کد خبر: ۲۸۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۲ تير ۱۴۰۰ - 2021June 23
اگر ۱۷۷ قلم دارو مدیریت شود، حدود ۶۰ درصد هزینه‌های بیمه مدیریت خواهد شد. بنابراین می‌توانیم با این داروها آغاز کنیم.
شفاآنلاین>سلامت>آیا با حذف ارز دولتی دارو، سازمان های بیمه گر ساختار و برنامه لازم برای توزیع یارانه دارو را دارند.
به گزارش شفاآنلاین:سعید اویس مشاور انجمن داروسازان ایران در کلاب هاوس، گفت: در مورد حذف ارز دولتی دارو، همه جریانات فکری در صنعت دارو متفق القول هستند که ارز دولتی باعث فساد، رانت، ایجاد بوروکراسی و ده‌ها گرفتاری دیگر شده و دولت و مجلس باید در مسیر حذف آن گام بردارند.

وی ادامه داد: البته در خصوص نحوه حذف آن و مکانیسم این کار اختلاف نظرهایی وجود دارد. به طوری که برخی کارشناسان معتقدند به یکباره باید این کار انجام شود و برخی دیگر اعتقاد دارند که باید در یک بازه زمانی ۶ ماه تا یک سال صورت گیرد و داروها دسته بندی شوند و در هر مرحله یک دسته از شمول ارز دولتی حذف شود.

اویس افزود: اما نکته اساسی این است که با حذف یارانه‌ای که دولت به صورت ارز ۴۲۰۰ تومانی به تأمین کنندگان دارو می‌دهد، این یارانه نباید به طور کلی قطع شود، بلکه باید به مصرف کننده نهایی انتقال پیدا کند و بیمه‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای انتقال این یارانه به بیماران هستند.

مشاور انجمن داروسازان ایران ادامه داد: در واقع دولت باید تدبیری بیاندیشد که با حذف ارز دولتی دارو، پرداختی بیماران بابت دارو افزایش پیدا نکند و در این رابطه بهره برداری از ظرفیت بیمه‌ها ضروری است.

به گفته وی، چند نگرانی در این رابطه وجود دارد که تصمیم گیری در این خصوص را دشوار می‌سازد.

اویس ادامه داد: اول اینکه آیا بیمه‌ها از نظر زیرساخت توانایی مدیریت و توزیع این مبلغ بزرگ را دارند یا خیر و دوم اینکه آیا این امکان که این بودجه نشان دار شود تا سازمان‌های بیمه گر آن را در سرفصل‌های دیگر هزینه نکنند و به سایر زخم‌های خود نزنند، وجود دارد یا خیر.

وی ادامه داد: به هر حال بخشی از کارشناسان معتقدند که بیمه‌ها هنوز زیرساخت لازم برای توزیع این عدد را فراهم نکرده اند و باید در این رابطه هرچه زودتر چاره اندیشی کنند و البته برخی دیگر از کارشناسان هم معتقدند بیمه‌ها آمادگی دارند و از این موضوع استقبال می‌کنند و این موضوع تنها متوقف بر اراده دولت و مجلس است.

در ادامه، کاظم میکائیلی رئیس گروه تدوین و سیاست گذاری تعهدات سازمان‌های بیمه گر پایه، اظهار داشت: ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارویی سازمان‌های بیمه گر در سال ۱۳۹۹ بوده است و اگر ارز دولتی دارو حذف شود و این یارانه در اختیار بیمه‌ها قرار گیرد تا به مصرف کننده نهایی انتقال پیدا کند، سازمان‌های بیمه این توانایی و پتانسیل و زیرساخت را دارند که این مبلغ را توزیع کنند.

وی ادامه داد: اگر ۱۷۷ قلم دارو مدیریت شود، حدود ۶۰ درصد هزینه‌های بیمه مدیریت خواهد شد. بنابراین می‌توانیم با این داروها آغاز کنیم.

میکائیلی افزود: این امکان در سازمان‌های بیمه وجود دارد که یارانه دارو، نشان دار شود تا در سرفصل‌های دیگر هزینه نشود و این دغدغه صنعت دارو برطرف شود.

وی در پایان تاکید کرد: نگرانی بابت تأمین نقدینگی صنعت دارو، در صورت حذف ارز دولتی دارو، یک‌نگرانی درست و منطقی است.
برچسب ها: ارز ، دولتی ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: