کد خبر: ۲۸۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۸ تير ۱۴۰۰ - 2021June 29
آژانس‌های مختلفی وجود دارند که شما را با مبالغی حدود 10 میلیون تومان به واکسن کرونا می‌رسانند. آنها عمدتا ایروان را که واکسن رایگان در اختیار مسافران قرار می‌دهد به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند

شفاآنلاین>سلامت> ارائه خدمات «واکسیناسیون کرونا» در کشورهایی همچون امارات، ارمنستان،‌ ترکیه و... به جاذبه گردشگری تبدیل شده است

به گزارش شفاآنلاین: ارمنستان، این روزها مقصد برخی از ایرانیانی شده است که می‌خواهند پیش از نوبت واکسن کرونا را تزریق کنند. اگرچه به گفته مسئولان هرگونه تبلیغی به منظور تور واکسن ممنوع است اما این روزها بسیاری از آژانس‌ها «واکسن رایگان کرونا در کشور مقصد» را به عنوان یک خدمت سفر تعریف کرده‌اند.

 آژانس‌های مختلفی وجود دارند که شما را با مبالغی حدود 10 میلیون تومان به واکسن کرونا می‌رسانند. آنها عمدتا ایروان را که واکسن رایگان در اختیار مسافران قرار می‌دهد به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. 5 میلیون تومان هم هزینه یک سفر چهار روزه است. ارمنستان به دلیل عدم استقبال مردمش از واکسن، آن را برای مسافران و گرشگران آزاد کرده و به همین دلیل این کشور را تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری واکسن کرده است. در این کشور عمدتا واکسن آسترازنکا و در موارد نادری اسپوتنیک به مسافران تزریق می‌شود.

ایرانی‌ها با ویزای فرودگاهی می‌توانند ۳۰ روز در ارمنستان اقامت داشته باشند. بنابراین برای دریافت دوز دوم واکسن آسترازنکا که به فاصله زمانی بیشتری از یک ماه نیاز دارد، یک سفر دیگر باید انجام شود. قیمت یک تور چهار روزه به ارمنستان با خدمات معمولی همچون بلیت رفت و برگشت هواپیما، اقامت در هتل و بیمه مسافرتی از حدود پنج میلیون تومان شروع می‌شود. تورهای اتوبوسی هم به این مقصد وجود دارد که با همان خدمات مشابه، با قیمت حدود سه میلیون تومان اجرا می‌شود لذا هزینه دو سفر به این کشور برای دریافت هر دو دوز واکسن کرونا 10 میلیون تومان می‌شود.

آگهی‌های تورهای واکسن در حالی به آژانس‌های مسافرتی راه یافته که از آذرماه سال قبل و پس از انتشار آگهی‌های تور واکسن به مقصد ترکیه در فضای مجازی، هرگونه تبلیغ تورهای گردشگری واکسن کرونا ممنوع اعلام شد. حتی این موضوع در اردیبهشت‌ماه امسال نیز بار دیگر توسط ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی مورد تاکید قرار گرفت و در نامه‌ای به معاونان گردشگری سراسر کشور نوشت: «با توجه به شرایط رکود ناشی از شیوع کرونا در فعالیت‌های خدماتی مبتنی بر اقتصاد گردشگری از جمله مراکز اقامتی، پذیرایی و تفریحی و نیز دفاتر/ شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری، متاسفانه برخی از واحدهای گردشگری به انجام تبلیغات کاذب در برخی رسانه‌ها و همچنین در فضای مجازی به صورت غیرواقعی و اغواکننده تور با واکسن کرونا، اقامت در کلبه و ویلاهای غیرمجاز و ... اقدام می‌کنند که ادامه این‌گونه فعالیت‌های کاذب و دروغین می‌تواند لطمه‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره ضعیف صنعت گردشگری وارد کند. لذا به منظور حمایت از ذی‌نفعان و فعالان حوزه گردشگری و جلوگیری از اجرای این‌گونه اقدامات تبلیغی دروغین و مخرب، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و دارندگان مجوز فعالیت در فضای مجازی، صرفا مجاز به معرفی مراکز اقامتی دارای پروانه بهره‌برداری متبوع هستند و تبلیغ مراکز غیرمجاز و استفاده از آن در برگزاری و اجرای تور فاقد وجاهت قانونی است.»

با این حال چندی قبل علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا بر این موضوع تاکید کرد که واکسیناسیون در ایران بر اساس اولویت است و اگر کسی می‌خواهد زودتر از نوبت واکسن دریافت کند می‌توانند به خارج از کشور سفر کرده و در آنجا واکسن بزند. همزمانی این صحبت‌ها با تصمیم برخی از کشورها مبنی واکسیناسیون اتباع خارجی موجب شد تا بازار آژانس‌ها برای برقراری تورهای واکسن سکه شود.
تورهای واکسن همچنان ممنوع است
تبلیغات تورهای مسافرتی برای تزریق واکسن رایگان به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی همچنان ممنوع است. حرمت‌الله رفیعی، اظهار کرد: «تور واکسن کرونا نداریم چرا که کار دفاتر خدمات مسافری درمان نیست تا سفری را برای واکسن یا خدمات درمانی مهیا کنند. دفاتر خدمات مسافرتی، شرکت‌ها و آژانس‌ها خدمات سفر و گردشگری را ارائه می‌دهند. لذا اگر کسی که تبلیغی را برای تور واکسن کرونا انجام می‌دهد آژانس دارای پروانه نبوده و اساسا آژانس مسافرتی دارای شناسنامه نیست و برای اعتماد مردم خود را قانونی می‌خوانند با این حال با این آژانس‌ها برخورد می‌شود.»

رفیعی افزود: «آژانس‌ها ممکن است که خدمات واکسن را نیز جز برنامه‌های خود بگذارند. چند کشور اعلام کرده‌اند هر توریستی که به آن کشور سفر کند واکسن دریافت می‌کند. این ضعف دفاتر نیست بلکه ضعف دولت است که هنوز نتوانسته واکسن را برای عموم مردم فراهم کند.»

وی ادامه داد: «دولت باید کمک کنند تا سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا کرده و مردم متحمل یک هزینه مازاد نشده و بروند واکسن را در کشوری بزنند که معلوم نیست فرایند‌های بهداشتی تزریق واکسن آن چگونه بوده و هیچ نظارتی از سوی وزارت بهداشت ایران بر آن نمی‌شود.»

رفیعی با اشاره به سخنان رئیسی در مورد سفر برای دریافت واکسن کرونا، اظهار کرد: «این موضوع موجب نشده که مجوزی از سوی ستاد ملی کرونا برای تبلیغ تور واکسن یا راه‌اندازی این تورها به وسیله آژانس‌ها صادر شود. البته نیازی هم به این کار نمی‌بینیم. چرا که همانگونه که گفتم ما شرکت‌های درمانی نیستیم و تخصص آن را هم نداریم و نمی‌توانیم تشخیص دهیم که آیا واکسنی که در این سفرها تزریق می‌شود ایمن یا تاثیرگذار است؟ این کار مقامات بهداشتی است. تورگردانان یا شرکت‌های مسافرتی در این مورد صاحب صلاحیت نیستند.»

وی در مورد آفرهای پیشنهادی واکسن که از سوی برخی از شرکت‌ها به متقاضیان سفر اعلام می‌شود اظهار کرد: «برخی از شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند. این کار تخلف نیست و جزء ملزومات سفر است. همین الان آژانس‌های مسافرتی از بیرون مسافر می‌آورند و به بیمارستان‌ها برای درمان‌های معرفی می‌کنند. اگر آژانسی مسافری مثلا به ارمنستان یا دبی می‌برد تا در آنجا واکسن تزریق کنند به معنی تخلف نیست.»

علی‌رغم این گفته‌ها تبلیغات گسترده‌ای درباره تزریق رایگان و بدون ثبت‌نام قبلی واکسن کووید برای ارمنستان انجام می‌شود. اگرچه آنها به این تبلیغات تور واکسن نمی‌گویند و وجود چنین توری را تکذیب می‌کنند و تورهای آنها تفریحی بوده و تزریق واکسن در کشور مقصد بر عهده مسافر است.
این تنها ارمنستان نیست که به یک مقصد برای واکسن‌زنی تبدیل شده است مقامات امارات عربی متحده نیز اعلام کرده‌اند گردشگران را رایگان واکسینه می‌کنند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های امارات مدعی شده‌اند بیش از ۸۰ درصد جمعیت ساکن در این کشور واکسینه شده‌اند. اکنون وزارت بهداشت و پیشگیری امارات متحده عربی با انتشار راهنمای دریافت واکسن کرونا برای گردشگران در ابوظبی، اعلام کرده بر اساس تصمیم جدید این کشور، تمام گردشگرانی که ویزای ورود به امارات را دارند و به ابوظبی سفر کرده‌اند، می‌توانند از خدمات تزریق رایگان واکسن کرونا استفاده کنند. در امارات دو واکسن فایزر و سینوفارم در دسترس قرار دارد. مسئولان امارات که بیشتر از یک سال است، گردشگران خارجی را پشت مرزها نگه داشته‌اند، اکنون امیدوارند با این طرح، بخشی از بحران و زیان ویروس کرونا به صنعت گردشگری در کشورشان را جبران کنند.

نرخ تور چهارروزه امارات با ضعیف‌ترین خدمات از شش میلیون تومان شروع می‌شود. شهروندان ایرانی برای سفر به امارات باید ویزا دریافت کنند.

رواج گردشگری معکوس سلامت
سعید هاشم‌زاده پزشک و کارشناس گردشگری سلامت در رابطه با رواج این تورها اظهار کرد: «این به نوعی گردشگری معکوس سلامت است برای کشور ما محسوب می‌شود. وقتی در داخل کشور زمینه‌ای برای دریافت عمومی واکسن کرونا مهیا نباشد مردم برای سلامت خود به هر مقصدی بتوانند سفر می‌کنند. دقیقا مانند همان چیزی است که مردم کشورهای اطراف برای دریافت برخی از خدمات سلامت به کشور ما سفر می‌کنند، در برابر بیماری مهلکی مانند کرونا وقتی مردم ایران می‌بینند که در این کشورها واکسن‌ به آنها ارائه می‌شود ترجیح می‌دهد بار سفر بربندند.»

رئیس سابق اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد: «‌شرکت‌های مسافرتی در همه جای دنیا با توجه به تمایل مردم برای سفر به منظور دریافت واکسن کرونا، تورهایی را با عنوان «تورپلاس واکسینیشن» تعریف کرده‌اند که منافع زیادی را برای شرکت‌های مسافرتی و کشورهای مقصد در بر دارد.»

وی افزود: «با آمدن واکسن‌های ایرانی، کشور ما نیز می‌تواند این تورها را راه‌اندازی کرده و از این بازار استفاده کند و بسیاری از این تورهای کنونی به مقاصد کشورهای دیگر را ناکام کند.»
هاشم‌زاده یادآور شد: «سود تورهای کنونی واکسن به مقاصد کشورها عمدا به جیب هتل‌ها و اماکن مسافرتی کشورهای مقصد می‌رود. واکسن‌های کنونی کرونا در این کشورهای مقصد رایگان در اختیار مردم گذاشته می‌شود حتی اگر هم پولی از مردم بابت واکسن بگیرند با توجه به اینکه چندان هم گران نیستند برای کسانی که به آنجا می‌روند خدمت سفر ارزانی محسوب می‌شود و این یک انگیزه برای کشاندن مسافر به آن کشور است بیشتر هزینه‌ یک مسافر برای سفر و هتلینگ و .. است که سود اصلی برای کشور مقصد محسوب می‌شود. در واقع جایی مانند ارمنستان برنامه‌ریزی خاصی برای واکسن و ارائه خدمات بهداشتی نکرده است بلکه تنها این موضوع را یک انگیزه برای جذب مسافر قرار داده است.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: