کد خبر: ۲۸۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۱۰ تير ۱۴۰۰ - 2021July 01
مسافرانی که با اتوبوس‌های ۵۰ نفره یا هواپیما به ارمنستان سفر می‌کنند ممکن است به کرونا مبتلا شوند. به طور کلی هرگونه تجمعی در هر اتوبوس یا هواپیما ممکن است منجر به شیوع کرونا شود. البته اگر تست کرونا از این افراد گرفته نشده باشد و افرادی در این اتوبوس ناقل باشند، ممکن است دیگران را مبتلا کنند.
شفاآنلاین>سلامت> واکسن‌های ایرانی خوب و قابل اعتماد هستند تنها مشکل موجود، سرعت کم ایران در تولید واکسن است. برای کنترل کرونا مردم باید به سرعت واکسینه شوند.
مسافرانی که با اتوبوس‌های ۵۰ نفره یا هواپیما به ارمنستان سفر می‌کنند ممکن است به کرونا مبتلا شوند. به طور کلی هرگونه تجمعی در هر اتوبوس یا هواپیما ممکن است منجر به شیوع کرونا شود. البته اگر تست کرونا از این افراد گرفته نشده باشد و افرادی در این اتوبوس ناقل باشند، ممکن است دیگران را مبتلا کنند.

در حال حاضر مردم در هراسند که واکسن خوب به آنها نرسد یا بسیار دیر واکسینه شوند. متاسفانه وزیر بهداشت کشورمان کلمه‌ای گفت که اشتباه بود. او گفت برای ایران واکسن خوب وارد می‌کنیم اما هرگز نگفت واکسن بد چه ویژگی‌هایی دارد.درصدهایی که برای واکسن‌ها در مطالعات کلی گفته می‌شود نیز کلی است.

نیازی نبود اسم واکسن برده شود تا مردم بدبین شوند. به‌طور کلی وزارت بهداشت با وزیر و ساختار کنونی به جای واکسیناسیون مردم، روی ایمنی گله‌ای تمرکز کرده‌اند.

همه آقایان وزارت بهداشت سال گذشته می‌گفتند واکسن کرونا خیالات است، پنج تا هفت سال طول می‌کشد تا ساخته شود و دنیا نمی‌تواند واکسن کرونا تولید کند. همه کارها عقب افتاد به دلیل همین نگرش. بعدها که فهمیدند روسیه واکسن تولید کرده است، آقای جهانپور، رییس روابط‌عمومی وزارت بهداشت گفت این واکسن قابل اعتماد نیست و گفته‌های وی موجب شد مردم حساس شوند.اما وزارت بهداشت اشتباه کرده است. مردم برای اینکه جان خود را حفظ کنند مجبور شدند به ارمنستان و امارات و هرکشوری که اعلام می‌کند توریست‌ها را واکسینه می‌کند، سفر کنند.به هر روی نیازی نیست مردم نگران باشند. تیم وزارت بهداشت به زودی تغییر می‌کند و ایمنی گله‌ای از بین خواهد رفت. به زودی شاهد خواهیم بود که مردم به سرعت بالاتری واکسینه خواهند شد.

چه واکسن‌های داخلی، چه واکسن‌های بین‌المللی که در اختیار ایران قرار می‌دهند و مافیای واکسن در ایران اجازه آن را نمی‌دهد، به زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. متاسفانه گفته می‌شود که مردم به واکسن‌های داخلی اعتماد ندارند اما اشتباه می‌کنند؛ همین واکسن‌های ساخت ایران را به ما و فرزندانمان تزریق کردند. مگر مشکلی ایجاد شد؟

دانشمندان بسیار ماهری واکسن‌های ایرانی را تولید می‌کنند. تکنولوژی آن نیز وارد شده است. با سرعت نیز در حال تولید واکسن هستند. متاسفانه هنوز تعداد واکسن‌های تولید شده در ایران کافی نیست.مهم وارداتی بودن یا داخلی بودن واکسن نیست؛ سرعت واکسیناسیون مهم است.

تعداد زیادی از ایرانی‌ها واکسینه نشده‌اند و همین موجب شیوع مجدد ویروس کرونا شده است.
متاسفانه مزرعه کرونا در ایران همچنان قربانی می‌گیرد. ما به سرعت نیاز به ۱۲۰ میلیون واکسن داریم و باید با سرعت بالایی واکسن تولید شده و در اختیار مردم قرار بگیرد. ایران واکسن‌های با کیفیتی می‌سازد و اگر سرعت تولید واکسن افزایش یابد حتی می‌تواند آن را به دیگر کشورها صادر کند.

در واقع مشکل اینجاست که واکسن‌ها در کشور دپو شده و در اختیار مردم قرار نمی‌گیرند.از سوی دیگر روسیه اعلام کرده است که مجوز تولید واکسن اسپوتنیک را به ایران نداده است اما شرکت سازنده باید در این مورد پاسخگو باشد و من اطلاعی ندارم. با این همه واکسن کرونای ساخت ایران قابل اعتماد است.سیدمحمدرضا ‌هاشمیان/  فوق‌تخصص ‌آی‌‌سی‌یو و مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح‌دانشوری و استاد تمام دانشکده علوم‌پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی/ روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: