کد خبر: ۲۸۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 15
ما یک سامانه شهروندی غیرحضوری داریم که خدماتی دارد که بیمه شده با کد ملی و شماره همراه وارد سامانه می شود و احراز هویت می‌کند و می‌تواند تمام جزییات نسخه هایش را بررسی کند.
شفاآنلاین>سلامت>حسینی گفت: حدود ۲۵۰۰ نفر آموزش دیده‌اند تا خدمات نسخه‌نویسی الکترونیک را ارائه دهند.
 به گزارش شفاآنلاین:مریم حسینی، سرپرست اداره کل بیمه سلامت کشور اظهار کرد: طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بر اساس قانون ششم توسعه باید انجام شود. بودجه تمام نهادها و سازمانهایی که بازیگران حوزه سلامت هستند، مشخص شده تا همراه ما باشند و وارد این فضا شوند. براین اساس تا پایان آبان نسخه نویسی الکترونیک برای همه اجرایی خواهد شد.

او افزود: از دو سال گذشته برنامه نسخه پیچی و نسخه نویسی کاغذی متوقف شد. هم اکنون این برنامه در بیمارستان‌ها عملیاتی شده و با ارائه کارت و کد ملی خدمات درمانی به صورت الکترونیک انجام می‌شود ولی در مورد درمان سرپایی تا پایان آبان این اتفاق عملیاتی می‌شود.

حسینی گفت: ۷۲ درصد جمعیت ما شامل صندوق بیمه سلامت همگانی و بیمه روستاییان، توقف چاپ دفترچه داشتند و از اول تیر هم ۲۸ درصد جمعیت بیمه که سرانه سالانه دریافت دفترچه دارند مثل کارمندان، طلاب، دانشجویان و ... توقف چاپ دفترچه را خواهیم داشت.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت کشور تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴۰۰ پزشک به صورت صد درصدی در حال انجام نسخه نویسی الکترونیک هستند و حدود ۵ هزار پزشک در درمانگاه ها نیز با ارائه کد ملی خدمات الکترونیک ارائه می دهند.

او ادامه داد: استان تهران به دلیل حضور پزشکانی که به صورت مستقل با پزشک سلامت قرارداد ندارند، شرایط متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها دارد. در حال حاضر ۴ هزار پزشکی که با بیمه سلامت قرارداد ندارند، آماده هستند و ثبت نامشان انجام شده است. حدود ۲۵۰۰ نفر نیز آموزش دیده اند که خدمات نسخه نویسی الکترونیک را ارائه دهند.

حسینی بیان کرد: حدود ۱۰۰۰ تراکت آماده شده که در موسسات طرف قرار داد بیمه سلامت نصب می‌شود. شماره ۱۶۶۶ در آن ثبت و معرفی شده که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات و ابهامات موسسات و بیمه شده ها هستند. 

او با بیان اینکه تمام پزشکان در کل کشور باید به این خدمات مجهز شوند، گفت: پزشکانی که تاکنون در این مدت با خدمات الکترونیک سر و کار داشتند، هزینه نسخه‌نویسی‌های خود تا اردیبهشت ماه به حسابشان واریز شده و این مشوقی برای این طرح است. تعرفه تجویز الکترونیک که از دولت دریافت شده، از دیگر مشوق‌های این طرح برای پزشکان است.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت افزود: تا زمانی که زیرساخت های کامل برای این طرح آماده شود، بیمارستان ها و مراکز دولتی، از طریق سربرگ مطب و بیمارستان و تاریخ و نام خانوادگی، به بیمه شدگان خدمات ارائه می‌دهند .

او گفت: از فروردین ۱۴۰۰ پیشرفت چشمگیری بخصوص در بخش خصوصی در زمینه نسخه نویسی الکترونیک ایجاد شده است. اگر دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های دولتی دانشگاهی، همکاری های بیشتری با بخش خصوصی داشته باشند، به سرعت همه‌ مراکز مجهز به این خدمات می‌شوند.

حسینی افزود: در بخش خصوصی برخی از شهرستان های استان تهران مانند پاکدشت، ورامین، اسلامشهر، دماوند و فیروز کوه نسخه نویسی کاغذی متوقف شده است اما در بخش دولتی دانشگاهی هنوز جای کار باقی است و ما همزمان با آماده شدن زیرساختها طرح را پیش می بریم .

او ادامه داد: ما یک سامانه شهروندی غیرحضوری داریم که خدماتی دارد که بیمه شده با کد ملی و شماره همراه وارد سامانه می شود و احراز هویت می‌کند و می‌تواند تمام جزییات نسخه هایش را بررسی کند.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت گفت: همچنین یک سامانه ثبت شکایات نیز وجود دارد که ما تقاضای مطالبه‌گری از شهروندان و بیمه شدگان داریم.

او یادآوری کرد: نسخه‌نویسی الکترونیکی با سرعت و شدت در حال پیشرفت است و ما قصد داریم برخی داروهای گران مثل برخی مکمل ها را به گونه ای ارائه دهیم که فقط در صورت الکترونیک بودن دفترچه بیمه ارائه شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: