کد خبر: ۲۸۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۰۲ تير ۱۴۰۰ - 2021June 23
در رابطه با پلاسما هم چون در دمای منفی و سرمای زیاد آن را نگهداری می‌کنیم پس می‌توان آن را مدت طولانی نگه داشت و چون مصرفش برای بیماران ما کمتر است
شفاآنلاین>سلامت>معاون پایگاه انتقال خون تهران در مورد مدت نگهداری ذخایر خون گفت: ذخایر خونی را بین ۳۰ الی ۴۰ روز، بسته به نوع کیسه‌ها می‌توان نگهداری کرد.
به گزارش شفاآنلاین:«مجید مسلمی» معاون پایگاه انتقال خون استان تهران سازمان انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت ذخایر خونی تهران، بیان کرد: در تهران از نظر وضعیت ذخایر خونی اصلا شرایط بحرانی نداریم و در حال حاضر ذخایر به نسبت خوب است، در واقع این اعداد که می‌گویند، مثلا برای بیش از ۲ روز ذخیره‌ای وجود ندارد، درست نیست.

وی ادامه داد: الان عددی از اینکه ذخیره خون در تهران چقدر است را ندارم، اما می‌دانم که شرایط پایدار است و کفایت می‌کند، البته این مستلزم آن است که اهداکنندگان حضور مستمر داشته باشند تا در همین حد بماند و حتی تا حدی هم افزایش پیدا کند که وضعیت مطمئن‌تر شود.

مسلمی در مورد مدت نگهداری ذخایر خون سازمان انتقال خون، افزود: ذخایر خونی را بین ۳۰ الی ۴۰ روز، بسته به نوع کیسه‌ها می‌توان نگهداری کرد، کسانی که دائم خون مصرف می‌کنند، مثل بیماران تالاسمی که معمولا هر هفته یک الی دو کیسه نیاز دارند و حتی بعضی بیشتر هم می‌گیرند جزو مشتری‌های دائم سازمان‌ انتقال خون هستند که گلبول قرمز فشرده شده استفاده می‌کنند و همیشه  نیازشان صد در صد تامین می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از آن گروه‌هایی هستند که دچار تصادف شدند، یا خونریزی داخلی و حالت اورژانسی دارند که موارد اورژانس هم صد در صد نیازش تامین می‌شود، یک سری دیگر از هم مربوط به عمل‌های الکتیو می‌شود، مثل جراحی قلب که از قبل نوبت دارند که آن هم با هماهنگی سازمان انتقال خون انجام می‌شود.

مسلمی در مورد وضعیت پلاکت در تهران، گفت: برخی هم نیازمند به پلاکت هستند که اغلب به بیمارانی با وضعیت بدخیم اهدا می‌شود، مثل کسانی که پیوند اعضا انجام دادند یا بیماری‌های خونریزی دهنده‌ی وابسته به پلاکت دارند و قابل توجه است که طول عمر پلاکت بیشتر از ۴۰ روز نیست و با این وجود، شرایط آن هم در تهران مناسب است.

وی با اشاره به وضعیت پلاسما در تهران افزود: در رابطه با پلاسما هم چون در دمای منفی و سرمای زیاد آن را نگهداری می‌کنیم پس می‌توان آن را مدت طولانی نگه داشت و چون مصرفش برای بیماران ما کمتر است، هر چقدر از آن در بیمارستان اضافه ماند به شرکت‌های پالایشگر ارسال می‌شود تا با آن دارو تهیه کنند.

مسلمی گفت: سال ۹۹ که تازه ویروس کرونا شروع شده بود، مصرف پلاسما در تهران خیلی زیاد بود و بسته به درخواست‌ها تعداد بیشتری پلاسمای اهدایی می‌گرفتیم و درخواست هم بالا بود، البته هنوز هم مصرف دارد، اما درخواست ها مثل پارسال نیست و کمتر شده است.
برچسب ها: ذخایر ، خونی ، مطلوب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: