کد خبر: ۲۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 21
یک روانشناس در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- یک روانشناس گفت: چشم و هم چشمی به لحاظ داشتن یا نداشتن ابزاری در حیطه مسائل اجتماعی، خانوادگی و حتی متأسفانه در زمینه بیماری های روانی هم به چشم می خورد.

دکتر مصطفی فروتن در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: متاسفانه بیماری چشم و هم چشمی به قدری در مملکت ما رسوخ یافته که  برخی افراد به علت چشم و هم چشمی با یکی از اطرافیانشان به دروغ اعلام می کنند افسره اند و آن را به علت خودنمایی، امر مثبتی برای خود تلقی می کنند.

وی ادامه داد: چشم و هم چشمی در خانم ها به صورت مشتقات ظاهری دیده می شود و در مردان نیز به دنبال تحت تأثیر قرار گرفتن همسرشان؛ به عنوان جو گیری از رفتارهای روانی همسرشان شناخته می شود.

پژوهشگر اجتماعی، فقدان یک تعریف اصولی از زندگی- فقدان عزت نفس و نیاز به تعاریف دیگران را از علل مهم چشم و هم چشمی بر شمرد.

وی صدمه رسیدن به سلامت فیزیولوژیک بدن را یکی از تبعات مهم چشم و هم چشمی اعلام و تأکید کرد: برای نمونه اقدام به انجام انواع و اقسام جراحی های غیر ضروری به گونه ای است که برخی افراد با افراط در این باره تا مرز از بین بردن خود نیز پیش می روند.

فروتن ایجاد بحران های اقتصادی و به دنبال آن فقر و همچنین افزایش بستری برای ایجاد آسیب های اجتماعی را از تبعات جدی چشم و هم چشمی اعلام کرد.

وی تأکید کرد: چشم و هم چشمی به دلیل وجود استرس و حساسیت های منفی و کاذب مانع لذت بردن فرد ونزدیکانش  از زندگی  می شود.  از طرفی هم تعداد رویاهای چنین افرادی  رنگ می بازد و به خاطرات آنها اضافه می شود که این امر منجر به پیری زود رس افراد می شود.

این روانشناس با اشاره به این که متأسفانه برخی خانواده های ایرانی، فرزند پروری و آئین همسر داری را بلد نیستند هشدار داد: ترغیب آقایان برای چشم و هم چشمی و ایجاد حس تنوع طلبی در آنان به ضرر خانم ها تمام می شود.

به گفته وی تبلیغات رسانه ای ازعوامل اصلی  ایجاد چشم و هم چشمی است که افراد جامعه را به سمت و سوی مصرف گرایی سوق می دهد.

وی فرهنگسازی، کارشناسی فنی میان عرضه و تقاضا و استفاده از زیر ساخت های رسانه از طریف ایجاد فضاهای اجتماعی با کمک  رسانه ملی را به عنوان راهکارهای مناسبی برای مقابله با چشم و هم چشمی و جلوگیری از تبعات آن دز سطح جامعه اعلام کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: