به گزارش شفاآنلاین: شاید تا چند سال قبل بیشتر دانشجویان گرایش زیادی به تحصیل در رشتههای فنی و مهندسی داشتند، اما چند سالی میشود که دیگر شوق و اشتیاقی میان آنها برای ادامه تحصیل در این رشتهها دیده نمیشود که به گفته متخصصان همین موضوع در آیندهای نهچندان دور باعث بروز آسیبهای جدی نه تنها به قشر دانشگاهی و علمی بلکه به قشر اقتصادی و اجتماعی خواهد شد چراکه رشتههای فنی و مهندسی که موتور محرک اقتصادی جامعه هستند.
حتی کارشناسان معتقدند که آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته مهندسی در گرداب بزرگی گیر افتاده است و دانش آموزانی که با هزار امید و آرزو ادامه تحصیل در این رشته را انتخاب میکنند بعد از فارغ التحصیلی باید در انتظار شغلی مناسب و در خور توجه جایگاه خودشان بمانند.
غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار کرد: ایران در رشتههای مهندسی رتبه جهانی ۱۰ و ۱۱ را از آن خود کرده است. اما بی توجهی به بازار کار آن، فارغ التحصیلان این رشته را همچنان با دلهره و نگرانی خاصی روبرو میکند؛ مطابق عقاید بسیاری از متخصصان رشتههای علوم پایه از قبیل فنی و مهندسی باعث پیشرفت همه جانبه کشور خواهند شد، اما بی توجهی مسئولان و سیاست گذاران به آینده شغلی این رشته باعث میشود تا تمرکز دانش آموزان از انتخاب این رشته به سمت و سوی رشتههایی که دارای بازار کار مناسبی هستند و مورد دلخواه خیلیها قرار دارد سوق داده شود که همین عامل به عنوان خطرناکترین موضوع باعث بازی با آینده شغلی خیلی از دانشجویان و دانش آموزان این مرز و بوم میشود.
طی سالهای اخیر تاکید ویژهای به تولید علم و فناوری در ایران شده، اما ادامه شرایط باعث شده است تا این قبیل از رشتهها مورد مغفول واقع شوند و به همین علت کاهش سالیانه آمار ورود دانش آموزان به رشتههای فنی و مهندسی را در پی داشته باشند.
مهدی پورفتح، معاون پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران درباره وضعیت رشته کامپیوتر در کشور اظهار کرد: مهندسی کامپیوتر در ایران به دو بخش نرم افزار و سخت افزار تقسیم بندی شده است.
او افزود: بازار کار مهندسی سخت افزار به نسبت مهندسی نرم افزار تا حدودی با محدودیت بیشتری روبرو است و مهندسی نرم افزار بازار کار نسبتا گستردهتری دارد و شاغلان آن درآمدهای بالا و نسبتاً خوبی دارند.
پورفتح تصریح کرد: برخی از شاغلان مهندسی کامپیوتر نرم افزار درآمدهای بالاتری به نسبت شاغلان این رشته در کشورهای دیگر دارند و باید دانست که درآمدها در حوزههای متفاوت رشته کامپیوتر متفاوت است، برای مثال شاغلان رشتههای بانکی مهندسی کامپیوتر حقوق بیشتری دریافت میکنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در حوزه کامپیوتر از بخشهای زیربنایی که در ارتباط با صنعت و جامعه هستند عقب ماندهایم و بیشتر به سمت و سوی فعالیتهای روبنایی در حال حرکت هستیم بنابراین باید به بخشهای زیربنایی توجه ویژهتری شود.
معاون پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران اضافه کرد: برخی از شرکتها درآمد بالایی دارند و دانشجویان سال دوم یا سوم کارشناسی به بعد در رشته کامپیوتر میتوانند در این شرکتها فعالیت کنند و حقوق بیشتری به نسبت استادان خود به دست آورند و ایراد این موضوع در این است که فعالان زیربنایی برای فعالیت در این حوزه مورد غفلت واقع شدهاند چراکه سرمایهگذاری مناسبی در این زمینه به خوبی صورت نگرفته است.
با وجود اینکه آمار شرکتکنندگان کنکور سراسری سال گذشته نیز حکایت از کم بودن متقاضیان گروه رشتههای ریاضی و فیزیک نسبت به سایر گروهها داشت، متخصصان این موضوع را به نبود جایگاه شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان رشتههای علوم پایه نسبت میدهند.
گفتنی است که بیتوجهی به رشتههای علوم پایه تبعات جدیدی برای بخش پژوهش دارد و تحقیقات بنیادی در علوم پایه جایگاه علمی کشور را تعیین میکند و باعث رشد و پیشرفت تحقیقات در علوم کاربردی میشود.
کاهش آمار ادامه تحصیل دانش آموزان در رشتههای فنی و مهندسی باید به عنوان زنگ خطر جدی برای مسئولان دانشگاهی در نظر گرفته شود و آنها با توجه به اهمیت این رشته گام موثری در جذب افراد دبیرستانی بردارند.
همچنین لازم است تا نگاه مسئولان به رشتههای علوم پایه و فنی تغییر یابد و این علوم نه تنها به عنوان علوم کاربردی بلکه به عنوان یک زیربنای فناوری و توسعه همه جانبه جامعه برای تولید علم و فناوری در کشور مورد توجه قرار گیرد. همچنین لازم است تا سیاستگذاران بودجههای کلان اقتصادی را برای این امر در نظر گیرند.yjc