به گزارش شفاآنلاین:محمدصادق بیجندی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور درباره تغییر سرفصل رشتههای تحصیلی، تدوین رشتههای جدید، بازنگری و تهیه محتوی دروس در نظام آموزش عالی کشور اظهار کرد: فناوریهای نوین و حوزههای جدید علوم، روبه روز در حال توسعه بوده و این در حالی است که عناوین رشته ها، سرفصلها و محتوی بسیار از دروس در زیر نظامهای آموزش عالی کشور بر اساس نیازهای گذشته تدوین شده اند.
او افزود: بنابراین هر روزی که میگذرد نیاز به بازنگری در سرفصل رشته ها، عناوین دروس، نحوه تدریس و بازنگری در محتوی مبتنی بر علوم و فنون جدید به شدت احساس میشود.
بیجندی تصریح کرد: در فرآیندهای آموزش عالی کشور به دلیل نوع تمرکزی که وجود دارد اکثر امور بویژه در حوزه تدوین سرفصلها رشتهها و برنامههای درسی به شدت متمرکز عمل میشود و بجز در موارد خاص آنهم برای دانشگاههای مادر با یک پروسهای که اگر همه چیز عادی طی شود شش ماه تا یکسال طول میکشد، اجازهای به دانشگاهها برای تغییر سرفصلها و محتوی برنامه درسی داده نمیشود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: این در حالی است که سرعت پیشرفت علم و تغییرات به اندازهای است که حتی اگر پس از یک سال هم موفق به بازنگری و اصلاح در سرفصلها شویم تا شروع نکردن آنها باید مجدد به سمت و سوی بازنگری جدید حرکت کنیم. این در حالی است که باید نظام آموزش عالی ما چابک و منعطف باشد.
بیجندی تصریح کرد: اگر قرار باشد دانشگاههای ما از علم، صنعت و جامعه عقب نمانند و دانش آموختگان به روز، توانمند و متناسب با علوم و نیازهای روز دنیا تحویل جامعه بدهند، باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاهها اختیارات لازم را برای تدوین و اصلاح ساختار در محتوی، تدوین دروس و سرفصلها بدهد.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور گفت: در حال حاضر محدودیتهای بسیار زیادی پیش روی دانشگاهها وجود دارد و مراکز آموزش عالی برای تعیین سرفصلهای رشته ها، بازنگری دروس و محتوی به راحتی نمیتوانند عمل کنند، در صورتی که وزارت علوم میتواند به عنوان سیاست گذار، اهداف کلان یک رشته را تعیین کند و به دانشگاهها بگوید تا بر اساس این اهداف و سیاستها مباحث و محتویهای نوین آموزشی را جایگزین کنید.
او همچنین به رقابتی شدن آموزش عالی در ایران اشاره کرد و افزود: از آن جایی که بحث رقابت در حوزه آموزش عالی ایران و کیفیت فرایندهای آموزش و دانش اموختگان در حال حاضر برای جامعه بسیار مهم است، بنابراین افزایش اختیارات به زیر نظامهای آموزش عالی برای تربیت دانش آموختگان توانمند، باید یکی از جدیترین اولویتهای نظام آموزش عالی کشور باشد. در این صورت آموزش عالی کشور به شدت رقابتی شده و دانشگاهها در سرفصلهای رشته ها، دروس پایه و تخصصی بازنگریهای جدی انجام میدهند و دانشجویانی توانمند در تراز نیاز جامعه و برنامههای توسعهای تربیت خواهند کرد.
بیجندی گفت: اگر قرار است آموزش عالی ما متحول شود باید از تمرکز گرایی خارج شده و بیشتر نقش خود را به سمت سیاست گذاری و نظارت کلان سوق دهد و به دانشگاهها شخصیت و استقلال عملیاتی دهد.
او به دو مطالعه جهانی توسط مجمع جهانی اقتصاد برای افقهای ۲۰۵۰ و ۲۰۳۰ اشاره و اظهار کرد: نتایج این دو مطالعه نشان داده که با توجه به توسعه روزافزون علم وفتاوری تعداد زیادی از مشاغل امروز در دنیا در آینده جایگاهی نخواهند داشت و مشاغل جدیدی ایجاد خواهد شد، به عبارت سادهتر دانشگاههای ما باید برای آینده مشاغل فعلی و همچنین مشاغل آینده دانش آموخته تربیت کنند که با وضعیت فعلی چالشی بسیار جدی پیش روی نظام آموزش عالی است.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور اضافه کرد: شواهد و مستندات در روندهای آموزش عالی کشور، حکایت از این واقعیت تلخ دارد که در حال حاضر دانشگاههای ما برای مشاغل گذشته در حال تربیت نیرو هستند و شاهد این ادعا افزایش روزافزون دانش آموختگان فاقد مهارتهای روز دنیا و مورد نیاز صنعت و جامعه هستند.
بیجندی ادامه داد: البته ذکر این نکته را باید در نظر داشت که مدیران و سیاست گذارانی که هر گونه نقدی را بر نمیتابند بلافاصله خود را در پشت جامعه نخبگان کشور پنهان میکنند و موفقیت آنان را به حساب خود و نظام آموزش عالی میگذارند، در صورتی که وقتی صحبت از زیر نظامهای آموزش عالی میشود تمام جمعیت دانشجویی یعنی بیش از ۳ و نیم میلیون نفر در بیش از ۲ هزار مرکز آموزش عالی تدریس می کنند.yjc