کد خبر: ۲۸۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 21
وزیر آموزش‌وپرورش یک‌بار در اسفند۱۳۹۹ در مکاتبه با وزیر بهداشت و بار دیگر در اواخر فروردین ۱۴۰۰ به‌صورت مکتوب از رئیس‌جمهور خواست تا برای زمینه‌چینی جهت بازگشایی مدارس، فرهنگیان در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند

شفاآنلاین>سلامت> غیرحضوری شدن آموزش دانش‌آموزان کشور در پی شیوع کرونا در حالی ۱.۵ ساله شده که در طول این مدت وزیر آموزش‌وپرورش با این استدلال که «مطالعات نشان می‌دهد تاثیر تعیین‌کننده‌ای بین بازگشایی مدارس و شیوع بیماری کرونا وجود ندارد» تلاش زیادی کرد تا حتی فقط بخشی از دانش‌آموزان را بر اساس پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌هایی که طراحی کرده بودند، به مدرسه بکشاند، اما موج نگرانی خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه چنان بود که فرمان بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور ۱۳۹۹، چند هفته‌ای بیشتر دوام نیاورد و آموزش حضوری در همان مهرماه در اکثر نقاط کشور رو به تعطیلی رفت.

به گزارش شفاآنلاین: با این همه اگر همه ضعف‌های زیرساختی آموزش مجازی از مشکلات شبکه شاد گرفته تا وضعیت اینترنت در کشور و مصائب تهیه تبلت و گوشی هوشمند برای شرکت دانش‌آموزان در کلاس‌های آنلاین را هضم کنیم، اذعان خانواده‌ها به افت تحصیلی دانش‌آموزان و کاهش کیفیت یادگیری آن‌ها در شیوه آموزش مجازی نکته‌ای است که بیم بارآمدن نسلی با پایه ضعیف درسی را دوچندان می‌کند، به‌خصوص که عدم‌امکان نظارت آنچنانی بر امتحانات مجازی هم کیفیت و سلامت سنجش دانش‌آموزان را با چالش مواجه کرده است. از سوی دیگر، از دست رفتن فرصت تمرین زیست‌پذیری اجتماعی و فعالیت‌های مشارکتی دانش‌آموزان با فاصله‌گرفتن طولانی آن‌ها از مدرسه و جمع همسالان نیز مزید بر علت شده است.با همه اینها، امیدواری برای بازگشایی مدارس مشروط به واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان است و محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش نیز به محض شروع هرچند محدود واکسیناسیون در کشور، رایزنی‌ها برای پوشش معلمان و دانش‌آموزان را آغاز کرد.

محمد محسن‌بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش درباره این پیگیری‌ها می‌گوید: «وزیر آموزش‌وپرورش یک‌بار در اسفند۱۳۹۹ در مکاتبه با وزیر بهداشت و بار دیگر در اواخر فروردین ۱۴۰۰ به‌صورت مکتوب از رئیس‌جمهور خواست تا برای زمینه‌چینی جهت بازگشایی مدارس، فرهنگیان در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.» َحاجی‌میرزایی همچنین با انتشار آماری از تجربه تصمیم‌گیری کشورها برای اولویت‌بخشی به واکسیناسیون معلمان، تلاش کرد که مسئولان و ستاد ملی مقابله با کرونا را در این زمینه راضی کند. آمار اعلامی وزیر آموزش‌وپرورش حاکی از این بود که در ۷۶ کشور دنیا، معلمان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گرفته‌اند و ۱۳ کشور نیز اولویت اول خود را به این قشر اختصاص داده‌اند.»

بالاخره در نیمه اردیبهشت‌ماه امسال، چراغ سبز ستاد ملی مقابله با کرونا برای واکسیناسیون فرهنگیان از سوی علیرضا رئیسی سخنگوی این ستاد نشان داده شد که گفت: «آرزوی ما این است که همه آموزش‌ها حضوری شود، زیرا مباحث آموزشی در دوران کرونا آسیب جدی دیدند. بحث این را داریم که از اول مهر ۱۴۰۰ مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شوند و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا معلمان و استادان دانشگاهی از مردادماه واکسینه شوند که بتوانند کلاس برگزار کنند.»

محسن‌بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص جزئیات واکسیناسیون فرهنگیان که مقدمه بازگشایی مدارس در مهرماه است می‌گوید: «براساس توافق صورت‌گرفته با مسئولان وزارت بهداشت در جلسات مشترک، برنامه واکسیناسیون فرهنگیان در مرداد آغاز می‌شود و تا پایان همان ماه به‌طور کامل اجرا خواهد شد و بازگشایی مدارس نیز از اول مهر ۱۴۰۰ صورت می‌گیرد.» این در حالی است که در حال حاضر واکسیناسیون برای افراد زیر ۱۸ سال در کشور ما وجود ندارد و از طرف دیگر حتی طرح واکسیناسیون برای افراد اولویت دار نیز در کما باقی مانده و دوز دوم واکسن به این افراد تزریق نشده است چرا که گفته می‌شود واردات آن با مشکل مواجه شده است! با این همه خیلی‌ها مخالف بازگشایی مدارس هستند و معتقدند این امر باید در نیمه دوم سال تحصیلی جاری صورت بگیرد.

نباید بی‌گدار به آب بزنیم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به احتمال بازگشایی مدارس و عدم وجود واکسن برای زیر ۱۸ ساله‌ها گفت: اگر اکثریت مردم را واکسینه کردند و احتمال خطر و ابتلا کاهش یافت بعد آن وقت می‌توانند برای برگزاری کلاس‌های حضوری برنامه ریزی کنند و اکنون با توجه به اینکه هنوز میزان فوتی‌های کرونا بالاست، من بازگشایی مدارس را ریسک می‌دانیم و به نظرم مقداری خطر آفرین است.مهدی گلشنی اظهار داشت: فکر می‌کنم همچنان باید کلاس‌های غیرحضوری ادامه یابد تا مطمئن شویم، مشکلی برای دانش‌آموزان پیش نمی‌آید. در عین حال اگر به نیمه سال رسیدیم و مشکلی متوجه این گروه سنی نبود، می‌توان آموزش را از آنجا به بعد حضوری ادامه داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این نکته را هم باید در نظر گرفت که هنوز خیلی از افراد جامعه واکسینه نشدند، بنابراین هر وقت که احساس کردند، احتمال خطر کم است بلافاصله آموزش را حضوری کنند. حضوری شدن کلاس‌های درس مدارس می‌تواند از ربع اول، ربع دوم یا حتی در ربع سوم سال صورت بگیرد، ولی اینکه ناگهان مدرسه را بدون ارزیابی باز کنند وضعیت مقدار خطر آفرین خواهد شد. وزارت بهداشت بدون مشورت با گروه بسیار بزرگی از پزشکان و متخصصان نسبت به بازگشایی مدارس نباید اقدام کند.

وی در خصوص اینکه آموزش حضوری باید همراه با واکسینه شدن اکثریت جمعیت باشد، گفت: اگر در این سه ماه وضعیت تغییر پیدا کرد، به گونه‌ای که حجم وسیعی واکسن وارد شد و تعداد بسیار زیادی را واکسینه کردند، می‌توانند تغییر وضعیت دهند، اما از الان برای سه ماه دیگر تکلیف قطعی معین نکنند، زیرا برای مسائلی مانند کنکور در ابتدا به شکل قطعی یک سری موارد را اعلام کردند و بعد زمان آن را تغییر دادند. پس بهتر است نسبت به وضعیت در حال حاضر تصمیم‌گیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه من صد در صد با کلاس حضوری موافق هستم، گفت: آموزش و پرورش هم باید با پزشکان مشورت کرده، شرایطش را بگوید و سپس نظر خود را اعلام کند. باید در کل کشور رصدی شود که مشخص باشد وضعیت کرونا و دانش‌آموزان چگونه است. اگر بنا به آموزش حضوری شد، بعضی نقاط کشور می‌توانند کلاس‌ها را خلوت‌تر کنند و در عوض اینکه دانش‌آموزان را در یک کلاس جمع کنند، آن‌ها در سه کلاس ببرند. آنجایی که می‎توانند تدارک دیگری فراهم کنند، حتما انجام دهند اما گر نمی‎توانند نباید در مورد دانش‌آموزان دست به کارهای ریسک‌پذیر
بزنند.

مسئولان شعاری دادند که عملی نیست
محمد رضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی در خصوص نگرانی‌ها برای بازگشایی مدارس به عصر قانون گفت:« واکسیناسیون لازمه بازگشایی مدارس است، مسئولان گفته بودند که معلمان تا آخر تیر ماه واکسینه خواهند شد اما چیزی که شاهدش هستیم این است که در حال حاضر در واکسیناسیون رده‌های ابتدایی هم گیر کرده اند! همین حالا افراد سالمندی که دوز اول واکسن دریافت کرده‌اند از انجام دوز دوم بازمانده‌اند آن وقت چطور می‌خواهند تا آخر تیر ماه معلمان را هم واکسینه کنند؟ خیلی مشخص است که مسئولان شعاری دادند که عملی نیست!» وی تصریح کرد:«با توجه به انواع جدیدی از کرونا که شاهد هستیم به نظر می‌رسد شرایط حتی از سال قبل هم خطرناک‌تر است و به نظر می‌رسد چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ سخت افزاری شرایط بازگشایی مدارس وجود ندارد. سال گذشته نیز دولت تمام تلاش خود را کرد که مدارس را بازگشایی کند اما با بی‌تدبیری‌هایی که انجام داد در نهایت باز هم مدارس غیر حضوری شدند! واقعیت این است که اگر هم قرار شد آموزش غیر حضوری باشد، طی یکسال گذشته معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها به یک تجربه یکسان و موثری دست پیدا کرده‌اند که سبب می‌شود سال تحصیلی آینده کار آمد‌تر از سال تحصیلی گذشته باشد.» با این همه بار هم باید منتظر ماند و دید آیا تا آخر تیر ماه واکسیناسیون معلمان به صورت کامل انجام خواهد شد؟روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: