کد خبر: ۲۸۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 08
اگر احساس بیماری یا تب داریم از خانه بیرون نرویم، هنگام سرفه و عطسه با دستمال جلوی دهان و بینی‌مان را بگیریم تا از انتقال آلودگی به دیگران پیشگیری شود

شفاآنلاین>سلامت> ویروس کرونا، نه‌تنها زندگی انسان‌ و دیگر میزبانانش (خفاش، مار، خوک، اسب و...) را برهم زده، بلکه نظم و گردش جهان هستی را به‌طور کلی دگرگون کرده است. این ویروس، بیش از 180کشور را فراگرفته، بر همین اساس جلوگیری از گسترش آلودگی و تلاش برای ریشه‌کنی آن، مهم‌ترین گام بهداشت جهانی است.

در سال1968 دانشمندان ویروس‌شناس جهان با بهره‌گیری از میکروسکوپ الکترونیک که از سال1930 ساخته شده بود، ویروس‌ها را بر پایه اسیدآمینه‌های هسته مرکزی‌شان به 2دستهDNA(DEOXYRIBO NUCLEIC ACID) و RNA(RIBO NUCLEIC ACID) تقسیم کردند. دسته ویروس‌های RNA از راسته(NIDOVIRALIS) هستند که با توجه به شکل ظاهری‌شان که همانند تاج است (در زبان لاتین و یونان قدیم به تاج کورونا گفته می‌شد) این ویروس‌ها را کرونا نامیدند. 4گونه از این خانواده در همان سال 1968شناخته شدند که عامل عفونت‌های معمولی و کم‌خطر دستگاه تنفسی هستند. گونه پنجم حدود سال‌های 2003- 2002 در چین شناخته شد که به‌عنوان ویروس (نشانگان حاد دستگاه تنفسی (SEVEREACUTE RESPIRATORY SYNDROMESARSCOV)معروف است. گونه ششم را در  سال‌های2013-2012 در عربستان‌سعودی از خون شتر و انسان به‌دست آوردند و به نام منطقه کشف شده ویروس (نشانگان دستگاه تنفسی خاورمیانه) MERSCOV(MIDDLE EAST RESPIRATORY SYNDROME) نامگذاری کردند.

هفتمین و بدترین گونه این خانواده(COVID-19)را بر پایه سال پدیدآمدنش می‌شناسیم. همگنی و همسانی گونه‌های 5و 7 تا این اندازه است که گروهی SARS را…

SARSCOV1 و COVID-19 و SARSCOV2 می‌نامند؛ همچنان که می‌بینیم در نامگذاری هفتمین گونه خانواده کرونا به جای واژه نشانگان(سندروم) واژه بیماری به‌کار رفته است. به‌خاطر داریم که این خانواده ویروسی موجب بیماری در انسان و دیگر جانداران می‌شود. یادآوری می‌کنم که نزدیک به 220گونه ویروسی بیماری‌زا در انسان شناسایی شده که بیش از150گونه آنها در دیگر جانوران هم بیماری‌زاست؛ یعنی مشترک هستند. بیماری     کوویدـ 19 سخت، کشنده، به‌شدت آلوده‌کننده و آزاردهنده است که برای کم کردن میزان گستردگی آن 4راه پیشنهاد می‌کنم:

1- پاکسازی منطقه‌ای و ریشه‌کنی جهانی این ویروس: مسئولان و تصمیم‌گیرندگان ناآگاه باید این نکته را درک کنند که مشکل اصلی بی‌توجهی به زندگی و تندرستی مردم است؛ بنابراین با توجه به‌وجود این تفکر، بعید می‌دانم بتوان از این‌ راه، پاندمی کرونا را کنترل کرد.

2- واکسیناسیون: پیشگیری با کاربرد واکسن، دانش و فن واکسن‌سازی و داروسازی بسیار ظریف و دقیق است و تا آنجا که می‌دانم معمولا خارج از مسائل سیاسی است. این تیزبینی و موشکافی هم‌تراز دانش و فن الکترونیک و شاید هم از آن پیچیده‌تر باشد.

3- دارو: همچنان که پیش‌تر عرض کردم دانش و فن داروسازی هم احتیاج به موشکافی و ریزه‌کاری و تیزبینی ویژه‌ای دارد و تاکنون دانشمندان این رشته موفق به ساختن داروی ویژه این ویروس نشده‌اند، داروی رمدسیویر هم که به‌کار می‌رود، بیشتر به‌عنوان داروی کمکی شناخته می‌شود. شاید بتوان فهمید که ما پزشکان تا چه اندازه از این کمبود رنج می‌بریم؛ به‌ویژه پزشکان مسئول درمان با نهایت فداکاری با داروهای کمکی مجبورند دست‌وپنجه نرم کنند. درهرحال امید دستیابی به داروی اختصاصی خیلی بیشتر است.

4- خودپناهی و مردم‌دوستی: در کرونا همچون سیاست، همه‌‌چیز و همه‌جا و همه‌کس مشکوک است و به همین جهت لازم است هرکسی مواظب آلوده نشدن خودش و دیگران باشد و به‌ویژه چون ناقلان ویروسی غیربیمار درجامعه کم نیستند، انسانیت حکم می‌کند درنظر داشته باشیم که شاید یکی از حاملان سالم من باشم و آنان که می‌دانند این ویروس را دارند، قطعا شرافت حکم می‌کند که از مردم چنان مواظبت کنند که از خود و دیگر عزیزانشان مراقبت می‌کنند. ما تنها مسئول خودمان نیستیم، بلکه وظایف انسانی داریم که ما را در قبال جامعه مسئول می‌کند. کوتاه بگویم که ما حتی درصورت واکسیناسیون، باید از ماسک استفاده کنیم، دستمان را با صابون بشوییم و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.

اگر احساس بیماری یا تب داریم از خانه بیرون نرویم، هنگام سرفه و عطسه با دستمال جلوی دهان و بینی‌مان را بگیریم تا از انتقال آلودگی به دیگران پیشگیری شود.روزنامه همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: