کد خبر: ۲۸۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021May 22
برای داروهای تک رقمی، دو رقمی و سه رقمی تغییراتی لحاظ گردید. تعرفه ابلاغ شده نسبت به تعرفه پایین سال‌های قبل کمی بهتر و رضایت بخش‌تر بود

شفاآنلاین>سلامت> «در تعرفه خدمات دارویی سال 1400 که توسط وزیر بهداشت به تمامی روسای دانشگاه‌های پزشکی تهران ابلاغ شد، برای داروهای تک رقمی، دو رقمی و سه رقمی تغییراتی لحاظ گردید. تعرفه ابلاغ شده نسبت به تعرفه پایین سال‌های قبل کمی بهتر و رضایت بخش‌تر بود. در واقع با توجه هزینه فوق العاده بالای داروخانه‌ها، تعرفه ابلاغ شده می‌تواند تا حدی اثربخش باشد.»

به گزارش شفاآنلاین: این گوشه‌ای از صحبت‌های حمید خیری، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران است که در خصوص ابلاغ افزایش تعرفه خدمات دارویی، وضعیت فعلی داروخانه‌ها، چرخه اقتصادی آن و موارد دیگر به گفت‌وگو نشسته است.

 آیا تعرفه‌های ابلاغی رضایت بخش است.
برای داروهای تک رقمی، دو رقمی و سه رقمی تغییراتی لحاظ گردید. تعرفه ابلاغ شده نسبت به تعرفه پایین سال‌های قبل کمی بهتر و رضایت بخش‌تر بود. در واقع با توجه هزینه فوق‌العاده بالای داروخانه‌ها، تعرفه ابلاغ شده می‌تواند تا حدی اثربخش باشد. افزایش تعرفه خدمات دارویی قطع به یقین لازم بود. داروخانه‌ها در یک چرخه اقتصادی سالم می‌توانند بهترین خدمات را ارائه دهند. داروخانه‌ها در وضعیت اقتصادی قبل در حال ضرردهی بودند. هر چند در حال حاضر هم سود لازم را ندارد، اما به هر حال هر داروخانه‌ای برای تهیه دارو باید سرمایه در گردشی داشته باشد و این موضوع از موارد مهم در هر داروخانه است.

چه عواملی می‌تواند روی اقتصاد داروخانه‌ها تاثیرگذار باشد؟
در خصوص اقتصاد داروخانه، بحث ساختارهای بیمه‌گر نیز مطرح است. ساختارهای بیمه‌گر اعلام کرده‌اند با اجرای نسخ آنلاین هزینه‌ها راحت‌تر و زودتر پرداخت می‌شود. داروخانه‌ها نسخ آنلاین را اجرایی کرده‌اند اما امروز باز شاهد تاخیر فراوان ساختارهای بیمه گر هستیم که امید است در آینده نزدیک این موارد بهتر شود. تغییرات اساسی در ساختارهای بیمه گر و همچنین اصلاح به مرور تعرفه‌ها می‌تواند سود بهتر دارو را در پی داشته باشد. سود دارو اگر بهتر شود نقش موثری در اقتصاد داروخانه می‌تواند داشته باشد. ساختارهای بیمه‌گر باید قسمت عمده‌ای از این موضوع را برعهده بگیرند.

اجرای نسخ الکترونیک در داروخانه‌ها به چه صورت است؟
اجرایی شدن نسخ الکترونیک یا بهتر بگوییم حذف نسخ کاغذی و دفترچه‌های بیمه‌ای در واقع به معنای کم شدن هزینه ساختارهای بیمه‌گر است.

هزینه مذکور به کجا سر ریز می‌شود؟
قطعا این هزینه باید به داروخانه‌ها بازگردد. زیرا برای اجرایی کردن آن باید سیستم خود را پویا نگه دارند. داروخانه‌ها ناگذیر هستند کاغذ و ابزار در دست داشته باشند و در مواقع نیاز به بیمار ارائه دهند. گاهی اوقات بیمار برای بیمه تکمیلی خود احتیاج به چاپ متفاوت دارد. حتی می‌توان گفت داروخانه باید نیروی لازم در این راستا تربیت کند. همه این موارد هزینه‌ای بر دوش داروخانه‌هاست.
در نسخ الکترونیکی نیاز به در نظر گرفتن هزینه‌ای معقول برای داروخانه‌هاست. در خصوص تغییر تعرفه‌ها در حقیقت آن چیزی که از طرف انجمن پیشنهاد شده بود با آنچه که تصویب شد متفاوت است اما در هر صورت از تعرفه قبلی می‌تواند اثربخش تر باشد.

حضور داروخانه‌های دولتی چه تاثیری در چرخه اقتصادی داروخانه‌ها دارد؟
حضور داروخانه‌های دولتی بر اقتصاد داروخانه‌های خصوصی بسیار تاثیر‌گذار است. با صراحت می‌توان گفت داروخانه‌های دولتی بالغ بر 50 درصد بازار دارویی کشور ار در دست دارند. امید است مسئولین و دست اندرکاران این حوزه به ‌ی رفتار کنند که از این پس بیشتر بازار در اختیار داروسازان بخش خصوصی قرار بگیرد. بر اساس اساسنامه هلال احمر، چه در سطح جهانی و چه در داخل کشور، هلال احمر هیچ گونه نقشی در توزیع دارو ‌ندارد مگر اینکه در شرایط بحران مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و مسائلی از این قبیل که توزیع دارو ضرورت پیدا می‌کند، با کسب اجازه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مقطعی از زمان می تواند در توزیع دارو نقش داشته باشد. در شرایط امروزه که دکتر و فارغ التحصیل داروساز زیاد است و بیشتر آنها در تلاش در جهت تاسیس داروخانه هستند، کمبودی وجود ندارد که ساختارهای دولتی بخواهند با حضور خود کمک کنند یا خواسته باشند داروخانه شبانه‌روزی احداث کنند. امروز در کشور به اندازه کافی نیروی انسانی داروساز وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌های لازم در این راستا صورت می‌گیرد. درخواست کننده و متقاضی تاسیس داروخانه بالا است و عملا کمبودی در کشور احساس نمی‌شود.

به عنوان مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، عملکرد انجمن را در دوره‌ای که گذشت چطور ارزیابی می‌کنید؟
انجمن داروسازان ایران یک انجمن صنفی است. انجمنی است که در هر زمینه‌ای که به داروخانه‌ها و داروسازان ارتباط داشته باشد ورود می‌کند و به سازمان غذا و دارو مشورت می‌دهد. در مورد آیین نامه‌ها، تعرفه داروسازان، توزیع دارو، نیازمندی‌های دارویی کشور و سایر موارد نظر و مشورت انجمن داروسازان ایران که از نزدیک با همه این موارد آشنایی دارد، بسیار کمک کننده و چاره ساز است. هر مکان و زمانی که از انجمن نظر مشورتی خواسته شود انجمن حضور دارد. گفتنی است اعضای حاضر در انجمن چه در داخل انجمن و چه در مجمع نمایندگان داروسازان و چه در شعب انجمن در سراسر کشور هیچ گونه حقوق یا حق جلسه ای دریافت نمی کنند.

انتخابات انجمن داروسازان ایران چه زمان و به چه صورت است؟
انجمن داروسازان ایران در مورد انتخابات شعب و انتخابات انجمن نظر خود را اعلام کرده است. انجمن داروسازان ایران مدت زیادی است موضوع ستاد برگزاری انتخابات را مطرح کرده است. موضوع این است که در کمیسیون ماده 10 احزاب با توجه تغییراتی که ایجاد شده، احزاب صنفی از احزاب سیاسی خارج شده است. انتخابات تعداد زیادی از انجمن‌ها از جمله انجمن داروسازان ایران به تعویق افتاده است. انتخابات انجمن داروسازان به این ترتیب است که در ابتدا ستاد برگزاری انتخاب در تهران با همکاری شعب انجمن استان‌های دیگر ستاد انتخابات تعیین می‌‌کنند. بعد در یک روز در تمام شعب به طور همزمان انتخابات صورت می‌گیرد و بعد از آن در ارتباط با انجمن داروسازان ایران نمایندگان شعب بر اساس تعداد داروسازان عضو، حق رای دارند که نمایندگان شعب بتوانند در انجمن داروسازان ایران عضو شوند. انجمن داروسازان ایران 15 عضو اصلی و بازرس دارد و اعضای علی‌البدل نیز خواهد داشت. برگزاری انتخابات مربوط به ستاد برگزاری انتخابات می‌شود. انجمن داروسازان تمایل دارد انتخابات هر چه زودتر برگزار شود. با توجه به بحث کرونا در این روزها و عدم برگزاری تجمعات برخی از انتخابات به تعویق افتاده است. امکانات و هماهنگی‌های لازم توسط ستاد برگزاری انتخابات بایستی بوجود بیاید و تا انتخابات انجمن، شعب انجمن و انتخابات انجمن داروسازان ایران هم صورت بگیرد.

ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید./ روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: