کد خبر: ۲۸۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021May 16
آنتی‌بادی فقط یک جزء دستگاه ایمنی هستند و واکسن‌ها همچنین باعث تولید سلول‌های T در بدن می‌شوند که با عفونت‌ها مقابله می‌کنند. اوج پاسخ‌های سلول T در افرادی که دو دوز واکسن را با فاصله سه هفته دریافت کرده بودند، بالاتر بود

شفاآنلاین>سلامت> پژوهشگران انگلیسی می‌گویند بیشتر کردن فاصله میان دوز اول و دوز واکسن کرونای فایزر/بیونتک از میزان سه‌هفته‌ای به کار رفته در کارآزمایی‌های بالینی این واکسن باعث ایجاد پاسخ آنتی‌بادی قوی‌تری در سالمندان می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: مقامات بهداشتی انگلیس مدتی کوتاهی پس از در اختیار قرار گرفتن واکسن کرونای فایزر/بیونتک توصیه کردند که دوز دوم واکسن ۱۲ هفته پس از دوز اول تزریق شود تا شمار بیشتری از افراد بتواننند با دوز اول واکسن محافظت شوند.

اکنون یافته‌های این پژوهشگران در مقاله‌ای که به صورت پیش‌از انتشار و پیش از داوری همتا در سایت medRxiv قرار داده شده است، نشان می‌دهد که در میان ۱۷۵ فرد ۸۰ تا ۹۹ ساله، در افرادی که دوز دوم واکسنششان را ۱۲ هفته بعد از دوزاول دریافت کرده بودند، نسبت به افرادی که سه هفته بعد دوز دوم را گرفته بودند، میزان پاسخ آنتی‌بادی ۳.۵ برابر بیشتر بود.

اما آنتی‌بادی فقط یک جزء دستگاه ایمنی هستند و واکسن‌ها همچنین باعث تولید سلول‌های T در بدن می‌شوند که با عفونت‌ها مقابله می‌کنند. اوج پاسخ‌های سلول T در افرادی که دو دوز واکسن را با فاصله سه هفته دریافت کرده بودند، بالاتر بود.

بنابراین این پژوهشگران هشدار می‌دهند که نباید بر اساس این یافته‌ها درباره زمان‌بندی تزریق دو دوز واکسن تصمیم گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: