کد خبر: ۲۸۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - 2021May 25
طی مطالعه‌ای که در آن رژیم غذایی ۱۲۴۰۰ نفر را به مدت ۷ سال تحت نظارت قرار دادند، در نهایت دیدند آنهایی که غذاهای سالم می‌خوردند احساس بهتر و رضایتمندی بیشتری از زندگی داشتند.

شفاآنلاین>سلامت> غذا چطور میتواند احوال(خُلق) ما را بهتر کند؟ آیا شما هم در مواقعی که دپرس و بی‌حوصله هستید برای بهبود خلقتان هوس خوراکی‌های شیرین مثل کیک و بستنی و غذاهای چرب مثل فست فودها می‌کنید؟

آیا واقعا این غذاها به ما حس بهتری می‌دهند؟ تحقیقات نشان داده‌اند که اینطور نیست و حتی گاهی عذاب وجدان بعد از آنها، لذت آنیِ خوردنشان را نیز از بین می‌برد.

این در حالیست که مصرف مداوم سبزیجات، میوه ها، ماهی ها، تخم مرغ، آجیل، حبوبات، غذاهای تخمیری مثل ماست احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهند.

طی مطالعه‌ای که در آن رژیم غذایی ۱۲۴۰۰ نفر را به مدت ۷ سال تحت نظارت قرار دادند، در نهایت دیدند آنهایی که غذاهای سالم می‌خوردند احساس بهتر و رضایتمندی بیشتری از زندگی داشتند.
در مطالعه‌ای دیگر تعدادی افراد افسرده را که بیشتر غذاهای شیرین، گوشتهای فراوری شده و میان وعده‌های شور مصرف می‌کردند، به دو گروه تقسیم کردند؛ گروه اول زیر نظر رژیم درمانگر تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود ایجاد کردند(رژیم غذایی مدیترانه‌ای و مصرف مکمل امگا۳ داشتند)، و گروه دوم فقط مشاوره حمایتی داشتند بدون هیچ توصیه رژیمی؛ بعد از سه ماه مشاهده شد که در گروه اول به میزان قابل توجهی سطح استرس کاهش یافته و آثار افسردگی کمتر شده است.

(رژیم مدیترانه‌ای شامل غلات سبوس دار، سبزیها، میوه ها، مغزها، روغن زیتون، لبنیات کم چرب؛ با تاکید بر به حداقل رساندن شیرینی‌ها و گوشت قرمز می‌باشد)در تحقیقات دیگر نشان داده شده، کاهش و افزایش قند خون نیز بر وضعیت روانی مانند افسردگی و اضطراب تاثیر‌گذار است.

بنابراین حفظ قند خون در سطح نرمال اهمیت دارد. دلیل این که بعضی از افراد در مواجهه با استرس، شیرینی مصرف می‌کنند نیز به دلیل تاثیر آن در ایجاد حس آرامش است. بنابراین مصرف میزان کافی غلات کامل (مانند نان سبوس دار و برنج قهوه ای) توصیه می‌گردد. دریافت کم کربوهیدرات تاثیر منفی بر حالات روحی دارد.

کمبود ویتامین دی در ابتلا به افسردگی، اختلالات خلقی و شناختی تاثیر‌گذار است. سطح مناسب ویتامین دی در بدن جهت درمان افسردگی مفید است. بهترین راه دریافت ویتامین دی تماس با نور آفتاب به میزان حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز است. خوردن غذاهای غنی شده با ویتامین دی مفید است.

البته برخی روانشناسان معتقدند که تعداد مطالعاتی که این موضوع را اثبات کنند هنوز کم است و قطعیتی وجود ندارد؛ اما با اینحال در برخی کشورها در پروسه روان درمانی، قبل از تجویز هر دارویی مردم را به داشتن تغذیه سالم، فعالیت بدنی، خواب کافی و اجتناب از سیگار کشیدن تشویق می‌کنند.

جالب است بدانید مصرف غذای سالم منجر به داشتن دستگاه گوارش سالم و رشد میکروبیوم یا همان باکتری‌های مفید در روده می‌شود. میکروبیوم روده با چندین مکانیسم روی مغز و کنترل استرس و بیماریهای مرتبط با آن تاثیر میگذارد.

با این اوصاف دور از ذهن نیست که بزودی علم به این نتیجه برسد که در درمان افسردگی و اضطراب قبل از شروع هر دارویی رژیم غذایی بیمار تغییر داده شود.آرزو مسیب زاده/ روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: