کد خبر: ۲۸۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۰ - 2021June 27
پاکبانان شهرداری به دلیل در معرض خطر بودن، از جمله افرادی بودند که ستاد ملی کرونا آنها را جزو گروه‌های در اولویت واکسیناسیون قرار داد و سهمیه‌هایی نیز برای آنها در نظر گرفت

شفاآنلاین>سلامت> علیپور، مدیرعامل مرکز مدیریت پسمانند شهرداری از واکسیناسیون فقط 23 درصد پاکبانان شهرداری خبر داد

به گزارش شفاآنلاین: پاکبانان و کارکنان مراکز پسماند قرار بود که با توجه به درمعرض خطر بودن در برابر ویروس کرونا، همزمان با جامعه پزشکی کشور واکسینه شوند این کار از سوی ستادهای کرونا آغاز شد اما واکسیناسیون آنها با حاشیه‌هایی همراه شد و اکنون مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری می‌گوید که تنها گروه کوچکی از آنان واکسینه شده‌اند.

پاکبانان شهرداری به دلیل در معرض خطر بودن، از جمله افرادی بودند که ستاد ملی کرونا آنها را جزو گروه‌های در اولویت واکسیناسیون قرار داد و سهمیه‌هایی نیز برای آنها در نظر گرفت. اختصاص این سهمیه بدون حاشیه نبود برخی از مدیران شهری در استان‌های مختلف سهمیه واکسن پاکبانان و کارکنان مدیریت پسماند را به خود اختصاص دادند. در همان زمان کار این افراد مصداق سرقت واکسن یا واکسن‌خواری قلمداد شد. این واکسن‌خواری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز کشیده شد و موجب شد تا برخی از مسئولین از سمت‌های خود برکنار شوند.

واکسن‌خواری در پایتخت جنبه دیگری نیز داشت. برخی از مدیران یکی از مناطق شهرداری علاوه بر سهمیه واکسن کرونای پاکبانان حتی به سهمیه واکسن کارکنان میادین تره‌بار را هم رحم نکردند که این موضوع واکنش‌های مختلفی را در پی داشت.

حال خبر می‌رسد که واکسیناسیون پاکبانان به اندازه حاشیه‌هایش آورده‌ای برای پاکبانان نداشت و تنها 23 درصد از این افراد واکسینه شده و حدود 900 نفر نیز در صف انتظار هستند.

صدرالدین علیپور، رئیس مرکز مدیریت پسماند شهرداری تهران در این رابطه اظهار کرد: «۲۱۰ نفر از پرسنل مدیریت پسماند به کرونا مبتلا شدند و متاسفانه دو نفر از آنها جان باختند، تاکنون ۲۰۰ نفر از پاکبانان و پرسنل دفع پسماندهای بیمارستانی واکسینه شده‌ و دو مرحله واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. سایر پاکبان‌ها و عوامل دفع و دفن پسماندهای خانگی که بیش از ۹۰۰ نفر هستند در انتظار تزریق و دریافت واکسن کرونا هستند. سازمان مدیریت پسماند هزینه آزمایش‌های افراد مشکوک به کرونا جهت انجام تست PCR و آزمایش‌های آنتی بادی پرسنل خود را تقبل کرده است. از سوی دیگر اختصاص کمک هزینه به خانواده جان باختگان در دست اقدام است. البته واریز کمک هزینه به حساب کلیه پرسنل در راستای سیاست‌های شهرداری تهران و توزیع رایگان وسایل حفاظتی و بهداشتی بین پرسنل انجام شده و هنوز هم در حال انجام است.»

با این حال به گفته علیپور میزان پسماند تهران پس از کرونا افزایش زیادی را به خود دیده و این موجب شده است که کارکنان جمع‌آوری پسماند بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار بگیرند.
علیپور در این رابطه اظهار کرد: «روزانه نزدیک به ۴۰ تن زباله بیمارستانی جمع آوری شده است. طبق قانون شهرداری باید تنها پسماند بی خطر شده را تحویل بگیرد و همه پسماندها بی‌خطر شده باشد اما چون مراکز درمانی در این خصوص درست عمل نمی‌کنند، تمام پسماندهای جمع آوری شده توسط سازمان مدیریت پسماند به روش بهداشتی دفن می شود.

با توجه به افزایش میزان تناژ و لزوم جمع آوری سریع پسماند جهت حفظ سلامت جامعه، پرسنل سازمان مدیریت پسماند به صورت ۲۴ ساعت مشغول فعالیت بودند. با توجه به اینکه ماه‌هاست با افزایش تناژ پسماند ناشی از تغییر سبک زندگی مردم و افزایش پسماند ویژه خانگی رو به رو هستیم، کمک رسانه‌ها جهت ترویج فرهنگ مدیریت صحیح پسماندها بسیار ضروری به نظر می‌رسد اما مهم‌تر از آن، انعکاس میزان خطر در کمین نیروهای این سازمان است. با توجه به نوع فعالیت پرسنل سازمان مدیریت پسماند و دغدغه‌های مدیران این سازمان، کارگران باید در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند.»

وی تاکید می‌کند: «عدم بی‌خطرسازی پسماند توسط مراکز، عدم همکاری شهروندان در تفکیک این‌گونه پسماندها، شیوع شدید بیماری و در معرض بودن کارگران خدمات شهری و از همه مهم‌تر بالا رفتن تناژ پسماند و تعطیلی مراکز میانی و خطوط پردازش مشکلاتی است که در دوره شیوع کرونا با آن دست به گریبان هستیم.»

اگرچه علیپور از باقی ماندن 900 پاکبان تهرانی در صف واکسیناسیون خبر می‌دهد اما با توجه به حاشیه‌هایی که برای واکسیناسیون این قشر از جامعه ایجاد شده است، آماری در خصوص واکسیناسیون این افراد در سایر نقاط کشور ارائه نشده است.

سایر مشاغل در انتظار
این در حالی است که تنها کارکنان مدیریت پسماند نیستند که در اولویت واکسیناسیون قرار دارند بلکه کارکنان مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نیز از جمله کسانی هستند که در صف واکسیناسیون بوده و به گفته سخنگوی ستاد کرونای بهزیستی درصد بسیار زیادی از این افراد واکسینه نشده‌اند. از سوی دیگر کارکنان گرم‌خانه‌ها نیز که از مدت‌ها قبل درخواست قرار گرفته شدن آنان در لیست اولویت‌های واکسن از سوی مسئولان شهردای تهران به

ستاد کرونای پایتخت داده شد اما هنوز خبری از واکسیناسیون این مشاغل پرخطر نیست.
این در حالی است که در حال حاضر واکسیناسیون فاز دوم کرونا همچنان ادامه داشته و در این فاز، گروه‌های سنی در اولویت هستند. پس از آن واکسیناسیون دیگر گروه‌های در معرض خطر مانند خلبان‌ها، راننده‌های تاکسی و اتوبوس، افراد در مراکز تجمعی مانند پادگان‌ها و شغل‌های پرریسک مانند آتش‌نشان‌ها و خبرنگاران قرار است صورت پذیرد. روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: