کد خبر: ۲۸۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021May 17
خوشبختانه وضعیت کشور رو به بهبود است و بعد از خیز بسیار بلندی که از بیماری به عنوان موج چهارم بیماری داشتیم، اکنون خوشبختانه روند نزولی شده و اکثر استان‌ها از وضعیت قرمز خارج شده‌اند

شفاآنلاین>سلامت> این روزها اغلب شاغلان به سرکار برگشته‌اند و برخی تصور می‌کنند کرونا تمام شده و دوباره مسافرت‌ها نیز آغاز می‌شود، این در حالی است که کرونا هنوز مهار نشده و باید تحت کنترل درآید، ضمن اینکه اگر پروتکل‌های بهداشتی توسط اقشار مختلف مردم مورد توجه قرار نگیرد، موج پنجم کرونا هم آغاز می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: در همین راستا وزارت بهداشت در مورد احتمال بروز پیک پنجم کرونا در کشور اعلام کرده: «با توجه به کاهش بیماری و سیر نزولی بیماری در کشور اما یک خطر وجود دارد و آن این که شهرهای شرقی ما در معرض درگیری ویروس هندی هستند. تاکنون در کشورمان تعدادی از هموطنان به این ویروس مبتلا شده‌اند. فعالیت‌های تجاری و رفت و آمد در مرزهای شرقی همچنان ادامه دارد، این روند ممکن است موجب بروز موج پنجم کرونا شود اما ما تلاش می‌کنیم تا با رصد و غربالگری دقیق و ایزوله‌سازی افرادی که در مسیرهای مستعد خطر در تردد هستند، این ویروس جهش‌یافته را کنترل کنیم.»

از سوی دیگر سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتلای قطعی ۶۰ نفر به ویروس‌های جهش‌یافته در ایران خبر داده است. علیرضا رییسی درباره وضعیت کرونا در کشور گفته: خوشبختانه وضعیت کشور رو به بهبود است و بعد از خیز بسیار بلندی که از بیماری به عنوان موج چهارم بیماری داشتیم، اکنون خوشبختانه روند نزولی شده و اکثر استان‌ها از وضعیت قرمز خارج شده‌اند. اکنون فقط سه شهر ما وضعیت قرمز دارند و اکثر شهرها نارنجی هستند و باید توجه کرد که همچنان در معرض خطر هستند و کوچک‌ترین غفلت باعث می‌شود که ۲۶۳ شهر نارنجی ما مجددا قرمز شوند. اکنون شهرهای سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه‌گنج در کرمان قرمز هستند.

وی افزود: باید هم از مردم و هم کادر بهداشت کشور تشکر کنیم. در موج چهارم ویروس غالب سوش انگلیسی بود. در کشور ما هم این موج سنگین بود و کارهای خوبی با توجه به درس‌آموخته‌هایی که داشتیم انجام شد. شروع روند واکسیناسیون هم به ما کمک کرد. از این جهت که بالای ۹۶ درصد از کادر بهداشت و درمان واکسینه شدند و کسانی هم که واکسن نزدند که بعید می‌دانم اینطور باشد، اگر هم هست تقاضا می‌کنم که واکسیناسیون‌شان را انجام دهند. این واکسیناسیون باعث شد که با خیال راحت‌تر به مقابله با ویروس رفته و در برابر سیل عظیم بیماران مقابله کنند.

خیز چهارم کرونا هنوز تمام نشده است
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: هنوز نمی‌توانیم بگوییم که خیز چهارم کرونا تمام شده است، بلکه اکنون بازوی بالارونده این خیز بسیار بلند بود و یکی از نگرانی‌های ما این بود که در آغاز خیز چهارم وقتی نمودارها را نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم که به صورت آسانسوری بالا می‌رود و نمی‌دانستیم انتهایش کجاست. در اکثر استان‌های ما قله‌ای که ایجاد شد، نسبت به موج‌های قبلی ارتفاع بسیار بلندتری داشت. اکنون در شاخه نزولی آن قله‌ها هستیم، اما نکته این است که می‌گوییم اکثر شهرهای ما نارنجی است، یعنی از حدی که باید، پایین‌تر نیامده و کوچک‌ترین غفلت باعث می‌شود که این شاخه نزولی یکجا متوقف شده و خدایی نکرده سینوسی شود.

دستورالعمل‌های ضدکرونایی وزارت بهداشت برای انتخابات
رییسی درباره دستورالعمل‌های مربوط به انتخابات گفت: باید فرآیند انتخابات را نگاه کنیم؛ بحث ثبت‌نام، تبلیغات و روز انتخابات. این سه قسمت در پروتکل‌های ما پیش‌بینی شده است. در زمینه ثبت‌نام تمهیداتی اندیشیده شد که اجرا شد و تشکر می‌کنیم که خوب رعایت شد. البته مواردی از تجمع هم بود اما در مجموع در مرحله ثبت‌نام فشار کمتری بود.

البته باید توجه کرد که شاید بسیاری از کاندیداها برنامه‌هایی در زمینه حوزه سلامت داشته باشند و درباره مدیریت کرونا هم بحث شود، اما باید بدانیم که یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریت کرونا رعایت پروتکل‌هاست و کاندیداها از هم‌اکنون باید دقت داشته باشند که طبق پروتکل کرونا تجمع نباید باشد، فاصله‌گذاری رعایت شود، تهویه مناسب باشد، فضای سربسته نباشد و فضای باز باشد، از فضای مجازی و صدا و سیما استفاده کنیم، ماسک استفاده کنیم و … فکر می‌کنم برای یک کاندیدا بیشترین چیزی که تاثیرگذار است، افرادی که دورش جمع می‌شوند، نیست، بلکه برنامه‌هایی است که از سوی او اعلام می‌شود.

وی افزود: پروتکل برای روز انتخابات هم که یک روز است آماده است و تمهیداتی اندیشیده شده مانند اینکه حداکثر حوزه انتخابیه داشته باشیم و حوزه‌های انتخابیه نزدیک افراد باشد، فضای باز باشد و اگر قرار است تجمعی هم باشد، در فضای باز باشد. پیش‌بینی شده که انگشت زدن هم نیاز نباشد، اما بحث تبلیغات بسیار مهم است. ستادهای انتخاباتی هم باید توجه کرده و کنترل کنند. این می‌تواند نشان دهد که کاندیداها مسوولیت اجتماعی و احترام به قوانین را از همین ابتدا به نمایش بگذارند.

امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری است
رییسی درباره وضعیت آزمون‌های مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: اینکه حضوری باشد یا غیرحضوری، تصمیم وزارت بهداشت نیست بلکه کاری فنی و تخصصی است. آن قسمتی که برعهده ماست، دانشگاه علوم پزشکی داریم و امتحانات را آنلاین می‌گیریم، اما به هر حال آموزش و پرورش هم نظرات فنی خودش را دارد. نهمی‌ها به دلیل انتخاب رشته‌ای که در پیش دارند و سیستم مجازی خیلی مطمئنی وجود ندارد، نظرشان این بود که حتما حضوری باشد و پایه دوازدهم هم از آنجا که روی کنکور تاثیرگذار است، اصرار داشتند که حضوری باشد. وقتی اصرار دارند که حضوری باشد، ما باید یک راهی برایش پیدا کنیم. وزارت بهداشت با تجمع مخالف است، اما جایی ضروری است و باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

به هر حال اولا آزمون‌های مدارس در محله‌ها هستند و نیاز به جابه‌جایی افراد وجود ندارد، دوم اینکه تغییر در امتحانات این دو پایه با کنکور و… تداخل پیدا می‌کند و نمی‌توان زمان آن را تغییر داد؛ چراکه یک زنجیره و سیستم دچار مشکل می‌شود. به هر حال این آزمون‌ها سرنوشت‌ساز است و فقط برای این دو پایه امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود. در عین حال به صورتی برگزار می‌کنیم که کلاس‌های زیادی را در اختیار بگذاریم که در هر کلاس، چهار یا پنج نفر با فاصله بنشینند و امتحان دهند. استدلال دوستان این است که می‌توانند با رعایت این پروتکل‌ها امتحانات این دو پایه را حضوری برگزار کنند. پسر خودم هم امسال دوازدهم است و مانند همه دانش‌آموزان باید حضوری امتحان دهد.

وی ادامه داد: ما سال گذشته کنکور را هم برگزار کردیم. ما یک بانک اطلاعاتی از افراد مثبت داریم که قبل از هر آزمون بررسی می‌کنیم و اگر کسی طی ۱۴ روز گذشته مثبت بوده اعلام می‌کنیم تا جداگانه آزمون دهند. در عین حال توصیه‌هایی برای زدن ماسک، تهویه مناسب و… هم داریم. زمان آزمون کارشناسی ارشد و … نیز در ستاد ملی مصوب شد.

ابتلای قطعی ۶۰ مورد به ویروس‌های جهش‌یافته در کشور
رییسی درباره وضعیت ویروس‌های جهش‌یافته کرونا نیز گفت: اولین ویروس کوویدی که در کشور ما آمد، ووهان چینی بود. باید توجه کرد که ساختار ویروس به گونه‌ای است که مدتی از عمرش که می‌گذرد دچار تغییرات و جهش‌هایی می‌شود. زیرا ویروس برای بقا می‌جنگد و تغییراتی در خود ایجاد می‌کند و سعی می‌کند طوری خودش را تغییر دهد که در مقابل داروهای ضدویروس مقاوم باشد. در عین حال اصولا انتقال ویروس از یک بدن به بدن دیگر و از یک قومیت به قومیت دیگر، با توجه به ژن‌های مختلفی که افراد دارند، این ویروس می‌تواند تغییراتی تحت تاثیر این ژن‌های مختلف در خودش ایجاد کند. ویروس تاکنون صدها جهش داشته، اما روی قدرت سرایت و کشندگی‌اش اثری نداشته، اما جهش‌هایی که روی شاخک‌های ویروس اتفاق می‌افتد بسیار موثر بوده و قدرت سرایت و کشندگی‌اش را بالا می‌برد. این جهش‌هایی که نام برده می‌شود اعم از انگلیسی، هندی، آفریقایی و… روی این شاخک‌ها اتفاق افتاده است. برخی ازجهش‌هایی که اتفاق افتاده انگلیسی بود که در کشور خودمان واکسن کووبرکت روی سوش انگلیسی موثر بود.
وی گفت: در حال حاضر بیشترین نگرانی‌مان در استان‌های جنوبی و شرقی است. به ویژه سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر که خوشبختانه اکنون پراکندگی زیادی ندارد. تاکنون طبق آماری که مثبت شده، مجموعا در این استان‌ها بالغ بر ۶۰ مورد مبتلا به ویروس‌های جهش‌یافته تاکنون پیدا شده که همه اینها اطرافیانشان هم تست شدند و خوشبختانه به مرحله‌ای رسیدیم که دیگر کسی نبوده اما شانس ابتلا به این ویروس در استان‌های جنوبی و شرقی کشور و اگر رعایت نشود، در مناطق دیگر کشور وجود دارد.

ویروس پشت هیچ مرزی نمی‌ماند
وی ادامه داد: درباره ویروس هندی و آفریقایی هم جهش‌ها روی شاخک‌ها بوده است که وارد کشو ما هم شد و در یکی دو استان جنوبی و حتی یک مورد در آذربایجان‌غربی ویروس هندی پیدا شد. البته خوشبختانه سریع شناسایی شدند و افرادی که وارد شده بودند سریع قرنطینه شدند.

در جایی یک مورد شناسایی شد، ۴۷۰ نفر از اطرافیان آنها را هم تست کردند و توانستند کنترل کنند. با این حال خاصیت ویروس تنفسی این است که پشت هیچ مرز و دروازه‌ای نمی‌ماند. ویروس آفریقای‌جنوبی هم مهاجم‌تر است. نکته‌ مهم این که در مقابل همه این ویروس‌ها اعم از جهش‌یافته و … باید همان رعایت پروتکل را پیش برد. نکته دیگر درباره واکسن است، خوشبختانه این امید را بدهم که دنیا به فناوری رسیده که با شناخت نوع موتاسیون و جهش‌های ویروس‌ها می‌تواند خط تولید را به گونه‌ای تغییر دهد که در مقابل آن موثر باشد.

رییسی گفت: باید توجه کرد که درباره واکسن دو موضوع و نگاه وجود دارد؛ ما یک ایمنی فردی داریم و یک ایمنی اجتماعی. فرد با تزریق واکسن در برابر ویروس ایمنی فردی کسب می‌کند، اما این به تنهایی کافی نیست و وقتی جمعیتی بالای ۷۰ درصد واکسن می‌زنند، زنجیره ویروس قطع می‌شود. اگر یک جامعه بتواند واکسیناسیون را به حد قابل قبولی برساند و اگر در برابر یک ویروس در بدن آنتی‌بادی ایجاد شود، این آنتی‌بادی می‌تواند در برابر ویروس جهش‌یافته هم موثر باشد.

کرونا؛ ویروسی واکسن‌پذیر
رییسی با بیان اینکه تا زمانی که پاندمی وجود دارد، زدن صرف واکسن ضمانت منع انتشار ویروس را نمی‌کند و باید پروتکل‌ها را رعایت کرد، گفت: البته باید بپذیریم که ویروس کرونا یک ویروس واکسن‌پذیر است و قابلیت پیشگیری با واکسن را دارد. اخیرا هم مقاله‌ای چاپ شده که بیشتر امیدوارکننده است، مبنی بر اینکه در حال حاضر روی واکسنی کار می‌کنند که در همه انواع کروناها موثر خواهد بود.

واکنش وزارت بهداشت به ادعای مفقود شدن تعدادی واکسن
وی درباره مباحثی مبنی بر گم‌شدن تعداد زیادی واکسن، گفت: کل واکسن‌های ورودی کشور ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تا بوده و تا کنون هم حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واکسن تزریق کرده‌ایم. در عین حال واکسن دو دوزی است و نیمی از واکسن‌ها برای دوز دوم تزریق است. برای تک‌تک واکسن‌ها کد وجود دارد. باید بر اساس مستندات صحبت کنیم. هر واکسنی که وارد ایران می‌شود، بلافاصله در سامانه ثبت شده و یک کد منحصربه‌فرد دریافت می‌کند. در کشور روال بد این است که فردی ادعایی می‌کند ما باید ثابت کنیم که درست نمی‌گوید، در حالی که او باید ثابت کند که بر چه اساسی این ادعا را مطرح کرده است. برای ما دقیقا مشخص است که چه واکسنی با چه کدی و برای چه کد ملی و توسط چه کسی تزریق شده است. البته ممکن است تخلفاتی باشد، اما اصلا زیاد نیست.

پاسخ به شایعه تزریق واکسن فایزر برای مسوولان
رییسی درباره شایعاتی مبنی بر تزریق واکسن فایزر برای مسوولان کشور گفت: تا جایی که اطلاع دارم مسوولان واکسن دریافت نکرده‌اند و با اطمینان هم می‌گویم که آقای رییس‌جمهور هم واکسن نزده‌اند. در عین حال باید پرسید چگونه می‌خواهند واکسن فایزر را وارد کشور کنند؟ فایزر درجه منفی ۸۰ درجه سانتیگراد می‌خواهد. حتی اگر واکسن فایزر وارد شده باشد، اصلا ارزش ندارد. زیرا زنجیره سرد آن رعایت نشده است. البته شاید فایزر واکسن خوبی باشد، اما مانند سایر واکسن‌هاست. باید توجه کرد که بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دست‌تان می‌رسد. این اسم‌گذاری و برندسازی اصلا درست نیست.

رییسی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه خودم هم هنوز واکسن تزریق نکرده‌ام، گفت: از مردم می‌خواهم که به واکسن‌هایی که در بازار سیاه به اسم واکسن کروناست، اطمینان نکنند. ان‌شاءالله همه مردم واکسینه می‌شوند. به این واکسن‌های بازار سیاه اطمینان نکنید و یادمان باشد که ۲۰۰ میلیون دوز واکسن کرونای تقلبی در دنیا وجود دارد. ما تا پایان خردادماه گروه سالمندان را واکسینه می‌کنیم و طی چند ماه آینده سایر گروه‌ها را هم واکسینه خواهیم کرد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: