کد خبر: ۲۸۲۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 02
بر اساس ابلاغ ستاد مقابله با کرونا، خروج پلاکهای غیربومی از شهرهای دارای محدودیت و رنگ‌بندی (قرمز، نارنجی و زرد) و مراکز استان بدون رنگ‌بندی ممنوع است و مشمول جریمه می‌شود

شفاآنلاین>سلامت> تعطیلات خردادماه از فردا (پنج شنبه) در کشور آغاز می‌شود و بسیاری بار سفر را از امروز بسته‌اند. در این بین با نظر ستاد ملی مقابله با کرونا  جاده‌های کشور از امروز (ساعت 12) تا روز دوشنبه بسته شدند و فقط اتوبوس‌های و وسایل باری در جاده‌ها امکان عبور و مرور دارد.

به گزارش شفاآنلاین: بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و این محدودیت‌ها شامل‌ همه شهرهای قرمز است. بنا به گفته سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا محدودیت تردد بین استانها بدون رنگ‌بندی اعمال می‌شود و بین شهرهای یک استان بلامانع است،  در همین مقطع محدودیت تردد در شهرهای زرد نیز انجام خواهد شد.

در حال حاضر221 شهر زرد وجود دارد محدودیت تردد بین استانی با مبلغ جریمه 500 هزار تومانی اعمال می‌شود، 13 شهر هم در وضعیت قرمز و 213 شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند. رئیس پلیس راهور در پاسخ به این پرسش که تکلیف بازگشت مسافرانی که پیش از اعمال محدودیتها به سفر رفته‌اند چه می شود، اظهار کرد: بر اساس ابلاغ ستاد مقابله با کرونا، خروج پلاکهای غیربومی از شهرهای دارای محدودیت و رنگ‌بندی (قرمز، نارنجی و زرد) و مراکز استان بدون رنگ‌بندی ممنوع است و مشمول جریمه می‌شود؛ همچنین ورود خودروهای غیربومی به مراکز استانها و شهرهای دارای وضعیت قرمز، نارنجی و زرد ممنوع بوده و مشمول جریمه خواهد بود. رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: در هر صورت اگر کسی سفر ضرروی دارد، باید از ناوگان عمومی استفاده کند، این افراد می‌توانند برای تردد شبانه از تاکسی‌های اینترنتی و آژانسها و برای تردد بین شهرها از ناوگان هوایی، ریلی، مسافری و تاکسی بین شهری استفاده کند.

 تکرار اشتباه گذشته
اما ظاهــرا قــرار نیست که از اشتباهات گذشته درس بگیریم و همزمان با اعلام اینکه وسایل حمل و نقل عمومی (مانند قطار، اتوبوس و هــواپیما) شامل محدودیت‌ها نمی‌شوند، مانند تعطیلات گذشته، از روزهای گذشته بلیت‌های این وسایل نقلیه رزرو شده و حتی به دلیل حجم بالای تقاضا مخصوصا به شهرهای گردشگر پذیر، بلیت‌ها در سایت‌های دیوار و ... به چند برابر قیمت به فروش می‌رسند. با بررسی این آگهی‌ها، می‌توان دریافت بلیت اصفهان برای سه نفر هشتصد تا یک میلیون تومان قیمت گذاری شده است که در حالت عادی این بلیت‌ها حدود 400 هزار تومان قیمت دارند. یا بلیت هواپیما برای دو نفر به رشت به مبلغ سه میلیون به فروش می‌رسد.  طبق نظر کارشناسان، یکی از عواملی که باعث شد پس از نوروز 1400، کرونا در کشور به اوج خود برسد، تراکم مسافران در وسایل حمل و نقل عمومی بود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در صورت حضور یک فرد مبتلا در خودروی شخصی، نهایتا چهار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند، اما یک عطسه یا سرفه فرد بیمار در یک اتوبوس پر از مسافر کافی است، که بیش از 30 نفر به کرونا مبتلا شوند. هنوز تصاویر ایستادن برخی از مسافران در پرواز رواز آبادان- مشهد و در 21 فروردین از یادها نرفته است و چرخش ویروس هندی و آفریقایی در شهرهای جنوبی کشور، آنها را در آستانه بحران قرار داده است. این موضوع را سخنگوی وزارت بهداشت تایید می‌کند و می گوید: با وجود مشاهده روند کاهشی در تعداد موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در کشور، وضعیت بیماری همچنان ناپایدار، حساس و شکننده بوده و در برخی شهرستان‌های با وضعیت قرمز، سویه‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در حال انتشار است. آن‌طور که سیما سادات لاری گفته است: «بیشترین میزان بروز موارد بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام و خوزستان و بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان‌های البرز، چهار محال و بختیاری و خراسان شمالی گزارش شده است.» بنا براعلام وزارت بهداشت نیز از روز دوشنبه(10 خرداد) تا سه شنبه (11 خرداد) در کشور ۱۰هزار و ۶۸۷ بیمار جدید کووید۱۹ شناسایی شدند و ۱۷۱ تن نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. ۴ هزار و ۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

 نتوانستیم تهران را مقصد گردشگری کنیم
شهردار تهران گفت: استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل تهران برای توسعه و مقصد گردشگری شدن پایتخت آرزوی ما بود که در این دوره منابع و فرصت آن فراهم نشد. پیروز حناچی با اشاره به اینکه پرونده ثبت جهانی ولیعصر در حال تکمیل است، افزود: خیابان ولیعصر ۲۰ کیلومتر طول و ۱۸ هزار اصله درخت داشته که این درختان به ۶ هزار درخت کهنسال کاهش یافته بود و ما طی سه سال اخیر ۳ هزار و ۵۰۰ درخت با بن بالا در ولیعصر کاشتیم. آنچه ما انتظار داشتم اما شرایط مالی و کرونایی آن را متوقف کرد، استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل تهران برای توسعه و مقصد گردشگری شدن تهران بود. در این دوره این فرصت فراهم نشد و منابع به اندازه کافی نبود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: