کد خبر: ۲۸۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۰۲ تير ۱۴۰۰ - 2021June 23
امروزه کمر ملت در پرداخت هزینه‌های سلامت خم شده است. راه حل آن فقط تأمین و تزریق منابع مالی بیشتر نیست، امروزه نظام سلامت نیاز به اصلاح جدی و جراحی هزینه بر است.
شفاآنلاین>سلامت>عضو فرهنگستان علوم پزشکی، در نامه ای به رئیس جمهور منتخب، نکاتی را پیرامون حوزه سلامت کشور مطرح کرده است.
به گزارش شفاآنلاین:سید موید علویان فوق تخصص گوارش و کبد و استاد بازنشسته دانشگاه، در نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، عنوان داشته است: ابتدا انتخاب حضرتعالی را به عنوان رئیس جمهور منتخب در جهت اعتلای کشور به فال نیک گرفته و برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم.

امروز روز دادن مشورت به حضرتعالی و تیم هدایتگر همراه شما است. سهم خواهی بدترین صفت در انسان است که جایگزین مطالبه گری برای مردم و نفع مردم می‌شود. بله امروز سلامت مهم‌ترین مؤلفه است که حاکمیت باید به آن بپردازد.

نظام ارائه خدمات سلامت در واقع به عنوان پنجره فرصتی برای اعتماد سازی و اقبال مردم برای مشروعیت بخشی حوزه اجتماعی است.

اعتماد سازی مردم و آرامش اجتماعی شاید یکی از کلیدی ترین اقدامات دولت سیزدهم در آغاز زمان کاری آن باشد.
تاکید بر پوشش همگانی سلامت در واقع می‌تواند مظهر و نماد توجه جنابعالی و دولت شما به اهمیت حقوق شهروندی باشد.

این امر التیام بخش مناسب برای تبیین حکمرانی خوب است که غفلت از آن با مشکلات موجود در حمایت اجتماعی و حفاظت مالی از مردم در تاب آوری هزینه‌های سلامت بحران زا خواهد بود.

متأسفانه شواهد بسیار زیادی از نابسامانی روابط مالی ارائه کنندگان خدمات سلامت در مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی را شاهد هستیم.

رواج فراگیر پدیده دریافت‌های غیر متعارف، ناتوانی در تأمین دارو و تجهیزات بیماران در مراکز درمانی همگی نشان از ضرورت مداخلات اصلاحی برای مهم‌ترین بخش حوزه حکمرانی دارد، توجه به این امر می‌تواند اولین حمایت دولت منتخب از مردم باشد.

لذا، پیشنهاد می‌شود:

١. در حال حاضر سلامت جامعه مورد تهدید جدی است و در این چند روز هم که حضرتعالی رئیس جمهور منتخب بودید، چند صد نفر از عزیزان هم وطن جانشان را از دست داده‌اند که قابل پیشگیری است. پس باید به سرعت نسبت به تعیین و استقرار تیم قوی، آگاه، سالم و بدون تضاد منافع، عالم به چگونگی پیشبرد برنامه‌های سلامت و انقلابی اقدام فرمائید تا با استفاده از نظرات کارشناسان دلسوز و خبره، برنامه‌های عملیاتی طراحی و آماده اجرا شوند. زمان کوتاه است و باید تیم سلامت با نگاه جدید و روشن و بهره گیری از جمعی از مدیران و کارشناسان دلسوز موجود در نظام سلامت، آماده اجرای وظایف خود در زمان مقرر تحویل دولت باشد. فردا دیر است، امروز اقدام فرمائید. روزانه عده‌ای از خانواده‌ها عزادار می‌شوند. حکمران خوب با در نظر گرفتن اولویت‌های جامعه، حرکت خود را شتاب می‌دهد.

٢. امروزه باید از گذشته درس آموخت. چرا اسناد بالادستی فراوانی هستند که در مرحله اجرا ناکام بوده‌اند و…، امروزه با تشکیل گروهی از "خبرگان"، فارغ از جهت گیری سیاسی و توجه به مصالح کشور در حوزه سلامت و استفاده از نیروی علمی قوی فرهنگستان علوم پزشکی و مدیریتی و تجارب سایر اساتید و کارشناسان مستقل، یک ضرورت است. بیایید با فراخوان تشکیل این گروه خبره، امید را به ناامیدان از بی تدبیری‌های گذشته بازگردانید. تعیین نقشه راه توسط خبرگان می‌تواند حصول به نتایج خواسته‌های حضرتعالی در زمان کوتاه‌تر را تضمین نماید.

٣. امروز که از مرحله انتخاب عبور کرده‌ایم، باید التزام عملی خود را در صیانت از سلامت جامعه به منصه ظهور برسانیم. کار تمام وقت، تعهد به ارزش‌های انقلاب اسلامی، اعتقاد عملی به ضرورت بهره گیری از نظام فن آوری های نوین، ایجاد یک نظام اطلاعاتی دقیق در مورد منابع و مصارف نظام سلامت، هدفمند کردن منابع سلامت در جهت حمایت مالی بیشتر از اقشار آسیب پذیر و پوشش همگانی بیمه و صدها الزامات دیگر را به اثبات برسانیم. امروزه کمر ملت در پرداخت هزینه‌های سلامت خم شده است. راه حل آن فقط تأمین و تزریق منابع مالی بیشتر نیست، امروزه نظام سلامت نیاز به اصلاح جدی و جراحی هزینه بر است. این تکلیف وزارت بهداشت به تنهایی نیست، این تکلیف کل دولت و حاکمیت است. موانع بسیار است و راه ناهموار، ولی انتخاب مردانی مؤمن، آگاه و با جرأت و مقتدر می‌تواند این مسیر را هموار کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: