کد خبر: ۲۸۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021May 16

شفاآنلاین>سلامت> جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهادی که ارتباطات گسترده بین‌‌المللی دارد قرار بود در زمان تحریم‌ها به عنوان یکی از سازمان‌های یاریگر وزارت بهداشت در تامین داروی بیماران خاص و تجهیزات مصرفی عمل کند، با شیوع کرونا این جمعیت علاوه بر حضور میدانی داوطلبان و جوانان عضو خود در بیماریابی بیماران کرونا قرار شد که به تامین واکسن کرونا نیز بپردازد با این حال اختلافاتی بین این جمعیت و وزارت بهداشت پیش آمد. از سوی دیگر موضوع تامین واکسن اتباع افغان ساکن ایران نیز به یکی از چالش‌های امروز هلال احمر تبدیل شده است.

به گزارش شفاآنلاین: دو هفته قبل یک میلیون دوز واکسن کرونا توسط جمعیت هلال احمر تامین و با ورود آنها به کشور وارد چرخه واکسیناسیون رسمی شدند. از سوی دیگر بنابر گفته رئیس جمعیت هلال احمر قرار است که 9 میلیون دوز واکسن خارجی دیگر نیز با مشارکت این جمعیت وارد کشور شود.

اگرچه به گفته مدیران جمعیت هلال احمر هزینه‌های تامین این واکسن‌ها قرار است از سوی بانک مرکزی تامین شود با این حال چندی قبل این موضوع به محل اختلاف سازمان غذا و دارو و جمعیت هلال احمر تبدیل شد. این اختلاف از اعطای مجوز وزارت بهداشت به هلال احمر برای واردات واکسن کرونا و ادعای برخی از افراد مبنی بر تاخیر یا مخالفت این وزارت‌خانه در اعطای مجوز آغاز شد که سید حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضمن رد ادعای مخالفت وزارت بهداشت با واردات کرونا توسط هلال احمر و عدم هرگونه تاخیری در اعطای مجوز واردات موضوع مبالغ ارزی را پیش‌کشید که این سازمان در اختیار جمعیت هلال احمر برای واردات واکسن آنفلوآنزا قرار داده بود. محمدی با بیان اینکه هلال احمر باید تکلیف ارزهای دریافتی را روشن کند، گفت: «هلال احمر سیزده میلیون یورو ارز برای واردات واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده است که یک عدد واکسن هم واردات نکرده است.»

این گفته‌ها موجب واکنش دبیرکل جمعیت هلال احمر شد، قوسیان مقدم در این رابطه اظهار کرد: «وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به طورکامل در جریان موضوع هستند. زمانی که به دنبال تامین واکسن آنفلوآنزا بودیم جمعیت هلال احمر اقدام به دریافت وام برای تامین ارز مورد نیاز خرید این واکسن کرد. در ادامه با توجه به مشکلات پیش آمده، این ارز با هماهنگی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در بحث تهیه داروهای بیماران سرطانی، داروهای تک نسخه‌ای و ... مورد استفاده قرار گرفت.»

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر در رابطه با این اختلافات اظهار کرد: «این موضوع مربوط به ایام تزریق واکسن کرونا بود که با توجه به اینکه فروشندگان این واکسن‌ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند هلال احمر هم نتوانست واکسنی وارد کند، لذا با توجه به توافقی که جمعیت هلال احمر با وزارت بهداشت داشت و نامه مکتوبی که به این جمعیت ارسال شد موضوع واردات اقلام مربوط به شیمی‌درمانی، انسولین و دیگر اقلام مشابه را پیگیری کردیم. در حال حاضر 9 میلیون یور از آن مبلغ صرف این خریدها شده است و مابقی آن نیز بر اساس موافقت وزارت بهداشت صرف واردات داروهای خاص می‌شود.»

وی در مورد وضعیت کنونی داروی بیماران خاص در داروخانه‌های هلال احمر نیز گفت: «در حال حاضر کمبود خاصی در این داروها نداریم اما زمانی که این داروها به دست بیمار می‌رسد طولانی شده و این موضوع موجب شده تا شبیه کمبود به نظر برسد.»

وی افزود: «در موضوع واردات واکسن کرونا هیچ مبلغی از سوی سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت به جمعیت هلال احمر پرداخت نشده است. مبالغ واردات واکسن از سوی هلال احمر را بانک مرکزی با هماهنگی وزارت بهداشت انجام می‌دهد. این واکسن‌ها پس از ورود به کشور در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرند.»

همتی در مورد وضعیت واکسیناسیون داوطلبان جمعیت هلال احمر که در مبادی مرزی حضور دارند نیز گفت: «این افراد با هماهنگی وزارت بهداشت در کنار پرسنل اورژانس واکسینه شدند. واکسن سایر افراد این جمعیت که گذرگاه‌های شهری هستند با هماهنگی وزارت بهداشت طی روزهای آینده تزریق خواهد شد.»

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین در مورد وضعیت انبارهای این جمعیت اظهار کرد: « با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این انبارها در شرایط خوبی به سر می‌برند. کمک‌های خوبی از سوی دولت برای خرید اقلام به این جمعیت صورت گرفت با این حال آمادگی جمعیت هلال احمر در حال حاضر 60 درصد است.»

واکسیناسیون اتباع افغان ساکن ایران
اما این تنها موضوع خرید واکسن و یا داروی بیماران خاص نیست که هلال احمر را این روزها در بطن خبرهای مربوط به کرونا قرار داده است. همتی که در نشست خبری خود از خرید 9 میلیون دوز واکسن کرونا به کشور خبر داده بود. در گفت‌وگویی نیز از صلیب سرخ درخواست کرد تا واکسن اتباع افغان ساکن ایران را تامین کند. وی در این رابطه به ایلنا گفت: «نکته‌ای که وجود دارد، این است که جمعیت مهاجران افغانستانی در کشور ما حدود دو الی سه میلیون نفر هستند، این افراد بعضا مشکل شناسنامه دارند و یا کد شناسایی ندارند. وزارت کشور در تلاش است تا برای این افراد کد شناسایی در نظر گرفته شود تا بتوانیم واکسیناسیون این افراد را نیز انجام دهیم.»

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: «درخواست ما از صلیب سرخ این بود که دو میلیون دوز واکسن برای همین گروه هدف در اختیار ما قرار دهند، تا بتوانیم این افراد را هم واکسینه کنیم. در واکسیناسیون سراسری همه افراد باید واکسینه شوند. متاسفانه تا این لحظه تامین این دو میلیون دوز برای این افراد محقق نشده است و ما در حال پیگیری هستیم و تا این لحظه برای این گروه خاص واکسنی در اختیار ما قرار داده نشده است.»

وی ادامه داد: «اگر این افراد جزو گروه‌هایی باشند که در اولویت ما هستند واکسن برای آنها تزریق می‌شود به طور مثال اگر یک تبعه افغانستانی در بیمارستان جزئی از کادر درمان است برای این افراد تزریق واکسن انجام می‌شود. گروه‌های هدف این اتباع نیز با دستورالعملی که روز گذشته اعلام شده است، می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند.»

این درخواست همتی در حال مطرح می‌شود که پیش از او علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز از سازمان بهداشت جهانی درخواست کرد که از سهمیه سبد کواکس کشورها، واکسن برای اتباع آنها اختصاص داده شود. رئیسی در این رابطه اظهار کرد: « ما در زمینه واکسیناسیون اتباعی که در ایران هستند، درخواستی به مجامع بین‌المللی ارائه داده‌ایم. به این ترتیب که به عنوان مثال اگر قرار است سهمیه واکسنی فرضا از سوی کواکس، در اختیار کشوری قرار گیرد که برخی از اتباعش در ایران زندگی می‌کنند، مقداری از سهمیه را به ما تحویل دهند و ما در این صورت می‌توانیم تمام خدمات تزریق واکسن، مراقبت و... را به صورت رایگان برای این افراد انجام دهیم. در این زمینه منتظر پاسخ این مجامع هستیم.»

در همین حال حجت نظری، عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عدم واکسیناسیون پاکبانان افغان شهرداری گفت: « اگر واکسیناسیون براساس عناوین شغلی صورت گرفته است، دیگر نباید میان پاکبان ایرانی و غیر ایرانی تفاوتی وجود داشته باشد. اما طبق آنچه که پیگیری کردم، ظاهرا اتباع افغانستانی به دلیل نداشتن کد ملی امکان استفاده از واکسن را ندارند که لازم است دولت هرچه سریعتر تدابیری را در این خصوص اتخاذ کند. ضمن اینکه چگونه نداشتن کد ملی مانع از دریافت واکسن می‌شود، اما مانع از انجام کارهای سخت نمی‌شود؟! اگر قانونا نمی‌توان به عزیزان پاکبان افغانستانی واکسن تزریق کرد، آیا قانونا می‌توان آنها را به کار مشغول کرد؟»

آب پاکی صلیب سرخ بر دست ایران
با این حال مونوس روخاس، رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران، اظهار کرد: «تامین واکسن کرونا باید توسط ایران صورت بگیرد.»

وی افزود: «کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در کنار جمعیت هلال احمر در توزیع اقلام حفاظتی و پیشگیری کننده از کووید19 به ویژه در مرزهای شرقی کشور است. ضمن اینکه در جریان واکسیناسیون کرونا در میان مهاجران افغان نیز این آمادگی را داریم که به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران کمک کنیم.»

روناس اظهار کرد: «واکسن توسط دولت‌ها تهیه می‌شود و خارج از آن واکسنی تامین نمی‌شود. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم در امر خرید یا واردات واکسن حضور ندارد و این موضوع در حوزه وزارت بهداشت و مقامات نظام سلامت ایران تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی است.»روزنامه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: