کد خبر: ۲۸۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021May 11
شرایط برگزاری امتحانات مدارس
مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش‌وپرورش تاکید کرد: بنابر پیش‌بینی‌ها، مقرر شده آن دسته از دانش‌آموزان کرونایی، افراد مشکوک به کرونا و کسانی که بیماری زمینه‌ای داشته و ریسک ابتلا به بیماری دارند، در فضای جداگانه و انفرادی در امتحان نهایی شرکت کنند.
شفاآنلاین>سلامت>پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره تصمیم بر برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم شد؛ خبری که واکنش تعدادی از دانش‌آموزان را در پی داشت و والدین هم تقریبا مخالف برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری هستند زیرا در چنین وضعیتی برگزاری هرگونه تجمع موجب انتشار ویروس کرونا است. به عقیده کارشناسان برگزاری همچنین تجمعی منجر به پیک پنجم می‌شود، با این حال وزارت آموزش‌وپرورش به والدین قول داده تا تمام پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط را در محل برگزاری امتحانات رعایت کند.
به گزارش شفاآنلاین:همچنین مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش‌وپرورش تاکید کرد: بنابر پیش‌بینی‌ها، مقرر شده آن دسته از دانش‌آموزان کرونایی، افراد مشکوک به کرونا و کسانی که بیماری زمینه‌ای داشته و ریسک ابتلا به بیماری دارند، در فضای جداگانه و انفرادی در امتحان نهایی شرکت کنند. همچنین طبق خوداظهاری هر فردی که اعلام کند هنگام برگزاری امتحانات علائمی از کرونا دارد، جداگانه امتحان می‌دهد.
محمد محسن‌بیگی درباره ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی شرکت در امتحانات حضوری اظهار کرد: سال گذشته شرایط مشابه امسال را داشتیم، مدارس تعطیل بودند و به جز پایه‌های نهم و دوازدهم، ارزشیابی سایر پایه‌ها غیرحضوری بود. سال گذشته دستورالعمل با کمک وزارت بهداشت تهیه و تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شد؛ بنابراین تجربه اول ما نیست. در سال تحصیلی جدید نیز این موضوع با توجه به شرایط جدید و تجارب کسب‌شده مورد بازبینی قرار گرفته و آماده شده است و امروز به استان‌ها ارسال می‌شود.
وی افزود: نحوه برگزاری آزمون‌ها به صورت حضوری از یک ماه قبل در کمیته‌های فرعی ستاد ملی مقابله با کرونا در دست بررسی بوده است. بنابراین یک سری مقدمات را که از قبل پیش‌بینی می‌کردیم همزمان در استان‌ها در دست پیگیری داشته‌ایم. در پروتکل‌های امسال دو مطلب برای ما بسیار اهمیت داشت که نخست فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است.
وجود کمتر از ۱۰۰ دانش‌آموز
در هر حوزه امتحانی
مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در گذشته ۴۰۰۰ حوزه امتحانی در پایه دوازدهم داشتیم که امسال بیش از ۲۷۰۰ حوزه به آن افزوده است گفت: اکنون ۶۷۰۰ حوزه در سطح کشور داریم. ۶۴۰ هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم داریم و به طور میانگین در هر حوزه امتحانی کمتر از صد دانش‌آموز داریم که البته در برخی مناطق ممکن است به علت گنجایش سالن‌ها جمعیت بیشتر هم باشد ولی در برخی حوزه‌ها ۶۰ تا ۷۰ نفر باشد. فاصله صندلی‌ها از همدیگر از هر طرف تقریبا دو متر در نظر گرفته شده و هر دانش‌آموز در فضای فیزیکی چهار مترمربعی قرار دارد.
برگزاری امتحانات در فضای باز حوزه‌هایی که امکانات لازم را دارند
محسن بیگی افزود: دوم تهویه سالن‌هاست که امسال در شرایط بهتری قرار گرفته‌اند و حوزه‌هایی انتخاب شده‌اند که امکان ورود و خروج هوا را داشته باشند. همچنین تاکید کردیم هرجایی که امکان برگزاری آزمون در فضای باز وجود دارد این کار صورت بگیرد تا از دغدغه‌ها کاسته شود.
امکان ورود به جلسات امتحانی
از نیم ساعت قبل از آغاز امتحانات
مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به پرسش دیگری درباره رفت و آمد دانش‌آموزان به حوزه‌های امتحانی نهایی گفت: به همکاری عوامل اجرایی، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها برای رفت و آمد دانش‌آموزان نیاز داریم. به جد توصیه کردیم که تجمع قبل و بعد از ورود به سالن‌های امتحانی مدیریت شود و زمان ورود به سالن را گسترده‌تر اعلام کردیم و از نیم‌ساعت قبل از آزمون امکان ورود به سالن وجود دارد تا این ورود تدریجی باشد.
نهمی‌ها در مدارس خودشان امتحان می‌دهند
وی افزود: در پایه نهم نیز امتحانات به صورت مدرسه‌ای برگزار می‌شود و آنجا حوزه امتحانی نداریم. بنابراین تراکم در حوزه‌های امتحانی این پایه کم و حدود صفر است زیرا در هر مدرسه و کلاسی میانگین ۲۰ تا ۳۰ دانش‌آموز حضور دارند. در پایه نهم یک میلیون و ۱۳۰ هزار دانش‌آموز داریم.
ارائه کدملی دانش‌آموزان به وزارت بهداشت
محسن بیگی با بیان اینکه در حوزه امتحانی پایه دوازدهم علاوه بر ناظران امتحان، یک نفر مراقب سلامت در حوزه نظارت کافی را دارد و از سوی شبکه‌های بهداشتی درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی کشور نیز این نظارت‌ها صورت می‌گیرد، درباره دانش‌آموزانی که در حین آزمون علائم کرونا از خود بروز می‌دهند گفت: ما یک سری شرایط را از قبل پیش‌بینی کرده‌ایم. کد ملی تمام دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم که در سامانه ماسک وضعیت آنان چک خواهد شد و هر دو روز یک بار موارد کرونا مثبت را اعلام می‌کند.
دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در قرنطینه و یا نوبت شهریور آزمون می‌دهند
وی افزود: عملا این دانش‌آموزان و یا موارد مشکوک به کرونا در کنار دیگر بچه‌ها امتحان نمی‌دهند که می‌توانند یا در فضای قرنطینه آزمون بدهند یا در شهریور در آزمون شرکت کنند.مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش‌وپرورش تاکید کرد: کسانی که بیماری زمینه‌ای داشته و ریسک ابتلا دارند مثلا مبتلا به دیابت و غیره هستند هم در فضای جداگانه و انفرادی امتحان می‌دهند. همچنین در خوداظهاری هر فردی که اعلام کند هنگام برگزاری امتحانات علائمی از کرونا دارد جداگانه امتحان می‌دهد.
برگزاری آزمون جبرانی در تیر و مرداد
از سوی دیگر مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی با بیان اینکه اگر دانش‌آموزی در پایه نهم کرونا دارد اشکالی ندارد و می‌تواند در امتحان شرکت نکند گفت: یک آزمون جبرانی در اواخر تیر و اوایل مرداد داریم که این فرد می‌تواند در همان آزمون شرکت کند، اگر نتوانست می‌تواند در آزمون شهریور شرکت کند. این در حالی است که اگر گواهی داشته باشد که در خرداد کرونا داشته است، نمره‌اش در بخش امتحانات خرداد ثبت می‌شود. غلامرضا کریمی در پاسخ به پرسشی درباره روند ارزشیابی پایانی دانش‌آموزان اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش در شرایط همه‌گیری بیماری، شرایط خاصی را برای برگزاری امتحانات و ارزشیابی پایان دوره درنظر گرفته‌ایم که در ۱۲ پایه تحصیلی، آزمون‌ها و ارزشیابی‌های تحصیلی به جز در دو پایه نهم و دوازدهم غیرحضوری است. در پایه‌های نهم و دوازدهم این ارزشیابی حضوری است و ستاد ملی مقابله با کرونا نیز موافقت و تایید کرده است. مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی با بیان اینکه فلسفه و ضرورت برگزاری حضوری امتحانات در این دو پایه متفاوت است گفت: پایه نهم، پایان مقطع متوسطه اول و زمان انجام هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است و باید رشته و شاخه تحصیلی خود را مشخص کنند. اگر آزمون‌های استاندارد نداشته باشیم احتمال تضییع حق دانش‌آموزان وجود دارد.کریمی ادامه داد: منظور از آزمون استاندارد این است که طراحی سوالات در سطح منطقه و استان است و در سطح مدرسه و توسط معلم نیست. یک علت این تاکید، نگرانی از بروز تقلب در آزمون غیرحضوری است. در هدایت تحصیلی موظف هستیم بر اساس کف نمرات اکتسابی افراد را به سمت رشته‌های تحصیلی مختلف هدایت کنیم. در واقع ورود به رشته‌ها، بر حسب حدنصاب نمره است. بنابراین باید آزمون استاندارد حضوری برگزار کنیم. آزمون غیرحضوری این امکان را که شرایط دانش‌آموزان برای انتخاب رشته در استان‌های مختلف را برابر کند بسیار سخت می‌کند و به دلیل اهمیت این موضوع، آزمون حضوری است.
وی با بیان اینکه علاوه بر این، معدل پایه نهم تا ۵۰ درصد در ورود به مدارس سمپاد تاثیر دارد گفت: معدل پایه نهم در انتخاب دانش‌آموزان تعیین‌کننده است و نیاز داریم آزمون استاندارد حضوری برگزار کنیم. در مجموع یک میلیون و ۱۲۰ هزار دانش‌آموز در پایه نهم داریم و حوزه‌های امتحانی را گسترش دادیم و شرایط را به گونه‌ای تنظیم کردیم که دانش‌آموزان زیادی در یک حوزه تجمع نکنند.مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پاسخ به اینکه طراحی سوالات امتحانات نهایی بر حسب وضعیت قرمز کرونایی چگونه خواهد بود؟ گفت: امسال سال تحصیلی متفاوتی بوده است. برخی مناطق، آموزش کامل و برخی مناطق، آموزش کمتری دریافت کردند. بنابراین طراحی وزارت آموزش‌وپرورش برای آزمون‌ها این است که تا ۳۰ درصد از حجم مطالب درسی را کاهش داده است. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حذفیاتی داشته که در سایت این سازمان و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درج شده است و برای پایه دوازدهم هم این حذفیات به سازمان سنجش ارائه شده است که سوال در کنکور از این بخش‌ها طراحی نشود.
تعهدات «بیمه حوادث دانش‌آموزی» از جبران غرامت حادثه تا درمان کرونا
وزارت آموزش‌وپرورش هرسال تمام دانش‌آموزان را هنگام ثبت نام در مدارس تحت پوشش بیمه حوادث می‌برد؛ بیمه‌ای که گفته می‌شود در طول ۱۲ ماه سال معتبر است و تعهدات آن به حضوری یا غیرحضوری بودن آموزش‌ها بستگی ندارد. اما آیا به عنوان دانش‌آموز و اولیا از جزئیات و تعهدات این بیمه خبر دارید؟
حق بیمه حوادث دانش‌آموزی برای سال تحصیلی جاری ۵۹۴۰ تومان بود و در این بیمه‌نامه برابر تعهدات تعریف شده، جبران غرامت ناشی از هرگونه حادثه مانند سیل، صاعقه، زلزله، غرامت نقص عضو ناشی از حادثه، هزینه‌های درمان سرپایی و بیمارستانی، هزینه جراحی ناشی از بیماری، مازاد بر سهم بیمه پایه پیش‌بینی شده است. بر اساس این بیمه‌نامه، دانش‌آموزان در برابر هر نوع حادثه در طول شبانه روز چه در مدرسه و چه خارج از مدرسه بیمه می‌شوند. این بیمه‌نامه در راستای مسوولیت مدنی، جبران غرامت فوت ناشی از حادثه در حد دیه کامل و غرامت نقص عضو ناشی از حادثه بر مبنای نقص عضو، طبق رای مراجع ذی‌صلاح را نیز مدنظر دارد.گودرز کریمی‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا طی سال تحصیلی گذشته که مدارس تعطیل بودند از بیمه حوادث دانش‌آموزی استفاده شده است؟ اظهار کرد: بله، استفاده شده است. بیمه حوادث دانش‌آموزی، دانش‌آموز را در مقابل تمام حوادث از جمله همین کرونا و سایر اتفاقات در طول شبانه‌روز پوشش می‌دهد.
وی افزود: قبلا ممکن بود حادثه‌ای در مدرسه اتفاق بیفتد اما اکنون ممکن است در خیابان، منزل، جاده و یا هر جای دیگری حادثه‌ای برای دانش‌آموز رخ دهد که در هرصورت کل خسارات توسط شرکت بیمه‌گر پرداخت خواهد شد. در واقع می‌خواهیم آرامش و طیب خاطر را در همه دانش‌آموزان ایجاد کنیم. شاید دانش‌آموزی به سمعک، ولیچر، خدمات بستری و مانند آن نیاز داشته باشد که جزو تعهدات است. نفس و شخص دانش‌آموز و حمایت و صیانت آموزش‌وپرورش از سلامت وی در مقابل حوادث و هزینه‌های درمان ملاک پرداخت خسارات است.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: