کد خبر: ۲۸۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 10
سازمان نظام‌پزشکی در اصل یک سازمان مردم‌نهاد است. اما مشکل اصلی سازمان این است که جایگاهی که براساس قانونی که برایش تعریف شده است قابلیت اجرایی ندارد

شفاآنلاین>سلامت> با وجود اینکه برخی چهره‌های سرشناس جامعه پزشکی کشور نقدهای جدی به عملکرد سازمان نظام‌پزشکی کشور دارند اما برخلاف نظرهای آنها، دکتر علی دباغ عضو موسس مرکز تحقیقات بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر اسبق انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران درخصوص عملکرد سازمان نظام‌پزشکی گفت: سازمان نظام‌پزشکی در اصل یک سازمان مردم‌نهاد است. اما مشکل اصلی سازمان این است که جایگاهی که براساس قانونی که برایش تعریف شده است قابلیت اجرایی ندارد. البته بخشی از آن به سازمان معطوف می‌شود، که نتوانسته قابلیت و قدرت لازم را برای خودش به وجود آورد و بخش دیگر آن به ساختار سازمان نظام سلامت بازمی‌گردد که واگذاری برخی از اختیارات قانونی به سمن‌هایش مورد توجه نیست. به‌طور مثال اگر سازمان نظام‌پزشکی بخواهد در بخش‌های آموزشی و پژوهشی، صدور مجوز بیمارستان، نظارت و برگزاری جلسه‌های کارشناسی دخل و تصرفی کند، وزارت بهداشت مداخله می‌کند زیرا آنها بر این عقیده‌اند که ساختار سازمان نظام‌پزشکی ضعیف است و از طرفی به خاطر تعارض منافع اجازه اختیارات اجرایی را به سازمان نمی‌دهند. ضمن اینکه اصول مفاهیم پایه‌ای در نظام سلامت وجود دارد که هنوز ۱۰۰ درصد حل نشده است.

به گزارش شفاآنلاین: معاون آموزشی نظام‌پزشکی تهران افزود: سازمان نظام‌پزشکی برآمده از اعضای صنف است. در عین حالی یک سازمان مرتبط با نظام سلامت و یک مجموعه مردم‌نهاد هم است. مردم‌نهاد بودن این سازمان باعث شده که نیازمند آرای اعضا سازمان باشد.

این در حالی است که معمولا اعضای سازمان اشتیاقی برای شرکت در انتخابات ندارند. که به نظرم این قسمت نیازمند حمایت اعضای سازمان است که در انتخابات پیش‌رو با شور و هیجان بیشتری شرکت کنند. البته شفاف بگویم اعضای سازمان هم بر این عقیده‌اند که سازمان نظام‌پزشکی تاثیر آنچنانی برای آنها نداشته است.

بنابراین انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند. همین امر منجر به دور تسلسل باطلی می‌شود که به همه، از جمله اعضا و سازمان آسیب می‌زند. دکتر دباغ با تاکید بر اهمیت شرکت حداکثری در انتخابات سازمان نظام‌پزشکی بیان کرد: به عقیده من بهترین روند این است که اعضای سازمان مشارکت بیشتری در سازمان و انتخابات داشته باشند و افرادی را برای تصدی مسوولیت‌های سازمان انتخاب کنند که آنها از این سمت‌ها به عنوان سکوی پرتاب استفاده نکنند. بلکه برای رشد و پیشرفت سازمان تلاش کنند.

وی افزود: برخی همکاران ما درخصوص عملکرد سازمان نظام‌پزشکی انتقادهایی دارند، که در نتیجه باید یادآور شد در انتخابات‌ پیش‌رو می‌بایست افراد دارای قدرت و باصلاحیت را انتخاب کنند.به گفته وی، وقتی این سازمان دیگر قدرتی ندارد در نقطه‌ای باید این ساختار شکسته شود و اعضای سازمان پا به میدان بگذارند.

افرادی باید روی کار بیایند که سازمان را محکم و قدرتمند کنند. از طرفی وقتی اعضای سازمان در انتخابات شرکت نکنند افراد قوی انتخاب نمی‌شوند، بلکه افراد ضعیف روی کار می‌آیند. بنابراین در یک جایی باید این مساله حل شود. اگر چه برخی می‌گویند اگر افراد قوی هم روی کار بیایند تغییری رخ نمی‌دهد؛ ولی باید بدانیم این نظر مطلق نیست بلکه کاملا نسبی است. بالاخره وقتی افراد قوی برای تصدی مسوولیت‌‌ها در سازمان انتخاب شوند، هر چند کم اما کارهای مهمی را می‌توانند انجام ‌دهند. اما باز من بر این عقیده‌ام که با روی کار آمدن افراد قوی تغییر روی می‌دهد و به دنبال ناامیدی هم نیستم.

ضمن اینکه معتقدم هیچ‌کدام از این مسائل صددرصد سیاه و سفید نیست بلکه خاکستری است. ولی هر اندازه افراد قوی‌تری برای ریاست سازمان انتخاب شوند، شانس و میزان انجام کارهای موثرتر بیشتر می‌شود.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: