوند.

حتی تورهای ارمنستان نیز برای برخی از مردم بسیار گران است. تورم به‌گونه‌ای است که مردم دیگر لباس نمی‌خرند چه برسد به سفر کردن. مردمی که به خاطر امرارمعاش با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به محل کار می‌روند و روزانه در معرض انواع احتمالات برای ابتلا به کرونا هستند، واکسیناسیون در اولویت آخرشان قرار می‌گیرد. با این همه هزینه تورهای ارمنستان از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا هشت میلیون تومان است که نسبت به تورهای روسیه بسیار ارزان‌تر است. تورهای روسیه از ۲۵ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان است. واکسیناسیون برای توریست‌ها هزینه دارد و از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا بسیاری از تورها به مقصد این کشور کنسل شده‌اند.

حیرت شهروندان ایرانی از واکسیناسیون راحت در ارمنستان
واکسیناسیون راحت در ارمنستان بسیاری از شهروندان ایرانی را که به این کشور سفر کرده بودند حیرت‌زده کرد. دکتر بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب و نایب‌رییس انجمن مغز و اعصاب ایران گفت: یکی از دوستانم که به ارمنستان سفر کرده بود مشاهدات جالبی داشت. او و همسرش ۶۰ سال به بالا و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند. آنها به ارمنستان سفر کردند تا واکسن کووید ۱۹ تزریق کنند.

او افزود: بر اساس مشاهدات دوست من در تمام مناطق ایروان آمبولانس‌هایی متوقف بودند که به تمام عابران به درخواست خودشان واکسن کووید تزریق می‌کردند. تعداد آمبولانس‌ها به حدی زیاد بود که نیازی به صف وجود نداشت. در این آمبولانس‌ها فردی شناسنامه یا پاسپورت را چک می‌کند، سپس پزشکی معاینه مختصری از متقاضی انجام و نوع واکسن را تعیین می‌کند.

زمانی تاکید کرد: برای افراد سالمند واکسن آسترازنکا و برای سایرین واکسن اسپوتنیک یا سینوفارم تزریق می‌شود. گواهی رسمی تزریق واکسن نیز بلافاصله صادر می‌شود.

واکسیناسیون در ارمنستان هیچ هزینه‌ای نداشته و هیچ پرسشی درباره دین، مذهب و ملیت پرسیده نمی‌شود.او افزود: این در حالی است که در ایران برخی از سالمندانی که مقرر شده در نوبت نخست واکسیناسیون کرونا قرار بگیرند هنوز حتی نوبت نخست را هم دریافت نکرده‌اند. دیگران نیز مشخص نیست چه زمانی نوبت دوم را دریافت خواهند کرد. حتی جامعه پزشکی نیز در ایران با تاخیر واکسینه شده و تعداد پزشکانی که جان خود را از دست دادند، کم نبود.

زمانی در رابطه با مشکلات منطقه‌ای ارمنستان بیان کرد: ترکیه هنوز ارمنستان را ترکیه شرقی و ارمنستان، شمال ترکیه را ارمنستان غربی می‌نامند. بخش‌های ارمنی‌زبان بین ارمنستان و آذربایجان مورد مناقشه دائم این دو کشور هستند. در واقع ارمنستان با بحران‌های ذاتی و عمیقی مواجه است که هیچ‌کدام از آنها به این شکل در کشور ما وجود ندارد، اما هیچ‌کدام از اینها نتوانسته بر اولویت‌های سلامت در این کشور تاثیر بگذارد. معلوم نیست در غیاب دشمنان ذاتی و در غیاب جنگ مستمر نظامی چه چیزی باعث انحراف توجه ما از اساسی‌ترین مسائل سلامت و امنیت ملی می‌شود؟

برگزاری تورهای ارمنستان تخلف نیست
رییس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران معتقد است اگر تبلیغ تورهای واکسن کرونا شود، برای واکسیناسیون هزینه جداگانه دریافت شود یا تورهایی تحت عنوان تورهای واکسن برگزار شود تخلف صورت می‌گیرد اما در صورتی که آژانس‌های گردشگری همین تورهای عادی خود را به مقصد ارمنستان و روسیه برگزار کنند مرتکب هیچ تخلفی نشده‌اند. واکسن کرونا امکاناتی است که دولت روسیه و ارمنستان در اختیار توریست‌ها قرار می‌دهد نه آژانس‌های مسافرتی ایران.

امیرپویان رفیعی شاد گفت: تورهای ارمنستان هیچ یک تور واکسن نیستند و مسافران به ارمنستان سفر کرده و در آنجا از امکاناتی که دولت ارمنستان برای مسافران و توریست‌های خارجی فراهم کرده است استفاده می‌کنند. یکی از این امکانات واکسیناسیون رایگان کرونا است.

او افزود: اگر همکاران ما قصد داشته باشند که از این شرایط سوءاستفاده کنند ماجرا متفاوت بوده و با آنها برخورد می‌شود اما برگزاری تورهای ارمنستان به هیچ عنوان اقدامی غیرقانونی نیست. آژانس‌های مسافرتی نیز برای واکسیناسیون هزینه مازادی دریافت نمی‌کنند. با این همه به دلیل واکسیناسیون تورهای روسیه، ارمنستان و برخی کشورهای دیگر که در آنها توریست‌های خارجی واکسینه می‌شوند رونق گرفته است.

رفیعی شاد گفت: شنیده شده ابوظبی نیز اگر برای مسافران ویزا صادر کند، آنها را واکسینه می‌کند.

متقاضیان فراوان تورهای ارمنستان
مدیر یک آژانس مسافرتی می‌گوید تمامی تورهایی که به مقصد ارمنستان برگزار می‌شوند، تورهای عادی بوده و در هیچ کدام تبلیغات واکسن کرونا نمی‌شود، در مقابل به مسافران تاکید می‌شود که واکسن کرونا شامل خدمات تور نیست اما مسافران می‌دانند که در ارمنستان دولت توریست‌ها را رایگان واکسینه می‌کند و این تورها نیز به حدی ارزان هستند که متقاضیان بسیاری پیدا کرده‌اند.

نادره حبشی گفت: دفاتر مسافرتی حق ندارند تورهای واکسن برگزار کنند و همواره به مسافران و مشتریان اعلام می‌کنیم که خدمات و بیمه‌های تورهای ما شامل واکسن کرونا نمی‌شود.

او با اشاره به این‌که خبر واکسیناسیون رایگان توریست‌های خارجی در ارمنستان میان مردم منتشر شده و این امر موجب رونق تورهای ارمنستان شده است بیان کرد: هزینه سفر به روسیه بسیار زیاد است و به همین دلیل مردم تمایلی ندارند به این کشور سفر کنند. در مقابل تور ارمنستان بسیار ارزان است، هزینه واکسن کرونا نیز رایگان است.

حبشی در ادامه بیان کرد: توریست‌ها باید به صورت گروهی به ارمنستان سفر کنند، تا مرز ارمنستان و ایران با اتوبوس‌های ۵۰ نفره داخلی که آژانس‌های مسافرتی در اختیارشان قرار داده می‌روند، از مرز اتوبوس‌های ارمنستان دنبال مسافران می‌روند و در گذشته اتوبوس‌های داخلی تا ایروان اجازه تردد داشتند. تقریبا هزینه تردد و صبحانه با هتل می‌شود دو میلیون و ۸۵۰ هزارتومان. تمامی هزینه‌ها را اگر جمع ببندید می‌شود چهار میلیون تومان.

او افزود: تورهای هوایی تقریبا شش میلیون تومان می‌شود،‌ اگر مسافران بخواهند در هتل پنج ستاره اقامت کنند هزینه تور برای چهار روز و سه شب اقامت در ارمنستان می‌شود هشت میلیون تومان.

ویروس دلتا تاثیری بر تورهای ارمنستان نداشته
با وجود خبرهای مربوط به ویروس دلتا در ایران، مرزهای ارمنستان همچنان به روی توریست‌های ایرانی باز است.

این فعال گردشگری در رابطه با ویروس دلتا و تاثیر آن بر تردد مسافران ایرانی به ارمنستان گفت: خبرهای مربوط به ویروس دلتا نیز موجب نشده مرزهای ارمنستان به روی توریست‌های ایرانی بسته شود.

جوانان بیشترین متقاضیان تورهای ارمنستان
در میان مسافران ارمنستان، جوانان بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند. دلیل این امر نیز آن است که هنوز سالمندان ایرانی واکسینه نشده‌اند و مشخص نیست چه زمانی نوبت به واکسیناسیون جوانان در کشور می‌رسد.

حبشی در پاسخ به این پرسش که کدام گروه سنی بیشترین متقاضی برای تورهای ارمنستان را تشکیل می‌دهند بیان کرد: بیشتر مسافران ارمنستان جوان‌ها هستند. چراکه هیچ امیدی به دریافت واکسن در کشورمان ندارند. اگر هم قشر جوان در ایران واکسینه شوند حداقل چندماه طول می‌کشد و تا آن زمان مشخص نیست چه ویروس جدیدی منتشر شده باشد. هر روز موج جدید کرونا ایجاد می‌شود. اکنون در موج پنجم کرونا هستیم و به زودی باید منتظر فاز بی‌نهایت باشیم.

او در پاسخ به این پرسش که شیوه واکسیناسیون در ارمنستان چگونه است گفت: در بسیاری از نقاط شهرها مانند فروشگاه‌های بزرگ و مال‌ها اورژانس‌های متحرک قرار داده‌اند و توریست‌ها می‌توانند با ارائه شماره پاسپورت خود واکسینه شوند. در برخی مناطق اگر توریست‌ها درخواست کنند، کارت واکسینه نیز برایشان صادر می‌شود.

کندی روند واکسیناسیون در ایران و رونق تورهای ارمنستان
کندی روند واکسیناسیون در ایران، افرادی را که آسیب‌پذیر هستند و یا به اقتضای شغل خود در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند برای دریافت واکسن به تکاپو انداخته است.

گزارش‌های منتشرشده بر شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد عده‌ای در ایران، واکسن آمریکایی فایزر را که ورودش به کشور ممنوع شده است در کلینیک‌های خاصی دریافت می‌کنند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت فایزر در ایران بین ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.
برای عده‌ای نیز، سفر به کشورهای همسایه مقرون به صرفه است.

هر چند آژانس‌های مسافرتی ایران تبلیغ تورهای واکسن می‌کنند اما تضمینی برای تزریق واکسن نمی‌دهند.

در ارمنستان، اتباع خارجی می‌توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسینه شوند.
دلیل آن، عدم تمایل مردم این کشور به زدن واکسن به علت بی‌اعتمادی به واکسن‌های موجود و پخش شایعات نادرست در مورد واکسن است. نظرسنجی سراسری مرکز پژوهش‌های بین‌المللی جمهوری ارمنستان نشان داده است که حدود ۷۱ درصد از مردم ارمنستان تمایلی به دریافت واکسن کووید‌۱۹ ندارند.

مسافران ارمنستان، هنگام ورود باید نتیجه تست کرونا خود را که ۷۲ ساعت پیش یا زودتر گرفته شده است ارائه دهند و در صورت نداشتن این تست، این آزمایش در فرودگاه و یا مرز زمینی از آنها با پرداخت هزینه‌ای گرفته می‌شود و تا اعلام نتیجه منفی باید قرنطینه بمانند.

ارمنستان، در اول ماه می، ۱۰۰ هزار دوز واکسن چینی «سینو وک» گرفت و پیش‌تر نیز ۲۴ هزار دوز واکسن آسترازنکا- آکسفورد را از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده است. این کشور، حدود ۳۱ هزار دوز واکسن روسی «اسپوتنیک وی» نیز در ذخیره واکسن خود دارد.
گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد واکسنی که به توریست‌ها ارائه می‌شود، بیشتر آسترازنکا- آکسفورد است.

بر اساس آمار منتشرشده در رویترز ارمنستان تاکنون حداقل ۵۵ هزار و ۵۵۷ دوز واکسن تزریق کرده است و با توجه به اینکه هر کس نیاز به دو دوز واکسن دارد، حدود ۹/۰ درصد جمعیت واکسینه شده‌اند. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: