کد خبر: ۲۸۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۰ تير ۱۴۰۰ - 2021July 01
خبرهایی مبنی بر اینکه شرکت روسی مجوز تولید انبوه واکسن اسپوتنیک را به ایران نداده است به گوش می‌رسد و تا دوماه آینده هم خبری از واکسن روسی تولید داخل نخواهد بود

شفاآنلاین>سلامت> در حالی ایران وارد پیک پنجم شده که واکسیناسیون بسیاری از کشورها به پایان رسیده و برخی از کشورها جشن اتمام کرونا را برگزار کرده‌اند. این در حالی است که وظیفه وزارت بهداشت معطوف شده به رونمایی و صدور مجوزهای اضطراری به واکسن‌های نیمه‌تمام ایرانی که تاکنون براساس گزارش‌ها هیچ‌کدام از آنها شروع به تزریق رسمی هم نکرده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: پس از صدور مجوز اضطراری مصرف واکسن ایرانی کووبرکت، چند روز پیش مجوز واکسن پاستووک هم صادر شد. واکسن پاستووک در کوبا با نام «سوبرانا ۰۲» معرفی شده و انستیتو واکسن فینلای کوبا آن را تولید کرده است. موسسه فینلای روز شنبه اعلام کرد که واکسن سوبرانا ۰۲ پس از تزریق دو دوز از سه دوز کارایی ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد. این واکسن قرار است در کوبا همراه با واکسن «آبدالا» که اعلام شد اثربخشی بالای ۹۲ درصد دارد مجوز بگیرد.

خبرهایی مبنی بر اینکه شرکت روسی مجوز تولید انبوه واکسن اسپوتنیک را به ایران نداده است به گوش می‌رسد و تا دوماه آینده هم خبری از واکسن روسی تولید داخل نخواهد بود. حواشی و پشت پرده واکسن اسپوتنیک بسیار است تا جایی که پیش‌تر فرامرز اختراعی رییس سندیکای تولیدکننده‌های مواد اولیه دارویی و بسته‌بندی گفته بود: «دولت و شرکت‌های داروسازی دولتی نمی‌توانستند درخصوص قرارداد ساخت واکسن با شرکت روسی وارد عمل شوند. زیرا برای عقد این قرارداد نیاز به ارتباطات و پول زیادی بود.» این حرف خود گویای رانت‌های ارتباطی و پول‌پاشی‌های بی‌دلیل برای خط تولید واکسنی است که شاید این هم همانند برکت دوزی ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان به وزارت بهداشت بفروشند! از طرفی چند روز پیش واکسن دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله‌(عج) با نام «نورا» و با حضور فرمانده سپاه پاسداران و وزیر بهداشت رونمایی شد.

واکسن کرونا ساخت موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با نام «کووپارس» طبق گفته وزیر بهداشت ایران فاز دوم آزمایش‌های بالینی‌اش در حال انجام است و تا پایان تیرماه ادامه دارد. این واکسن طبق گفته مسوولان موسسه رازی بر اساس پروتئین نوترکیب «اسپایک» ویروس کرونا ساخته شده و از دو بخش آنتی‌ژن و ادجوانت تشکیل شده و واکسیناسیون آن در سه دوز که شامل دو دوز تزریقی و دوز سوم استنشاقی است، انجام می‌شود. مسوولان حوزه بهداشت ایران، فناوری تولید این واکسن را شبیه واکسن کوبایی عنوان کرده‌اند. واکسن وزارت دفاع با نام «فخراواک» نیز از نوع ویروس غیرفعال شده است و در فاز یک بالینی قرار دارد.

واکسن اسپایکوژن با همکاری یک شرکت استرالیایی در شرکت سیناژن تولید شده است. این واکسن مطالعات حیوانی و فاز یک بالینی را پشت سر گذاشته است و هم‌اکنون در مرحله دوم آزمایش‌های بالینی در ایران است. فاز یک بالینی تیر ماه سال گذشته بر روی ۴۰ داوطلب بزرگسال در شهر آدلاید استرالیا انجام شد. این واکسن از نوع پروتئین نوترکیب «اسپایک» است.

با این حال مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران گفته است: «هیچ‌کدام از واکسن‌های ایرانی برای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت اقدام نکرده‌اند، هیچ‌کدام از واکسن‌های ما تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارند و تنها ایران برکت در سایت سازمان بهداشت جهانی ثبت‌نام کرده است ولی این تنها یک ثبت‌نام است و هنوز برای تاییدیه اقدام نکرده است.»

اگر چه از ابتدا هم قرار نبود واکسن‌های ایرانی برای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت ارسال شوند. دلیل این امر هم کاملا شفاف و مشخص اعلام نشده است. با این حال با ۷ مدل واکسن ساخت ایران که هیچ‌کدام از آنها فاز ۳ را به اتمام نرسانده‌اند، هنوز هفت درصد از جمعیت ایران واکسینه نشده‌اند. مسوولان وزارت بهداشت قول داده بودند که تا پایان خرداد، ۱۴ میلیون نفر از جمعیت هدف فازهای اول و دوم واکسینه می‌شوند. حالا آمار واکسیناسیون زور می‌زند که به پوشش ۷ درصدی جمعیت هدف برسد و نمی‌رسد چون نحوه اطلاع‌رسانی می‌لنگد. حدود یک ماه، موجودی واکسن در کل کشور صفر بود و در اهواز و شیراز و تهران و مشهد و صدها شهر دیگر، هیچ مسوولی جرات نکرد کاغذ «واکسن نداریم» را روی درهای مراکز جامع سلامت و توزیع‌کننده واکسن بزند. چرا وقتی پای شعور مردم به میان می‌آید، گفتن واقعیت‌ها و اعتراف به سوءمدیریت‌ها تا این حد دشوار می‌شود؟

تا ظهر روز ۷ تیر ماه، با وجود آنکه تا حالا بیش از هشت میلیون دوز واکسن وارد کشور شده، کل واکسن‌های تزریق‌شده در ایران طبق گزارش رسمی وزارت بهداشت، پنج میلیون و ۸۰۴ هزار و ۲۸۶ دوز بوده و نکته مهم این است که نه فقط وزیر بهداشت، حتی مدیرانش هم به حرف‌هایی که می‌زنند اعتمادی ندارند. نیمه اردیبهشت، رییس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت به مردم گفت که تا نیمه خرداد حدود ۱۰ میلیون واکسن کرونا به ایران می‌رسد و تا پایان خرداد، واکسن‌های تولید داخل هم به این حجم اضافه خواهد شد. اگر گناه وارد نشدن ۱۰ میلیون دوز واکسن را به گردن تحریم و بدقولی تولید‌کنندگان واکسن می‌اندازیم و حالا که واکسن وارداتی، بیشتر از تعداد جمعیت واکسینه شده است، دو سوال مهم: واکسن‌هایی که فعلا توزیع نمی‌شوند، در کدام انبار ذخیره شده و چرا؟ چرا این فرهنگ فرار از صداقت، حتی از تفکر مسوولان دانشگاه‌دیده ما هم حذف نمی‌شود؟

خارجی‌ها بدقولی کردند!
همچنین دیروز حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس به عنوان نماینده مردم به دلیل مشکلاتی که در روند واکسیناسیون به وجود آمد از آنها عذرخواهی کرد و گفت: به‌طور قطع سوءتدبیرهایی وجود داشت اما باید این را هم بپذیریم که ما تحریم هستیم و با بدقولی خارجی‌ها روبه‌رو شدیم. از ابتدا قرار بود نصف هر مقدار واکسنی که وارد می‌شود را تزریق و نیمی دیگر را برای نوبت دوم نگه دارند اما از آنجا که خارجی‌ها قول داده بودند به موقع واکسن ارسال می‌کنند تصمیم گرفتند به دلیل شیوع بیماری، هرچه سریع‌تر واکسیناسیون سالمندان را انجام دهند تا با نیتی خیرخواهانه از افزایش مرگ‌ومیر جلوگیری کنند اما متاسفانه واکسن به موقع به دستمان نرسید.
وی در پی ازدحام سالمندان در مراکز واکسیناسیون اظهار کرد: علی رغم اینکه اعلام شد درصورت دریافت پیامک به مراکز مراجعه شود، برخی که نگران اتمام دوباره واکسن بودند به مراکز هجوم آورده و صف‌های طولانی تشکیل شد، باز هم به عنوان خدمتگزار مردم از آنها پوزش می‌طلبیم.

به دنبال تداوم بی‌نظمی‌ها و اعتراضات مردم نسبت به نحوه نامناسب توزیع واکسن کرونا و انتقادات شدید از نوبت‌دهی‌های طولانی در خیابان و نحوه رفتار مراقبان انتظامی و بهداشتی مراکز واکسیناسیون در شهر تهران و با وجود اینکه وزیر بهداشت و معاون و مدیرانش که از مراکز واکسیناسیون بازرسی نکردند ولی چند روز پیش محمدباقر قالیباف رییس مجلس برای باور اعتراضات مردم، به یکی از پرازدحام‌ترین مراکز جامع واکسیناسیون واقع در محدوده خیابان شریعتی روبه‌روی حسینیه ارشاد رفت. رییس مجلس هم بعد از شنیدن این گلایه‌ها و اعتراضات گفت: «به نظر می‌رسد هم مراکز تزریق محدود است و هم پیامک نیز به افراد ارسال نمی‌شود و لذا نظم و انضباط تزریق دوز اول دیده نمی‌شود. در این زمینه در اجرا شاهد اشکالات جدی هستیم و مسوولان این حوزه حتی اگر محدودیتی در میزان واکسن دارند باید همان مقدار را به نحوی مدیریت کنند تا شاهد این نابسامانی‌ها نباشیم. دولت و مسوولان وزارت بهداشت موظف هستند هرچه زودتر این مشکلات را برطرف کرده و فرآیند تزریق واکسن به اقشار مختلف به خصوص سالمندان را به نحوی ساماندهی کنند که نیاز به حضور و ازدحام آنها در نخستین ساعات بامداد مقابل مراکز دریافت واکسن نباشد.»

این در حالی است که مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درخصوص اذحام سالمندان در صف واکسیناسیون هشدار داده و گفته است: «تعداد زیادی از بیماران کرونایی سالمند در صف‌های واکسیناسیون مبتلا شده‌اند.»

ورود تهران به موج پنجم کرونا
بنابراین با چنین وضعیتی و با آغاز موج پنجم کرونا آن هم به همراه سویه دلتا صف‌های واکسیناسیون برای سالمندان ایمن نیست. در همین راستا معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به افزایش بار بیماری کرونا در پایتخت گفت: اگر روند افزایشی به همین شکل تا هفته آینده ادامه داشته باشد، تهران قرمز خواهد شد.

دکتر نادر توکلی درباره وضعیت بیماری کرونا در استان تهران گفت: تا پیش از هفته اخیر روند سینوسی و ثابتی داشتیم اما در طول یک هفته اخیر ۱۰ درصد افزایش موارد بستری و سرپایی را شاهد هستیم و البته مرگ‌و‌میر به صورت تاخیری تغییر خواهد کرد. با این اوصاف می‌توان رسما اعلام کرد که یک هفته است که وارد موج پنجم کرونا شده‌ایم.

وی افزود: در ۲۴ ساعت قبل حدود هزار نفر بستری و ۶۴۰۰ مراجعه سرپایی کرونایی داشتیم و در مجموع ۴۴۰۰ بیمار بستری در تهران داریم.

توکلی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است مراجعان فعلی به بیمارستان‌ها مبتلا به کدام گونه‌ جهش یافته کرونا هستند یا خیر، اظهار کرد: ما سکوئنس ژنی بیماری از بیمار نمی‌گیریم زیرا این کار برای همه بیماران منطقی نیست اما رفتاری که مشاهده می‌کنیم مربوط به انواع جهش یافته است.

وی افزود: خود مرکز تهران هنوز نارنجی است اما چند شهرستان اطراف تهران قرمز شدند. اگر روند افزایشی به همین شکل تا هفته آینده ادامه داشته باشد، خود تهران نیز قرمز خواهد شد.
معاون درمان ستاد کرونا استان تهران درباره علت افزایش بار بیماری در تهران تصریح کرد: بخشی به علت رفتار ویروس جهش‌یافته و بخش دیگر به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ زیرا در فصل گرما قرار داریم و رعایت نکات بهداشتی از جمله ماسک زدن و رعایت تهویه صحیح برای افراد سخت‌تر می‌شود و این موارد خود عاملی برای افزایش بار بیماری است.

وی با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در روزهای پیش‌رو بیان کرد: طبیعتا پروتکل‌های لازم برای این مهم اندیشیده شده است و حتی شرایط برای داوطلبان مبتلا به کرونا و افراد بستری در بیمارستان‌ها درنظر گرفته شده است و بعید است در این زمینه مشکل خاصی به وجود آید.

وی درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان تهران گفت: روند واکسیناسیون در حال اجراست. البته هنوز شلوغی‌هایی داریم اما روند واکسیناسیون همچنان به قوت خود باقی است‌. نکته مهم این است که برخی از سالمندان از تزریق واکسن خودداری می‌کنند و بر اساس آماری که داریم و بررسی‌های به عمل آمده از ۱۲۰۰ سالمند مبتلا به کرونای بستری بالای ۷۰ سال، مشخص شد که ۱۱۵۰ نفر از آنها واکسن نزده‌اند و این یعنی بالای ۹۵ درصد مبتلایان بالای ۷۰ سال در تهران واکسن نزدند و این نشان می‌دهد که تاثیر واکسیناسیون تا چه حد است و چقدر می‌تواند جلوی مرگ‌و‌میر را بگیرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها از وضعیت کرونا در تهران افزایشی است، تاکید کرد: یک هفته دیگر صبر می‌کنیم اما اگر روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد، به سمت افزایش تخت‌های بستری می‌رویم.

توکلی تاکید کرد: وضعیت رعایت پروتکل‌ها در استان تهران حدود ۷۰ تا ۷۲ درصد است که چندان قابل قبول نیست و باید بیش از ۸۰ درصد باشد. روزنامه جهان صنعت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: