کد خبر: ۲۸۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 07
دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به اتمام محموله‌های دریافتی واکسن تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون علیه کرونا ویروس انجام نمی‌شود

شفاآنلاین>سلامت> خنگوی ستاد ملی کرونا با رد توقف روند واکسیناسیون، ادامه تلقیح به گروه‌های سنی بعدی را به ورود اولین محموله‌های واکسن موکول کرد

به گزارش شفاآنلاین: روند واکسیناسیون کرونا برخلاف دو هفته گذشته که سرعت گرفته بود در روزهای اخیر کند و به گفته برخی رسانه‌ها در برخی از استان‌ها متوقف شده است. این موضوع با انتشار تصاویر تعدادی از مراکز تزریق در فضای مجازی و اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تایید شد. با این حال خبر توقف واکسیناسیون از سوی وزارت بهداشت مورد تکذیب قرار گرفت اما شنیده‌ها حاکی از آن است با توجه به امکان صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن‌های ایرانی در روزهای آتی این احمال وجود دارد که این واکسن‌ها جایگزین واکسن سینوفارم چینی در دوز دوم تزریق شوند.

اطلاعیه توقف واکسیناسیون در شیراز
دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به اتمام محموله‌های دریافتی واکسن تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون علیه کرونا ویروس انجام نمی‌شود. این اطلاعیه یادآور شده است که به دلیل اتمام محموله واکسن، از روز ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون علیه کرونا ویروس انجام نمی‌شود و ادامه فرآیند واکسیناسیون به محض دریافت محموله جدید از وزارت بهداشت، اطلاع رسانی می‌شود.

تکذیب وزارت بهداشت
اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز مبنی بر توقف واکسن کرونا که در پی انتشار تصاویری از اعلام اتمام واکسن در مراکز تزریق صورت گرفت از سوی مسئولان وزارت بهداشت رد شده است. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا با تکذیب توقف واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: «واکسیناسیون گروه‌های بعدی سنی به زمانی موکول شد که محموله واکسن وارد کشور شود و اینکه واکسیناسیون متوقف شده است حرف درستى نیست، اما واکسیناسیون سایر گروه‌های سنی تا ورود محموله واکسن انجام نمی‌شود.»

وی افزود: «واکسیناسیون افراد بالای ٨٠ و ٧۵ سال انجام شده و واکسیناسیون ٧٠ ساله‌ها در حال انجام است و تعدادی از جانبازان، سالمندان و معلولان را هم واکسینه کردیم. قرار بود محموله‌ای شامل ٣ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود و واکسیناسیون سرعت خوبی داشت، اما ورود این محموله با تاخیر مواجه شد و تصمیم گرفتیم به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ٧٠ سال را تکمیل کنیم و این گروه‌های سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند. لذا واکسیناسیون کرونا در ایران متوقف نشده است و تا اطمینان از رسیدن محموله بعدی، گروه‌های پرخطر را واکسینه خواهیم کرد.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی برکت خبر داد و گفت: «خبر خوشی درباره واکسن ایرانى در راه است و ما فردا و پس فردا جلسه کمیته اخلاق در پژوهش و کمیته بالینی را داریم و بر اساس آخرین گزارش‌ها، واکسن‌های ایرانی از جمله برکت در فاز اول و دوم با روند خوبی پیش رفته‌اند. امیدواریم فردا مجوز مصرف اضطراری را برای واکسن برکت بگیریم و پس از آن می‌توانیم واکسیناسیون را با واکسن ایرانی شروع کنیم.»

وی بیان کرد: «تا پایان هفته یک میلیون دوز واکسن ایرانی به دست ما خواهد رسید و بعد از آن واکسیناسیون با واکسن ایرانی آغاز خواهد شد.در تیرماه حداقل سه تا پنج میلیون و در مرداد ماه بالای ١٠ میلیون دوز واکسن ایرانی به دست ما خواهد رسید و جای نگرانی نیست.»

واکسن‌های وارد شده
بر اساس اعلام مدیر عامل سازمان گمرک ایران تا کنون پنج میلیون و ۷۴۷ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا در 15 محموله از چند کشور وارد ایران و تحویل وزارت بهداشت شده است. گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد بیش از ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار نفر تاکنون موفق شده‌اند دوز اول واکسن کرونا را دریافت کنند. تاکنون ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا را زده اند. ۶۱۹ هزار و ۷۹۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۵۷۹ دوز رسیده است.

این میزان واکسن وارد شده در حالیست که پیش از این مسئولان مختلف و از جمله کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرده بود که تا هفته اول خردادماه 8 میلیون دوز واکسن کرونا از طریق هلال احمر وارد و در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت. با این حال محمد حسن قوسیان مقدم، دبیرکل و سخنگوی این جمعیت گفت: «تا امروز 2.4 میلیون دوز توسط هلال احمر وارد شده است و برای تزریق به گروه‌های هدف در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شده است.»

وی در رابطه با تاخیر‌های صورت گرفته در واردات واکسن کرونا نیز اظهار کرد: «مشکل تاخیر در واردات واکسن یک مشکل جهانی و بین‌المللی است و فقط مختص ایران نیست. با این حال در تلاش هستیم تا مشکل واردات حل شود.»

قوسیان مقدم با اشاره به هماهنگی با فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ نیز گفت: «مقامات فدراسیون به ما گفته‌اند که تلاش‌های خود را برای تسهیل کردن واردات واکسن کرونا به ایران انجام خواهند داد.»

نگرانی از عدم دریافت دوز دوم واکسن کرونا
موضوع توقف در واکسیناسیون کرونا به ویژه برای افرادی که قرار بود دوز دوم واکسن خود را دریافت کنند موجب نگرانی شده است، با این حال کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این رابطه اظهار کرد: «عزیزانی که به مراکز تزریق واکسن در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها مراجعه کرده‌اند و به دلیل در اولویت بودن دوز اول نتوانسته‌اند دوز دوم را دریافت کنند، نگرانی نداشته باشند. فاصله زمانی تعیین شده برای تزریق دوز دوم، عموما بهترین فاصله زمانی نیست بلکه حداقل فاصله زمانی است که بین تزریق دو دوز واکسن تعیین شده است.»

سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآور شد: «اغلب واکسن‌هایی که امروز در دسترس است با طولانی شدن فاصله زمانی تزریق دوز دوم نه تنها مشکلی نخواهند داشت حتی توصیه شده برخی از واکسن‌ها با توجه به ساختاری که دارند، از فاصله زمانی دو یا چهار هفته و سه ماه فراتر بروند.»

جهانپور تاکید کرد: «اولویت با تزریق دوز اول واکسن است چون ایمنی پایه و حداقل‌هایی از ایمنی را در بدن ایجاد خواهد کرد و این ارزشمند است. لذا اگر جایی مجبور به انتخاب بین تزریق دوز اول و دوم شویم، تا زمانی که دوز دوم برسد طبیعتا دوز اول مقدم خواهد بود. همکاران و سازمان‌های دیگر همکاری دارند تا در روزهای آتی، محموله‌هایی که تا امروز با تاخیر به کشور ارسال نشده، را دریافت کنیم به محض ورود محموله های جدید واکسن، تزریق دوز دوم واکسن برای افرادی که دوز اول را دریافت کرده‌اند با یک فاصله زمانی مناسب تزریق خواهد شد و افراد، هیچ دغدغه و نگرانی از نظر ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن نداشته باشند. همین که دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند، یک ایمنی پایه ایجاد خواهد کرد و با رعایت پروتکل‌ها، وضعیت بهتر خواهد بود.»

جهانپور یادآور شد: «با توجه به عدم تعادل بین عرضه و تقاضای واکسن کرونا و عدم توانایی برخی کشورها برای واکسیناسیون عمومی تا دو سه سال آینده، در برخی محافل علمی و کارشناسی در دنیا پیشنهاد می‌شود که دوز اول واکسن در طیف وسیعی از جامعه تزریق شود و بعد دوز دوم تزریق شود؛ اما هنوز این پیشنهادات مورد نظر نیست و در کشور ما نیز همچنان واکسیناسیون مطابق برنامه قبلی است که اگر تاخیری هم در تزریق واکسن وجود دارد، صرفا به دلیل تاخیر در ایفای تعهدات طرف خارجی و تامین کنندگان واکسن است.»

جهانپور افزود: «پیامک قبل از تزریق دوز دوم برای افرادی که دوز اول را دریافت کرده‌اند با توجه به جدول برنامه‌ریزی شده، ارسال می‌شود اما در روز مقرری که قرار است محموله‌های واکسن وارد و توزیع ‌شود، این اتفاق رخ نمی‌دهد و کل زنجیره واکسن ممکن است دچار مشکل شود. البته از ارسال پیامک و اینکه شاید عزیزانی مراجعه کرده و نتوانسته باشند دوز دوم را تزریق کنند، عذرخواهی می‌کنیم.»

دوز دوم واکسن با یک واکسن دیگر
علی‌رغم توضیحات جهانپور، شنیده شده است افرادی که دوز اول واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند برای دوز دوم خود واکسن خود احتمالا واکسن ایرانی را دریافت خواهند کرد. برخی منابع علت توقف واکسیناسیون را کمبود واکسن چینی سینوفارم می‌دانند و حتی صحبت‌هایی مبنی بر جایگزینی واکسن سینوفارم با کووایران برکت وجود دارد و به همین علت وزارت بهداشت قرار است مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی را صادر کند، اگرچه این موضوع از سوی هیچ‌یک از مقامات وزارت بهداشت تایید نشده است اما این پرسش را به وجود می‌آورد که اصولا جایگزینی یک نوع واکسن با واکسن دیگر امکان پذیر است؟ مینو محرز در این رابطه اظهار کرد: «اگر اولین واکسن تزریق شده سینوفارم باشد، چون واکسن برکت از نظر ساختاری عین سینوفارم است می‌توان از آن به عنوان دوز دوم استفاده کرد. اگر واکسن اول نوع دیگری باشد، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اما ما می‌خواهیم این واکسنی که تزریق شده اثر داشته باشد. به همین دلیل تزریق دو واکسن با پلتفرم متفاوت ممکن است آن تاثیری را که انتظارش را داریم نداشته باشد. واکسن برکت و سینوفارم هر دو از یک پلتفرم ویروس ضعیف شده هستند، آسترازنکا یک مکانیزم دیگر دارد و آدنوویروسی است و در نتیجه نوع آن واکسن داخلی یک مقداری فرق می‌کند. اسپوتنیک هم مثل آسترازنکا است، البته نوع آدنوویروس‌های این دو فرق می‌کند. به همین دلیل اگر دوز اول سینوفارم تزریق شده باشد، می‌شود دوز دوم از واکسن برکت استفاده کرد.»

وی یادآور شد: «الان تحقیقاتی که در کشورهای دیگر انجام شده نشان می‌دهد تزریق یک واکسن متفاوت برای دوز دوم چندان اشکالی ندارد، اما آن‌ها برای واکسن‌های خودشان این مطالعات را انجام داده‌اند و با این وجود هم هنوز به یک نتیجه قاطع نرسیدند که امکان انجام چنین کاری وجود دارد یا نه؟ بالاخره وزارت بهداشت یک کمیسیون واکسیناسیون دارد و تصمیم‌گیری با آن‌هاست. اگر می‌گویند برای دز دوم واکسن دیگری تزریق کنید و برای این کار حرف علمی دارند اشکالی ندارد. بالاخره از این که هیچ واکسنی تزریق نشود بهتر است و این کار در هر صورت مشکلی ایجاد نمی‌کند.» روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: